"האח הגדול" פרק 35: במחאת הדיירות לא היה שום דבר פמיניסטי

חוץ מהעובדה שמירב וסימה לא אמינות בתפקיד עצמן, מרד הנשים במשימת איראן נועד קודם לסכסך בין נשים לגברים, ולכן לא יכול להיות פמיניסטי. זוכרים מי עומד מאחוריו? "האח הגדול" פרק 35

"האח הגדול"
"האח הגדול"
29 ביולי 2018

אם יש משהו שלמדנו ממשימת איראן שכיכבה בפרק אמש (שבת), זה שמרוב העצמה נשית לא רואים את היער. כלומר, העובדה שהנשים בבית בחרו לצאת במחאה על תפקידן כסוג של משרתות נשמעת נהדר על פני השטח – רק חבל שיש שתי בעיות קשות איתה: האחת, מרבית הנשים בבית הן הכל חוץ מפרו העצמה נשית, מה שהופך את אקט המחאה לאירוני של ממש, והשנייה – מחאות קלות הולכות באותה קלות (רצינו להכניס כאן דוגמאות למחאות פייסבוק אבל שכחנו את כולן). ויש עוד בעיה עקרונית, אבל נגיע אליה בהמשך.

המשימה החדשה הטילה על הדיירים חוקים חדשים, שבאופן טבעי מיועדים ברובם לנשים. אסור להן להתאפר, להתקהל, לגעת בגברים או להסתובב לא מכוסות, ועליהן לשרת את הגברים. על האחרונים נאסרה הכניסה אל אזור המטבח. לפני שנצלול לנושא שעל הפרק חייבים להגיד מילה טובה על המשימה עצמה, למרות שמטרת העל שלה הייתה להתסיס בין הנשים לגברים: היא הייתה יופי של שדרוג ביחס למשימות הקודמות – מושקעת מבחינה הפקתית, כללה תוכן ממשי ופינות חביבות סטייל "מונית הכסף".

בפרקים הקודמים "באח הגדול":
הסרטון שצונזר מוכיח – לתומר הגיע ללכת הביתה
תומר הודח בשל עבירה על חוקי הבית
רשת נהייתה חמדנית, ולצופים מתחיל להימאס

ובחזרה לעניין. כדי שלא תתבלבלו ותחשבו שהגעתם לשידורי הטלוויזיה הלימודית, אדל מקבלת משימה סודית מהאח: להמריד את הנשים בבית, לגרום להן להוריד את החיג'אב ולמעשה לשבור את המשימה. וזה עובד לה, ואפילו די בקלות. כי בחייאת, מחאה נשית בבית "האח הגדול"? תודו שזה נשמע טוב. גם הדיירות בבית מבינות את זה וקופצות על העגלה, אבל תחושת הגאווה שאופפת אותן בעקבות הצעד היא מעט מגוחכת. אתן מבינות שלא באמת עשיתן מחאה ושבסך הכל שברתן משימה (שנועדה להישבר) בבית האח, כן?

אדל מקבלת משימה סודית (מתוך "האח הגדול")
אדל מקבלת משימה סודית (מתוך "האח הגדול")

הפאק באמינות של המשימה נעוץ בראש ובראשונה בכך שרוב הדיירות בבית, בפרט אלה שמתיימרות להיות הכי פרו העצמה נשית, רחוקות מכך בפועל. כך למשל, מי שפתחה את נאום התוכחה שקדם להסרת החיג'אב היא מירב, אחת הדמויות הכי מקטינות נשים שנראו על המסך (לאביבית היא קראה נחש בשק, מריה היא טוויטי וכן הלאה). מי שחתמה את הנאום הייתה לא אחרת מסימה, שהעידה שהעצמה נשית מתחילה קודם כל באישה, שעודדה נשים לא להיות נתונות לשום מציאות של איומים – ואז עשתה את המהלך המזעזע והמשפיל ההוא נגד אביבית.

סימה נואמת בעד העצמה נשית (מתוך "האח הגדול")
סימה נואמת בעד העצמה נשית (מתוך "האח הגדול")

מנגד, קחו את אביבית. ניכר שבהפקה ביקשו להתסיס את הפמיניסטיות נגדה, שעה שהציגו את שיחתה עם האח בה היא מתבטאת כנגד כל אותן נשים שמסרסות את הבעלים, רודות בהם ובסופו של יום נעזרות בהם כדי לתלות מדפים ולהחליף נורות. אבל אם תניחו את המילים האלה בצד, תגלו שדווקא התנהגותה של אביבית היא בין המעצימות ביותר בבית. שימו לב איך היא מתנהלת מול הנשים האחרות בבית – רק אתמול היא חיזקה את מריה, שבן זוגה לא נכנס לבית במשימה, בצורה כל כך מנחמת וכנה שחפה מהצהרות שטחיות.

בקיצור, המחאה הזאת ביקשה לסכסך בין הנשים עצמן ובינן לבין הגברים, ולכן היא לעולם לא תוכל להיות פמיניסטית – קטנה וחסרת משמעות ככל שתהיה. ברור לגמרי את מי משרתת השטחת השיח באופן הזה, אבל היי, זה רק משחק. לא?

הנשים מחליטות למרוד (מתוך "האח הגדול")
הנשים מחליטות למרוד (מתוך "האח הגדול")

לא נגענו

"אני שחקנית על למרות שלא התקבלתי עד היום לשום אודישן" (אדל מפגינה ביטחון עצמי)

"מה אתם רוצים, עבדאלות?" (אביבית נכנסת לתפקיד בפול פאוור)

"פאטמה, תעשי לי תה?" (אלי פונה לאדל בבקשה מרגשת)

"אני כל כולי בהעצמה נשית" (סימה מפגינה אירוניה במיטבה)

עתידות

שידורינו יתאחדו עם ערוץ הילדים, ובפרק הבא: ספיישל מיוחד של הבנים נגד הבנות.

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד