"מוצרט בג'ונגל": סדרה מצחיקה ומרגשת כמו שלא הייתם מצפים

"מוצרט בג'ונגל" של אמזון הופכת את עולם המוזיקה הקלאסית ללוהט, מרגש ומצחיק

מוצרט בג'ונגל
מוצרט בג'ונגל
29 בינואר 2015

"מה שאני אוהב בתזמורת הפילהרמונית הישראלית הוא שיש לה נפש לטינית, כמו לי", אמר המנצח גוסטבו דודאמל בראיון ל"גלובס" ב־2013. להדיוטות יהיה קשה להבחין בנפש הלטינית של התזמורת, אבל הרי אי אפשר להתווכח עם תחושותיו של מי שנחשב למנצח הגדול של דורו. דודאמל הוא מטאור בעולם המוזיקה הקלאסית. הוא יליד ונצואלה, חתיך וכריזמטי, המשמש כמנהלה המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס והוא בן 34 בלבד.

דודאמל, כך מספרים, היה ההשראה לדמותו של רודריגו (גאל גרסיה ברנאל), המנצח של התזמורת הסימפונית של ניו יורק בסדרה "מוצרט בג'ונגל". התזמורת אולי פיקטיבית, אבל רודריגו לא מרגיש פיקטיבי בכלל. גם הוא מנצח צעיר ממוצא לטיני (מקסיקני), כריזמטי וקפריזי שנראה מיליון דולר. וכמו לדודאמל, גם לרודריגו יש לא מעט יציאות משונות: "היא מנגנת עם דם וזה מה שחשוב", הוא אומר על נגנית האבוב היילי (לולה קירק, אחותה של של ג'מיימה קירק מ"בנות").

"מוצרט בג'ונגל" מבית אמזון (זמינה גם בחבילת הטלוויזיה החדשה של סלקום) מבוססת על ספר הזיכרונות של נגנית האבוב בלייר טינדל, "מוצרט בג'ונגל – סקס, סמים ומוזיקה קלאסית". הסדרה מציגה את הנעשה מאחורי הקלעים של התזמורת ומצטרפת ל"סמאש" ול"חדר החדשות" המנוחות, שהציגו כל אחת בדרכה האומללה את אחורי הקלעים של עולם תרבותי אחר. אנסמבל מהמם של דמויות מרכיבות את התזמורת בסדרה: לולה קירק כהיילי, מלקולם מקדואל כתומס – המנצח הממלכתי של התזמורת שמוחלף על ידי רודריגו – ספרון בורוז כסינתיה הצ'לנית ולצדם שלל טיפוסים צבעוניים נוספים, כמו נגן כלי ההקשה שמספק סמים לנגנים ונגנית האבוב הראשית הקשוחה (דבורה מונק). יוצרי הסדרה מעניינים לא פחות – רומן קופולה, השחקן ג'ייסון שוורצמן (שניהם נצר לאצולת הקולנוע קופולה) ובמאי התיאטרון המוערך אלכס טימברס. נדמה שהמזל של אמזון עם "טרנספרנט" לא היה חד פעמי.

ובמקום שבו התרבות של מעלה (המוזיקה הקלאסית) פוגשת את התרבות של מטה (הפופ), העלילה נעה לסירוגין בין ניו יורק של הביוקר – אולם הקונצרטים והמסיבות בכיכובן של תורמות שמסריחות מכסף, לבין ניו יורק ההיפסטרית – שבה אמנים צעירים צריכים לנגן פעמיים בערב כדי להתפרנס וחולקים דירות עם שותפים. אם בפרק הראשון הסדרה מנסה להיות קצת "סקס והעיר הגדולה", כשסינתיה מקטלגת את הנגנים בתזמורת לפי הדרך שבה הם עושים סקס, בפרקים הבאים היא מעניקה יותר משקל לנושאים שמעסיקים את עולם המוזיקה הקלאסית היום: היחסים בין איגודי האמנים להנהלה, הצורך להשלים הכנסה בחלטורות ועוד. וכמו ש"חדר החדשות" התמודדה עם המדיה הדיגיטלית שאיימה על דסק החדשות המסורתי ואפילו כמו "חסרי בושה", שבעונתה החמישית צפויה להתמודד עם ג'נטריפיקציה בשכונת העוני בשיקגו, כך גם "מוצרט בג'ונגל" מתמודדת עם העולם החדש – הירידה בהכנסות כתוצאה מקהל שהולך ומזדקן, העובדה שצעירים לא מגיעים לקונצרטים, גיוס התרומות הבלתי נגמר וניסיונות השיווק הכושלים.

הסדרה מצחיקה, מרגשת וקצבית כמו שלא הייתם מצפים מתוכן שמתבסס על נושא כה מעונב כביכול. ואולי "מוצרט בג'ונגל" היא בעצמה הכלי השיווקי שהמוזיקה הקלאסית חיכתה לו?

השורה התחתונה: מוזיקאים מקצועיים אולי יגלגלו מולה עיניים, אבל אידיוט מי שצופה ב"האנטומיה של גריי" בחברת רופא