רדיוהד ואלף שעות מתחת למים: מאחורי הקלעים של "הכוכב הכחול 2"

אתגרי הפקה רטובים, החיבור המוזיקלי המושלם עם רדיוהד ועבודה של 4 שנים: כך נראתה הפקת "הכוכב הכחול 2" – הדבר הכי יפה שמשודר כרגע בטלוויזיה 

מתוך "הכוכב הכחול 2"
מתוך "הכוכב הכחול 2"
24 בינואר 2018

תוכנית הטלוויזיה הנצפית ביותר בבריטניה בשנה שעברה לא הייתה ריאליטי מפלצתי ולא דרמת אקשן פנטסטית עם דרקונים, גם לא סיטקום על ארבעה מדענים והשכנה מהדלת ממול. מי שכיכבה בסלון הבריטי לצד תה ועוגיות חמאה הייתה דווקא "הכוכב הכחול 2" – סדרת טבע תיעודית מבית BBC החוקרת את החיים באוקיינוס (ועכשיו משודרת בכאן11), בקריינות של סר דיוויד אטנבורו – חוקר שגם הפיק את הסדרה.

"לסדרות וסרטי טבע יש פוטנציאל למשוך את כולם – משפחות, סטודנטים ואנשים צעירים יותר", מסביר ג'וליאן הקטור, ראש מחלקת טבע והיסטוריה בתאגיד השידור הבריטי (שאחראית, בין היתר, גם על "עולם מופלא" הפופולרית), "זו גם המטרה העיקרית שלנו – לספר את סיפוריו של הטבע, על פלאיו והשבריריות שלו, ולהביא אותם אל הקהל הרחב ביותר שאנחנו יכולים. 'הכוכב הכחול 2' הצליחה כי נחשפות בה כמה מהתעלומות הגדולות של העולם שמתחת למים".

מאחורי הקטור יותר משני עשורים של עשייה טלוויזיונית, והוא היה מעורב בהפקתם של עשרות סרטי טבע וסדרות טבע. באוניברסיטה הוא למד זואולוגיה, ובמקום להישאר בתחום המדעים בחר בקריירה בתקשורת. "המפגשים עם הטבע, עם כל מה שמזכיר לי שאנחנו חלק מעולם החי, ממלאים אותי באושר מאז שאני זוכר את עצמי. רציתי לחלוק את הרגעים האלה עם העולם, וככה מצאתי את עצמי בתפקיד הזה".

באילו אתגרים נתקלתם בצילומי "הכוכב הכחול 2"?

"חדשנות טכנולוגית נמצאת במרכז הפעילות שלנו. היינו צריכים לדאוג שהציוד כולו – מצלמות, מערכות סאונד, תאורה – יהיה חסין למים. הקלטת הסאונד הייתה מאתגרת במיוחד – צלילים מתנהגים באופן שונה לחלוטין מתחת למים וקשה מאוד לדעת מאיפה מגיע צליל מסוים, זה מסבך מאוד את שיטות ההקלטה שאנחנו מכירים ורגילים אליהן. בשביל לצלם מתחת למים או על פני הים נזקקנו לפלטפורמות ימיות ותת ימיות כגון אוניות, צוללות קטנות וציוד צלילה. כל התהליך נעשה בשיתוף עם אנשי מקצוע מהטובים והמקצועיים ביותר כדי לאפשר להפקה להגיע למקומות שלא היינו בהם לפני, אבל גם לשמור על בטיחותם כל המעורבים".

מתוך "הכוכב הכחול 2"
מתוך "הכוכב הכחול 2"
מתוך "הכוכב הכחול 2"
מתוך "הכוכב הכחול 2"

כמה זמן בערך אורכת העבודה על פרק אחד?

"זו שאלה שאין עליה תשובה חד משמעית. העבודה על 'הכוכב הכחול 2', שיש בה שבעה פרקים, נמשכה יותר מארבע שנים. העבודה על פרק מסוים יכולה להתפרש על פרקי זמן שונים ויש לנו מספיק זמן לחזור ולצלם אם דברים לא הסתדרו".

לדברי הקטור, העונה השנייה של "הכוכב הכחול" הייתה נועזת מקודמתה, ששודרה אי שם ב־2001. "הלכנו רחוק יותר, במשך זמן רב יותר ועם סיפורים חדשים. מדענים רבים לקחו חלק בעבודה על הסדרה ושיתפו פעולה במטרה לגלות סיפורים חדשים, תוך שהם מבינים שאולי לא יצליחו לחשוף אותם. צוותי ההפקה שלנו בילו יותר מאלף שעות במעמקי הים במאמצים עילאיים למצוא את הסיפורים הכי מעניינים ולצלם אותם באופן הכי יפה שהם יכולים".

ג'וליאן הקטור, ראש מחלקת טבע והיסטוריה ב־BBC (צילום: יח"צ)
ג'וליאן הקטור, ראש מחלקת טבע והיסטוריה ב־BBC (צילום: יח"צ)

רדיוהד, שהקליטו עבורכם גרסה מחודשת ל"Bloom", אמרו שהשיר המקורי היה מושפע מהעונה הראשונה. איך תפסה המוזיקה תפקיד כל כך מרכזי בסדרה?

"מוזיקה היא חלק חשוב ביותר בדקדוק הפנימי של הסדרה. היא מדריכה את הצופים איך להרגיש, מוסיפה אלמנטים דרמטיים שעוזרים לבנות את העולם והאווירה של הסרט. כשהמוזיקה נכתבת במיוחד עבור היצירה, כמו במקרה של 'הכוכב הכחול 2', היוצרים יכלו לעבוד עם המלחין והמוזיקאים כדי שישרת את החזון הקריאייטיבי שלהם באופן המדויק ביותר".

איך משווקים סדרה על החיים בתוך המים?

"אנחנו נמשכים לעולם הטבע כי הוא מה ששומר עלינו בחיים, אנחנו לומדים ממנו כל הזמן ומביעים את עצמנו באמצעותו. לפעמים כל מה שצריך בשביל לשווק סדרת טבע זה פשוט תמונה אחת שתצית את הדמיון. לכל אחד יש מערכת יחסים כלשהי עם הטבע, ואם אנחנו נצליח להעביר את הכוח של הטבע במלוא הדרו, נוכל לעניין כל אחד".

במה אתה צופה כשאתה חוזר הביתה אחרי יום ארוך?

"אני אוהב סרטי טבע, כמובן, וגם מדע ורפואה. אבל אני גם פריק של סרטי מתח ועכשיו אני ממש נהנה מ'מקמאפיה'".

← "הכוכב הכחול 2", ימי שבת, 21:45, כאן11