אריק איינשטיין הלך לעולמו 1939-2013

הזמר, הפזמונאי והשחקן בן ה-74 הלך לעולמו בבית החולים איכילוב, זאת לאחר שאושפז כתוצאה ממפרצת באבי העורקים

אריק אינשטיין (צילום: לע"מ)
אריק אינשטיין (צילום: לע"מ)
26 בנובמבר 2013

אריק איינשטיין, מגדולי זמרי ישראל, הלך לעולמו הלילה (שלישי) בבית החולים איכילוב בתל אביב, זאת כתוצאה ממפרצת באבי העורקים. איינשטיין, בן 74 במותו, הובהל סמוך לשעה 19:00 לבית החולים במצב קשה.

איינשטיין נחשב בעיני רבים לזמר הישראלי הגדול בכל הזמנים. את דרכו המוזיקלית החל בלהקת הנח"ל ומשם המשיכה דרכו לקריירה מפוארת שנמשכה למעלה מיובל. לאורך השנים הקליט עשרות אלבומים, רבים מהם הפכו לנכסי צאן ברזל ששינו את המוזיקה הישראלית. הוא היה חבר בלהקות והרכבים רבים, בהם "בצל ירוק" עם אורי זוהר, חיים טופול, יונה עטרי ועוד, "החלונות הגבוהים" עם שמוליק קראוס וג'וזי כץ, "שלישיית גשר הירקון" עם בני אמדורסקי ויהורם גאון. בנוסף שיתף פעולה עם יוצרים רבים, בהם שלום חנוך, יצחק קלפטר, שם טוב לוי, מיקי גבריאלוב, יעקב רוטבליט ובשנים האחרונות עם היוצרים הצעירים פיטר רוט וגיא בוקאטי.

בשנת 2005 זכה בפרס אקו"ם למפעל חיים בפזמונאות עברית ושנה לאחר מכן בפרס על תרומה רבת שנים למוזיקה הישראליית בטקס עמ"י של ערוץ 24. אלבומו האחרון "כל הטוב שבעולם", שנוצר בשיתוף פעולה עם גיא בוקאטי, יצא לאור בשנת 2007. למרות שהמשיך ליצור ולהקליט, הוא הפסיק להופיע בשנת 1981 ובשנים האחרונות נמנע מהופעות ציבוריות. השבוע פורסם כי איינשטיין יתחיל לכתוב טור אישי שבועי בעיתון "מעריב".

נוסף ליצירתו כזמר ופזמונאי, נודע איינשטיין גם כשחקן וקומיקאי. יחד עם חבריו אורי זוהר, שלום חנוך, יהונתן גפן, שמוליק קראוס, מיקי גבריאלוב, צבי שיסל ואחרים, שנודעו כ"חבורת לול", יצר איינשטיין את הסרט "שבלול" ואת סדרת טלוויזיה "לול". ב-1972 שיחק בסרטו של אורי זוהר "מציצים" וב-1992 השתתף בסרט הפארודי על הטלוויזיה "כבלים", לצד מוני מושונוב וצבי שיסל.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ספד לאיינשטיין: "אריק היה הגדול מכולם. כולנו גדלנו על השירים שלו. אמרת אריק איינשטיין אמרת ארץ ישראל. אריק היה זמר נפלא ואדם נפלא. השירים שחיבר ושר הם פס-הקול של מדינת ישראל. אהבתי אותו מאוד. מדינת ישראל נפרדת בעצב רב מענק התרבות שיחסר לנו מאוד. אני ורעייתי כואבים מאוד את לכתו". נשיא המדינה, שמעון פרס, הנמצא כעת בביקור במקסיקו, אמר הערב: "מהיום הראשון שעלית לבמה, העם חש שנולד כאן כשרון של שירה עם איכויות יוצאות דופן. שיריו הם פס הקול של אומה שלמה, קולו ליטף את העם וחיבק את הארץ. הוא ריגש את הדורות הראשונים והחדשים כאחד. איש לא הטיל ספק בעומק רגשותיו, והעם שתה בצמא את הקול האהוב שבקע ממעמקים. הוא לא התנשא ולא התיימר, והוא לא היה זקוק לזה ואנחנו אהבנו אותו בגלל צניעותו קורעת הלב. הוא כתב בשעות קשות ובימים של התרוממות רוח. אהבתי את שיריו ומגיל צעיר ידעתי את מה שידעו רבים אין כמוהו וטוב שיש אותו. צליליו ימלאו את הארץ. גם בלכתו, שיריו ימשיכו לנגן חיים ותקווה"

יו"ר ארגון אמני ישראל (אמ"י), יענקלה מנדל, הביע צעד כבד על לכתו של איינשטיין והצהיר: "אני קורא בשעה זו בפניה נרגשת למקבלי ההחלטות להעניק את פרס ישראל לאיינשטיין ז"ל ולהנציח את זכרו בדרך ראויה. תנחומינו למשפחה, לאמני ישראל ולציבור בישראל. יהי זכרו ברוך". ארגון אקו"ם ספד אף הוא לאיינשטיין: "מגדולי היוצרים והמבצעים שידענו, מעיין אינסופי של יצירה והשראה מוסיקאלית. אקו"ם מחבקת את המשפחה ומשתתפת בצערה ובצער היוצרים בישראל על לכתו בטרם עת".

