חולית הסרט: בפסטיבל קולנוע דרום מבינים שיש יתרון בלהיות בצד

סורי, מידברן, אבל פסטיבל קולנוע דרום הוא האירוע התרבותי החשוב שיתרחש בנגב השבוע

איפה המדבר? "מעבר להרים ולגבעות"
איפה המדבר? "מעבר להרים ולגבעות"
2 ביוני 2016

פסטיבל קולנוע דרום היה תמיד שונה בנוף תעשיית הקולנוע הישראלית. הוא לא תל אביבי, לא מדבר את השפה וגם לא רוצה. הוא מחובר למקום (שדרות), תוכנית ואווירתית, ומזמין את הצופים לראות כמה מהסרטים הכי מדוברים בעולם – לחלוטין בחינם.

המנהלת האמנותית של התוכנייה הישראלית בפסטיבל זה תשע שנים, אפרת כורם, היא בוגרת מכללת ספיר – המוסד העומד מאחורי הפסטיבל – שמצאה דרך לשוב למדבר. השיחוק הכי גדול שנה השנה הוא “מעבר להרים ולגבעות", הסרט החדש של ערן קולירין (“ביקור התזמורת"), הסרט החדש של איתן גרין (“חדרי בית"), ורפאל נג׳ארי, שיקרין את סרטו החדש והמסקרן “השקיעה" לצד רטרוספקטיבה לסרטיו.

אז איך היא הצליחה להביא את קולירין מקאן היישר לשדרות? “הוא יודע שהוא יקבל חוויה שהיא הכי 180 מעלות מפסטיבל קאן, במובן הטוב של המילה", אומרת כורם. “קולנוע דרום הוא פסטיבל לא מעונב, שלא מעניין אותו יחסי ציבור. מעניינים אותו היוצר והשיח על היצירה. זה מה שהיוצרים מקבלים. היוצרים שמגיעים לפה יודעים שהם יפגשו קהל בלי הרבה מרחק".

איך העובדה שאתם פסטיבל מרוחק ופתוח משפיע על הבחירות שלך?

״האופי של הפסטיבל – זה שהוא צדדי וזה שהוא פתוח לכולם ובחינם – משפיע בהכרח. אני עושה מה שאני רוצה. יש יתרון בלהיות בצד, אף שאנחנו בתפיסה שלנו נמצאים כמובן במרכז העולם. אנחנו לא בוחנים את עצמנו כאילו אנחנו קטנים. אנחנו יודעים איפה אנחנו נמצאים ושדרות מאפשרת את זה, כי היא שדרות".

מלבד ההקרנות הגדולות, פסטיבל דרום יודע לסמן קולות אחרים שמומלץ לשים לב אליהם. "במדינת הגמדים״ הוא הסרט המסקרן של יניב ברמן שצפוי לעורר הדים. במחלקה התיעודית תוכלו לראות שני סרטים שממש לאחרונה זכו לתגובות חמות בדוקאביב: ״המתנחלים״ של שמעון דותן ו״החולמים מבבילון״ של רומון שומונוב (בהפקת דורון צברי) שמצייר את אשדוד דרך עיניה של להקת ברייקדאנס בדרכה לאליפות העולם. אך החלק המרתק ביותר בתוכנייה הוא שמעון עמר. עמר, תושב העיר שדרות, היה מקרין אגדי בקולנוע חן בעיר, שאמנם נסגר ב־ 1986 , אך בימי הפסטיבל הוא יחנך מחדש ויושמש שוב להקרנת סרטים. בסרטים שיוקרנו בבית הקולנוע החדש־ישן תמצאו קלאסיקות מהתקופה כמו "הדרקון" של ברוס לי; "הבלתי משוחדים" של בריאן דה פלמה (אתם רוצים לראות אותו על המסך הגדול); ו"גט", בהקרנה שתוקדש לזכרה של רונית אלקבץ.

פסטיבל קולנוע דרום, סינמטק שדרות, רח' הדגל 4 שדרות, ראשון־חמישי (5.6־9.6)