איך הטלוויזיה האמריקאית מתמודדת עם הטרדות מיניות?

מהטפיחה בישבן שצ'נדלר חוטף מהבוס שלו, דרך מכירתה של ג'ואן ללקוח ב"מד מן" ועד התייחסויות ברורות להארווי ויינסטין - תסריטאים כותבים על מה שקרוב אליהם

מתוך עונה 6 פרק 3 של "בנות"
מתוך עונה 6 פרק 3 של "בנות"
18 באוקטובר 2017

בעונה השנייה של הסדרה המצוירת מבית נטפליקס "בוג'אק הורסמן", נשאלת דיאן נוין, מחברת הביוגרפיה של כוכב הסדרה, שחקן הוליוודי מזדקן, האם הספר החושפני עלול לפגוע בקריירה שלו. היא משיבה: "יש הרבה מפורסמים שעשו דברים הרבה יותר גרועים והקריירה שלהם לא נפגעה". היא אפילו מונה כמה כאלה, בהם מייק טייסון, שון פן, וודי אלן והאנק היפופופאלוס, מנחה טלוויזיה ותיק ואהוב המכונה "דוד האנקי". על אף שההאשמות כבר נחשפו בעבר ועל אף שדיאן לא חושפת בשום שלב מהן אותן האשמות, אזכור השם בלבד גורם לחרא לפגוע במאוורר.

דיאן מותקפת על ידי הציבור, שמגיב באלימות ובכעס, וגם על ידי התקשורת. "שמונה עוזרות שלו לשעבר האשימו אותו באותו הדבר, האם הן משקרות?", שואלת דיאן בפאנל טלוויזיוני. "סביר להניח", משיבה לה מרואיינת אחרת, שמוקדם יותר השוותה בינה לבין הווייטקונג בשל מוצאה הוויטנאמי. גם כתבה בנושא בעיתון נשים שדיאן יוזמת נגנזת במהרה, לאחר שהאנק בעצמו מגיע לאיים על דיאן במגרש חנייה והתאגיד שמחזיק הן בעיתון והן בערוץ הטלוויזיה בו משודרת התוכנית של האנק מטיל וטו.

>> אחרי הארווי ויינסטין: הגברים שצריכים לחשוש

"דוד האנקי" הנחמד מאיים על דיאן (צילום מסך)
"דוד האנקי" הנחמד מאיים על דיאן (צילום מסך)

הוליווד האמיתית, כמו זו המצוירת של "בוג'אק הורסמן", מלאה בסודות גלויים. מרגע חשיפת התלונות ההולכות ומתרבות נגד הארווי ויינסטין לא מפסיקים לדבר על כך ש"כולם ידעו", להעלות שבבי חשיפות ורמזים. סת' מקפרלן השחיל בדיחה על הנושא באוסקר 2013, קורטני לאב זרקה הערה בנושא ושילמה מחיר, וכך גם רוז מקגאוון שקיבלה דמי שתיקה מהחברה שלו לאחר שתקף אותה מינית. תחקיר על ויינסטין שהיה אמור להתפרסם כבר ב-2004 נגנז בעקבות התערבות של גורמים עם אינטרס, בהם, לפי הפרסומים, גם מאט דיימון ובן אפלק. היה צורך בהצטברות של עדויות רבות, כמו גם בירידה משמעותית בשווי החברה שבראשה עומד המפיק העוצמתי, כדי לחשוף סוף סוף את דרכיו.

כבר שנים שנושא ההטרדה והתקיפה המינית איננו טאבו בטלוויזיה האמריקאית, אבל עם שינוי הנורמות והגברת המודעות לנושא, יוצרות ויוצרים נדרשים להציג סיפורים חדשים. מספיק מבט חטוף על סדרות מעט ישנות יותר כדי לראות כיצד נתפסה בעבר, ועדיין נתפסת כיום על ידי רבים, הטרדה מינית במקום העבודה. ב"חברים" צ'נדלר נרתע מבוס חדש שמתעקש לתגמל אותו על עבודה טובה באמצעות טפיחה על הישבן. על אף קנאת העובדים האחרים שמעוניינים במחמאה דומה, הוא דורש שיפסיק. אחר כך, בסיומה של פגישה, הבוס טופח על הישבנים של כל העובדים מלבד צ'נדלר, שמסתפק בלחיצת יד, אך הבוס חוזר ומזכיר לו שכולם מלבדו קיבלו טפיחה ושואל האם הוא מקנא. הוא נעתר אליו בחיוך.