מוזיקאים ואנשי תרבות אחרים נפרדו מהזמר שהיה להם למורה דרך ומודל לחיקוי. שלמה ארצי, שהקליט בשנת 2012 דואט עם איינשטיין, "חוזרים הביתה", קיבל את הבשורה על מותו במהלך הופעת יום הולדת חגיגית במועדון הזאפה. לאחר שביצע את השיר "האיש ההוא" לזכרו, קטע את ההופעה וירד מהבמה יחד עם חברי להקתו.

ארקדי דוכין, ששיתף פעולה עם איינשטיין בשנות התשעים וחיבר את אחד משיריו האהובים ביותר, "יש בי אהבה", כתב: "אריק הגדיר בפשטות את מושג ״פשוט״. אנחנו לצערי מסובכים עם עצמינו ועם הסביבה. הצלחות עולות לאנשים לראש ותופסות את המקום של האמת. במקום שירים יותר חשוב לאנשים איך הם נראים, כמה הם מרווחים, מה הם עושים עם כל הכסף. אריק נהג לשבת במקומות פשוטים, לדבר פשוט, לשיר פשוט. עכשיו אולי חלקינו יבינו כמה זה לא פשוט… ליבי איתו".

אסף אמדורסקי כתב: "מרכין ראש בפני א.א. הגדול, מלך הצנועים, המרן של החילונים היפים, האבא של הקולים, המנטור של הסטלנים והזמר הכי אמיתי, מרגש, צלול תמיד וחתיך נצחי שלא ויתר על אף הזדמנות לעשות צחוקים ולפזר אבקה של טוב על אוזנינו בכל גיל ובכל מצב. שחקן הקולנוע הכריזמטי ביותר שידע המסך הישראלי, הדיקן לנונשאלאנט, הרוקר הראשון לציון וראש העיר תל אביב היפה". גם אהוד בנאי ספד לאיינשטיין: "אין מילים כרגע, רק צער כל כך גדול, וסיפור אהבה בן יותר ארבעים שנה, פסקול חיים, שיר געגועים. מחר השמש תזרח ובערב נדליק נר ראשון של חנוכה, אבל זה לא יהיה אותו הדבר בלי האיש הנפלא והאהוב הזה.יהי זכרו ברוך".

המוזיקאי עמית ארז כתב לזכרו: "אריק לא שם קצוץ על אף אחד ועשה מה בראש שלו, ותמיד ללא שום פוזה, ללא דאווין. היה פותח את הפה לשיר והכל עוצר מלכת, קורע אותנו מצחוק, בונה לנו דמויות, שפה, ביטויים, סטייל, בדיחות, ובסוף כששואלים אותו "מה מי מו" הוא עונה – "עזבו אתכם באמא שלכם". תמיד היה מקובל להגיד עליו שהוא מייצג את הישראלי היפה האחרון, דור שנעלם, דור הנפילים. אני משער שהכל נכון, אבל אני מרגיש שאריק איינשטיין, יותר משהיה הישראלי היפה, הוא קודם כל ואחרי הכל, היה אריק איינשטיין היפה. אין עוד מלבדו ולא יהיה לעולם, ואנחנו איבדנו היום אבא".

בסטטוס פרידה ארוך שפרסם הבמאי והתסריטאי רשף לוי בעמוד הפייסבוק שלו, סיפר כי פנה לאיינשטיין בבקשה שישחק בסרטו האחרון, "לצוד פילים". הזמר אמנם סירב להצעה, אך אירח את לוי בביתו. "קודם אהבתי אותו, ואז הכרתי אותו, ואז התאהבתי בו. יצא לי במהלך חיי לפגוש אנשים שקודם הכרתי מהטלוויזיה או מהקולנוע. הרבה פעמים אתה מתאכזב. קשה לבן אדם אמיתי להיות קסום כמו השירים שלו. אצל אריק זה היה בינגו. האיש היה יפה כמו עטור מצחך, מצחיק כמו אדון שוקו, גבר כמו אני רואה אותה בדרך לגימנסיה" כתב לוי. "אריק היה צנוע. אבל מבחירה. כי הוא לא היה טיפש בכלל, והוא ידע שהוא הזמר הכי גדול שהיה כאן, ידע שהוא הכי יפה והכי גבוה, והשחקן הכי ענק שיש, אבל הוא פשוט לא חשב שהוא צריך לתת לעובדה הזאת להרוס לו את האישיות. הוא בחר להיות בן אדם, אוהד ספורט, אחד כזה שאוכל בכתר המזרח את אותו אוכל שעשו שם כשהוא היה קטן".

נפרדים בתמונות: