עיתונות? בחדשות 2 חושבים שהצופים שלהם יבלעו הכל

שמועה בווטסאפ אומרת שאיציק זוהר הסתבך בחובות וברח לחו"ל. בחדשות 2 עשו את המינימום וגילו שאין כאן סיפור, אבל זה לא מנע מהם לשדר כתבה מבישה שאין בה כלום

איציק זוהר (צילום מסך מהחדשות)
איציק זוהר (צילום מסך מהחדשות)
15 בנובמבר 2017

צופי החדשות בערוצים 12 ו-13 (לשעבר חדשות 2) נוכחו לגלות אמש (ג') שישראל אולי הפכה למדינה סקנדינבית, כמאמר הקלישאה, שבה מהדורות חדשות נסובות על דובי פנדה המתרבים בספארי הלאומי. כתבה שלמה הושאלה ממחוזותיהן של תכניות הרכילות והוקדשה לשמועות על אודות בריחתו של איציק זוהר מהארץ, דמות שולית וחסרת כל עניין ציבורי, כדורגלן עבר שאינו ממלא שום תפקיד פעיל שאמור לעניין אותנו. אך מה שמטריד בכתבה הרבה מעבר ליצר הרכילאי הייתה הרשלנות העיתונאית, והעובדה שהרשלנות הזו נכחה בה כמעט בכל מקום: הכתבה הייתה על כלום, וכל ראיון או אנקדוטה שהובאה בה רק אישרה את היותה על כלום, ממחיזה את האין שמשום מה היה מספיק כדי להצדיק את שידורה.

העוגן: איציק זוהר עזב את הארץ ושמועות שנפוצו בווטסאפ עוררו את החשד שנקלע לחובות ולפיכך ברח. כלומר, לפנינו כתבה על "שמועות" שאותן מצאו כתבי חדשות 2 בווטסאפ. בהנחה שעיתונות מבקשת את חקר האמת, ובהנחה סלחנית כשלעצמה שמדובר בנושא ראוי לשידור, כעת ראוי לשאול מה יעשו בחדשות 2 עם החומר הגולמי שמצאו בווטסאפ: האם הם יאששו אותו? האם הם יפריכו אותו? לא ולא. הם ישמיעו את התגובה של איציק זוהר לאתר ynet, יקבצו את כל חומרי הארכיון על זוהר שבאמתחתם, יזכירו את הקטטה ההיא במועדון בתל אביב, יגלו שגם אופירה אסייג וגם אחיו של זוהר אינם יודעים דבר על סיבוכים כלכליים, והמסקנה תוביל אותנו אל נקודת ההתחלה: איציק זוהר עזב את הארץ ושמועות שנפוצו בווטסאפ עוררו את החשד שנקלע לחובות ולפיכך ברח. הלאה, לכתבה הבאה.

על זה בונים כתבה? (צילום מסך מהחדשות)
על זה בונים כתבה? (צילום מסך מהחדשות)

עובדת הרשלנות, כאמור, הייתה מונחת שם כל העת, מתחת לאפו של הכתב עמרי ברק. זוהר, שנדרש לספק תגובה לשמועות, רטן בכעס: "'שמועות אמרו', 'שמועות אמרו' – אולי תביאו הוכחה אחת, אולי תהיו עיתונאיים אמיתיים ותביאו הוכחה אחת? תביאו שטר חוב, תביא לי צילום של צ'ק, בן אדם שיגיד שאני חייב לו כסף". הוא, כמובן, צודק: אם אין לכם שטר חוב, צילום של צ'ק, בן אדם שיגיד שזוהר חייב לו כסף, אפילו לא כעדות עלומה מצד מקור המסרב לחשוף את שמו – למה, לעזאזל, לשדר את הכתבה, שאיננה מוסיפה דבר על אותן שמועות שכבר ראינו בווטסאפ, הבלים מאומתים או בלתי מאומתים הצפים ברשתות החברתיות ולא מחייבים את קיומה של חברת חדשות מתוקצבת באחד מהערוצים הנצפים ביותר בישראל?

אך כתבי ועורכי החדשות, שאינם טיפשים כלל וכלל, לבטח מודעים לעבודה העיתונאית הדלה שנעשתה לצורך הכנת הכתבה, וזו אולי העובדה הכואבת מכל: כדי לרצות את הצופה הישראלי המדומיין, צופה בור ותאב רכילות שיתענג עליה בכל תצורה שבה זו תונח לפניו, הם ישהו את הסטנדרטים העיתונאיים בלי להסס לרגע. למעשה, הצופה הזה מדומיין ותו לא. לאנשים, בהם גם אוהדי כדורגל מושבעים, לא באמת אכפת ממעשיו של איציק זוהר בגולה. הם פשוט רוצים מהדורת חדשות מקצועית.

צפו בכתבה: