העונה החדשה של "בית הקלפים" מנסה להתעלות מעל טראמפ

העונה החדשה רוצה הכל ועכשיו, כאילו היא מאמינה לכל מי שטען שלא תצליח להתעלות מעל מה שקורה עכשיו בארה"ב. ובכל זאת, היא עדיין אטרקטיבית, במיוחד בזכות קווין ספייסי ורובין רייט

בית הקלפים
בית הקלפים
1 ביוני 2017

הנשיא המכהן של ארצות הברית פרנק אנדרווד מתפרץ אל תוך דיון בקונגרס ומשתלט עליו. ״לא אכפת לי״, הוא צועק שם, ״אני לא אפסיק״. קוראים אותו לסדר, אך הוא בשלו. הוא הנשיא, הוא מנהיג העולם החופשי והאיש החזק ביותר בו. זה הוא. אין איזונים ואין בלמים, יש רק את פרנק אנדרווד.

העונה החמישית נפתחת שבועיים לפני הבחירות לנשיאות, כשמעל אנדרווד מרחפת ועדת חקירה שבקונגרס דורשים להקים, לאחר פרסום התחקיר שערך העיתונאי טום המרשמידט על מעלליו של פרנק בתקופת כהונתו כסגן נשיא. במקביל, מנסה אנדרווד לשכנע את עמיתיו הפוליטיקאים — ואת האומה כולה — להכריז מלחמה על ארגון הטרור הדאע"שי ICO. הוא עושה זאת על מנת להסיט את תשומת הלב הציבורית מוועדת החקירה, אך גם בשביל לשמר את תחושת הפחד בקרב האוכלוסייה, תחושה שהוא מאמין שתשאיר אותו בשלטון.

>> מי הנשיא הכי טוב שהיה על המסך?

לצפייה בעונה החדשה של ״בית הקלפים״ תזדקקו לעט ולפיסת נייר. רצוי להגיע אליה לאחר התרעננות בחומר, ויכול מאוד להיות שהסרטון המסכם את העונה הקודמת לא יספיק. כנהוג ב״בית הקלפים״, הדמויות רבות: בין אם כאלו שאני מכירים, כאלו שחשבנו שכבר שכחנו, וכאלו שאנו פוגשים זה עתה. ולא, לא נזכור את כולם. גם אם נורא נרצה.

״בית הקלפים״ הייתה סדרת המקור הראשונה של נטפליקס, והביאה איתה גל של דיבורים על מהפכה בהרגלי הצפייה. מודל ההפצה של נטפליקס — שחרור כל הפרקים לצפייה בבת אחת — היטיב עם הסדרה, שידעה לנצל כל מילימטר ביריעה הרחבה שאפשרה לה צפיית הבינג'. ניכר כי בעונה הזו התגלה המודל כחרב פיפיות: אמנם בצפיית בינג' קל יותר לצופים להתמצא בין בליל הדמויות והעלילות, אבל כשעוברת שנה ויותר בין עונה לעונה, כבר הספיקו לשכוח הכל, או לפחות את הרוב. וזה לא נעים. אף אחד לא רוצה להתיישב מול סדרה ולהרגיש שהוא שכח להכין שיעורי בית.

בשני הפרקים הראשונים לעונה, ״בית הקלפים״ בעיקר העמיסה. כמו במשחק "הכה בחפרפרת", מדי כמה דקות זוקף קונפליקט את ראשו, קונפליקט שאנדרווד ייאלץ לחבוט בו בחזרה אל מתחת לפני השטח. בין בלגן ועדת החקירה והמלחמה שהוא רוצה לפתוח, קמים עליו כמעט בכל רגע אויבים מבית ומחוץ וקושרים קשר להפילו. ״בית הקלפים״ של עונה זו רוצה הכל ועכשיו, כאילו היא עצמה מאמינה לכל המאמרים והציוצים והפוסטים בפייסבוק שטענו שלא תצליח להתעלות על המציאות בעידן טראמפ.

ולמרות כל זאת, ״בית הקלפים״ עדיין אטרקטיבית. קווי העלילה, רבים ככל שיהיו, בכל זאת מסקרנים, אבל הם לא היו כאלו ללא קווין ספייסי ורובין רייט. הם מביאים עוצמות מצמררות לדמויות שבלעדיהם היו בקלות חוצות את סף הגרוטסקה, ומצליחים לשמר את המתח בכל סצינה בה הם נמצאים, ביחד או לחוד.