האחים הימן למדו שגם קולנוענים מוערכים יכולים ללמוד מיוטיוברים

יוצרי הקולנוע המצליחים תומר וברק הימן ("מיסטר גאגא") קיבלו מיוטיוב משימה: להפגיש בין פעילים חברתיים ליוטיוברים פופולריים. יצא מזה פרויקט דוקומנטרי מסקרן, אפילו מרגש. ראיון

תומר וברק הימן (צילום: יואל אריאל שמיר)
תומר וברק הימן (צילום: יואל אריאל שמיר)
14 בספטמבר 2017

"מיסטר גאגא" הוא הסרט הדוקומנטרי הישראלי המצליח בכל הזמנים. סרטם של האחים תומר וברק הימן על הבוס הגדול של להקת בת שבע, אוהד נהרין, היה לדוקו הנצפה ביותר בתולדות הקולנוע הישראלי, עם כ־ 130 אלף צופים. לסרטון ״אתגר הליפסטיק״ שהעלתה בשבוע שעבר היוטיוברית קווין ליגי (ליגל רז) יש יותר מרבע מיליון צפיות. את האחים הימן זה תפס לא מוכנים.

"אני בא בגאווה – איך עבדנו כל כך קשה, איך הבאנו כל כך הרבה אנשים לסרט על מחול, אבל ביוטיוב מה זה 130 אלף?", מספר תומר על המפגש הראשון שלו עם הפרויקט התיעודי החדש "עובדים על זה", סדרת רשת שבמסגרתה תיעדו האחים מפגשים בין יוצרי יוטיוב פופולריים לפעילים מתחומים חברתיים שונים. הסדרה – חלק ממיזם ״דיבור אחר״ לקידום מתינות וסובלנות ברשת – הופקה בתמיכת ,Youtube Creators for Change הזרוע החברתית של אתר הווידיאו. "זה בפירוש היה אתגר מעניין בשדה שאני לא מכיר״, מוסיף תומר. "פונים אליך מגוגל, גוף ענקי שהעולם כולו נתון לחסדיו, אך מצד שני הוא לא יודע לייצר תוכן בעל משמעות. זה היה מסקרן, זה היה מחמיא, וזה הסתמן כדבר שונה לחלוטין מכל מה שעשיתי עד עכשיו".

"יצאנו לדרך בלי קונספט מגובש לגמרי, אבל עם הבנה שמה מעניין אותנו הוא להפגיש בין אנשים שבעולם הלא מתוקן שלנו לא יוצא להם להיפגש", אומר ברק. "רצינו לראות מה קורה ביניהם, לבדוק אם יש דרך להתקרב למישהו ששונה ממך כל כך מבלי לטשטש את ההבדלים בתפיסת העולם ובסגנון החיים".

תומר וברק הימן (צילום: לורנצו פרוני)
תומר וברק הימן (צילום: לורנצו פרוני)

התוצאה היא שמונה מפגשים שתומצתו אל שמונה פרקים קצרים של סדרת רשת קצבית ומהנה שמצליחה לעורר מחשבה מבלי להיות מוסרנית או ליפול לקלישאות בסגנון "האחר הוא אני". באחד מהם פוגש כוכב הרשת גיא טיוי (גיא פודוליץ') את כיפאח דסוקי – פעילה פמיניסטית טבעונית ומחברת ספר בישול טבעוני המבוסס על המטבח הערבי ובפרק אחר פוגש יאיר כוכב – מייסד ומנהל בר התרבות המזרחית תחריר – את נועה פילטר, דמות של השחקנית מעין רובין המאופיינת בחוסר טקט ובבורות חברתית.

אמנם המטרה הראשונית במיזם הזה הייתה להביא את החברה הישראלית על גווניה ופלחיה לקהל רחב באמצעות יוטיוב, היא הצליחה להביא שניים מהיוצרים הדוקומנטרים העסוקים בארץ אל עולם חדש לגמרי של עשייה ויצירה. אבל דווקא המפגש הזה, בין הדוקו המסורתי של האחים הימן והתזזיתיות המהירה של יוצרי הרשת, הוא המפגש המעניין ביותר בסדרה. "כשנכנסתי לסרטונים של גיא טיוי ונועה פילטר קלטתי שהם מקצוענים ויודעים מה הם עושים", מודה תומר, "יש להם עולם פנימי משלהם. אז מה אם הוא שונה משלי".

איך היה לעבור מעבודה על סרטי קולנוע ארוכים לפרקי יוטיוב קצרצרים?

ברק: "עבודה על סרט באורך שעה לוקחת לנו בממוצע שלוש, ארבע שנים, עם כ־ 250 שעות של חומר גלם. פתאום יש לי יום צילום אחד לפרק, ובכל זאת, בסופו של דבר סיפור דוקומנטרי טוב זה סיפור שיש בו קונפליקט, רגש, הומור, תהליך וספונטניות".

תומר: "בכל סרטון יש רגע אחד דוקומנטרי טהור, וברגע שזיהיתי אותו, הבנתי את הסיפור של הפרק".

מה באמת למדתם מהיוטיוברים?

ברק: "מה שנשאר בי הוא איזה יצר של שובבות ונועזות. הם לוקחים את העשייה שלהם מאוד ברצינות, הם חרוצים ומסורים, אבל את עצמם הם לא לוקחים יותר מדי ברצינות".

תומר: "דוקו חולה במחלה של כבדות וחוסר חוש הומור. היה משהו במפגש עם החבר׳ה האלה שהביא המון הומור. זה חידד לי מאוד כמה זה חשוב וכמה זה משחרר את היצירה. אני מרגיש שהשתכללתי כיוצר אחרי הפרויקט הזה, לא יודע אפילו להגיד איך או במה, אבל אני יודע שזה ישפר את היצירה הבאה שלי".

כל הפרקים של "עובדים על זה" זמינים ביוטיוב וכן ב־VOD של ערוץ 8

[interaction id="59b53b86c7f3960001a1440e"]