עוד מאותו דבר: "ארץ נהדרת" משתעממת ואנחנו משתעממים איתה

כרגיל, כשאין תחרות, "ארץ נהדרת" נחה על זרי הדפנה ולא מתאמצת - אזריה הוא קורבן, הבדיחות על נתניהו לא יותר טובות מפיד הפייסבוק שלנו, החיקוי של טראמפ פרווה ואת המערכונים נדמה שכבר ראינו בעבר

אלאור אזריה, ארץ נהדרת (צילום מסך מתוך ערוץ 2)
אלאור אזריה, ארץ נהדרת (צילום מסך מתוך ערוץ 2)
21 בפברואר 2017

אמש (ב') השיקה ״ארץ נהדרת״ עונה חדשה, וזו תהיה השנה ה-14 במספר בה משחקת תכנית הסאטירה המצליחה בליגה משל עצמה. אין עוד תכנית בידור בישראל שעושה מה ש״ארץ״ עושה: ״גב האומה״ אולי ביקורתית ונושכת יותר, אבל היא לא נותנת פייט למתחרה מבית קשת, בטח שלא בכל הקשור לדמויות ולמערכונים. ״ארץ נהדרת״ נמצאת לבד בפסגה כבר כל כך הרבה זמן, ונראה כאילו מתחיל כבר לשעמם לה שם.

מערכון הפתיחה בכל עונה הופך ברוב המקרים לאחד הזכורים ביותר ממנה, וגם השנה החליטו בתכנית לפתוח עם אחד הנושאים הרגישים והנפיצים של התקופה: פרשת אלאור אזריה. כל ביצוע ל-"Bohemian Rhapsody" של קווין מתנהג תמיד כמסחטת אמוציות, וזה גם מה שקורה פה. מבט מהיר על עמוד הפייסבוק של התכנית מגלה אינספור תגובות נזעמות על חוסר הרגישות של התכנית בבואה לטפל ב״ילד של כולנו״.

ושוב ״ארץ״ נופלת בבור שהיא כרתה לעצמה: היא מעצבנת את כולם גם מבלי להביא אמירה של ממש. המערכון שרבים כל כך מצאו לנכון להתרעם עליו בכלל מציג את אזריה כקורבן. ״יש כמוני אלף אבל רק אותי צילמו״, מסיים מריאנו אידלמן כאזריה את השיר, בעודו נלקח אל מחוץ לפריים בידי שני שוטרים צבאיים. ״ארץ נהדרת״ מעצבנת את הצופים שלה, לא משנה מה היא עושה. זה מה שקורה כשאת לבדך בצמרת הקומדיה המקומית העכשווית. למרות שהצופים תמיד ימצאו על מה לכעוס, נדמה ש״ארץ נהדרת״ עדיין מנסה שלא להכעיס אף אחד, ולא לשדר מערכונים ביקורתיים באמת.

הפאנל בתכנית הרגיש כמו פאנל שכבר ראינו עשרות פעמים. קשה להאשים את ״ארץ נהדרת״ בזה שנתניהו מכהן כראש הממשלה בערך מחצית מהזמן שהיא נמצאת באוויר, אבל בזמן שנתניהו נמצא בעיצומן של חקירות, אפשר וצריך למצוא חומרים יותר סאטיריים מבדיחות על שם משפחתו של המיליארדר האוסטרלי ג׳יימס פאקר. קיבלנו מספיק מזה מליצני הפייסבוק בפיד שלנו, ומיצינו אחרי הסטטוס הראשון. תכנית הסטאירה המובילה בישראל צריכה לעבוד יותר קשה. מי שבלט לטובה בפאנל היה אודי כגן, עם חיקוי מוצלח של יו״ר הקואליציה דוד ביטן. אבל גם שם, במקום להתעמת עם עברו הבעייתי או אמירותיו השנויות במחלוקות, העדיפו כותבי ״ארץ״ לנסוץ ולדחוף קאצ׳ פרייז חדש. ״סליחה רגע״ או ״דרך אגב״ נמצאים כרגע בדו-קרב. ספרו לנו בתגובות עם מי מהם חזרו הילדים מבי הספר, כדי שהכותבים ידעו מי ממשיך איתם לשבוע הבא.

תכנית הסטאירה המובילה בישראל צריכה לעבוד יותר קשה (צילום מסך מתוך ערוץ 2)
תכנית הסטאירה המובילה בישראל צריכה לעבוד יותר קשה (צילום מסך מתוך ערוץ 2)

את שיאו של הערב סימנו בתכנית עם הגעתו של דונלד טראמפ, ויותר מזה, שובו לתכנית של טל פרידמן. אין אדם מתאים מפרידמן לגלם את טראמפ, אבל גם כאן נשמרו הכותבים מלהגיד משהו בוטה, מעניין או מצחיק במיוחד. כן, הוא דמות אקסטרווגנטית ומשעשעת שקל נורא ללעוג לה. אבל הוא גם אדם מסוכן שפוגע באופן פעיל בדמוקרטיה. כמו עם ביבי, העדיפו גם כאן ליצור דמות חביבה וקלה ללעג, במקום ליצור אחת שעוד תעז להעביר ביקורת.

גם המערכונים הרגישו כאילו כבר ראינו אותם בעבר: אסי עזר ורותם סלע בוחרים שופט לעליון כאילו הרעיון של ״בואו ניקח משהו חשוב מהחיים האמיתיים ונלביש עליו פורמט של תכנית ריאלטי כדי להדגיש את השפל המוסרי שהדרדרנו אליו כחברה״ לא מיצה את עצמו כבר מזמן. ״ארץ נהדרת״ השתמשה במערכון בעיקר כפלטפורמה לחיקויים — בחירת השופט לעליון, שהיתה ההצדקה לקיומו, כמעט ולא מוזכרת בו. אגס קימל, בגילומה של התוספת החדשה לקאסט תום יער, היא זמרת פופ צעירה שמרגישה כמו גלגול נוסף של בנות הבלוג של מאי או קשת ליבליך. שאולי ואירנה הם אותם שאולי ואירנה, וב״בוז׳י עושה בושות״ ליצחק הרצוג שוב אין ביצים.

״ארץ נהדרת״ נחה על זרי הדפנה. אין לה תחרות אמיתית, וכשאין במי להתחרות, אין בשביל מה להשתפר. בודד לה בפסגה, ומשעמם. אז איך אנחנו אמורים שלא להשתעמם?