זה לא רק צ'נדלר, כמובן. במקרים רבים מערכת יחסים המבוססת על ניצול יחסי מרות בין מעסיק ועובדת הכפופה לו מוצגת כרומנטית או נחשקת, סתם עוד דרך להכיר בן זוג, לא חלילה מצב שעלול לפגוע בעובדת או לסכן את עבודתה. הרבה לפני הפרק המדובר בעונה האחרונה של "בנות", האנה החלה לעבוד במשרד עורכי דין, שם גילתה שהבוס נוהג "לתרגל את מיומנות הרייקי" שלו על החזה של העובדות במשרד. הקולגות אומרות לה שעדיף לה לוותר, היא הרי תתרגל לזה, והבוס כזה זורם ונחמד, הוא קונה להן מתנות יקרות ולא כועס כשהן לוקחות ימי מחלה. האנה, כמובן, מסרבת לקבל זאת ומאבדת עוד עבודה, שכולנו יודעים שהיא בהחלט זקוקה לה.

"מד מן", כיאה לסדרה שמתרחשת בתקופה עם נורמות חברתיות שונות בתכלית, כוללת אינספור מקרים של הטרדה ותקיפות במערכות יחסים פנים-משרדיות ובלתי שיווניות. עם זאת, כמו כל אלמנט בעייתי של שנות השישים, גם כאן הוא מוצג ככזה שאולי נראה זוהר, אבל הלב שלו רקוב. דון דרייפר אמנם התחתן עם המזכירה שלו, אבל לפני כן הוא שוכב עם אחת אחרת. הוא לא מבין מדוע נפגעה כל כך מהניצול שלו גם אחרי שהיא מתפטרת בבכי. המעצב האהוב סלבאטורה רומנו מאבד את עבודתו לאחר שהוא לא נעתר לחיזוריו של הלקוח הגדול של המשרד, בעוד ג'ואן, באחד הפרקים הכי שוברי לב בסדרה, נמכרת ללקוח שמבטיח עסקת ענק עבור לילה אחד איתה. וזה לא רק בסיקסטיז – ב"אישה הטובה" הגיע אל משרד עורכי הדין מעסה שנפלה קורבן לפילנתרופ שעומד לקבל פרס נובל וממש כמו ויינסטין מבלבל בין מסאז' ליחסי מין. המעסה מוותרת לבסוף על התביעה, מחשש שהיא תהיה זו שתיפגע.

כשהסדרה עצמה עוסקת בעולם הבידור, הביקורת הופכת ברורה וישירה יותר. בכל זאת, תסריטאים כותבים על מה שקרוב אליהם. ב"אפיסודז" מארק לפידוס הוא תואם ויינסטין שאוהב לשכב עם עובדות; "הפמליה" הציגה דמות כה דומה לזה של ויינסטין עד שהוא איים בתביעה; ב"אנג'ל" מפיק בכיר וסליזי מתגלה לבסוף כערפד שתוקף באופן סדרתי נשים צעירות ללא רשת ביטחון; ב"Glee" שחקן צעיר מאשים את עצמו לאחר שמפיקה כופה את עצמה עליו, ועוד לא דיברנו על סביבת העבודה המחורבנת במיוחד של "Unreal".

"רוק 30" התייחסה שוב ושוב למיזוגניה של הוליווד ובפרט גם להארווי ויינסטין. בפרק מ-2012 מכריזה ג'נה "אני לא מפחדת מאף אחד בשואו ביזנס, סירבתי לשכב עם הארווי ויינסטין שלוש פעמים. מתוך חמש". זה מעניין במיוחד, כי השבוע טינה פיי, יוצרת הסדרה, מצאה את עצמה בדמות הבוס המטרידן בסיטקום חדש בהפקתה, "Great News". הפרק, שפיי אף השתתפה בכתיבתו, אמנם יצא רגע אחרי חשיפת פרשת ויינסטין, אך מתייחס בכלל למטרידן סדרתי אחר – רוג'ר אליאס, שפרש מפוקס ניוז אחרי שעדויות רבות של עובדות הצטברו נגדו. בפרק מואשמת דיאנה (פיי) בהטרדה של עובדים במשרד, אך הנשים שעובדות תחתיה מתקשות להאמין. "כמה גברים עוד יצטרכו להעיד נגדה עד שתאמינו?" שואל אותן אחד העובדים שהוטרדו. "אם לצטט את המושבעים של קוסבי, 'דאא, לא יודעת, יותר משישים", משיבה לו קולגה.