אברי, חנקת: המבוגרים של היום חייבים להפסיק להתלונן על הנוער של היום

מנחי תכניות הבוקר מכריזים מדי יום על מגיפה חדשה שמשחיתה את הנוער, אבל אף אחד לא מדבר על המגיפה האמתית, שהיא תכניות הבוקר

אברי גלעד והילה קורח, "העולם הבוקר"
אברי גלעד והילה קורח, "העולם הבוקר"

״אבל האם הנוער יכול להתרגש משירי שואה? כל מה שמעניין אותו היום זה סטטיק ובן אל״, אמר הבוקר אברי גלעד בתכניתו "העולם הבוקר". המשוואה המדהימה הזו, שלפיה סטטיק ובן אל ושירי השואה מתחרים על אותה משבצת, סמלה באופן מושלם את מערכת היחסים בין גלעד לנער האומלל שאליו הופנתה השאלה.

עוד כתבות שיעניינו אותך:
"האח הגדול VIP" פרק 5: לירן נחשף ונרי עוברת את הגבול
נטפליקס: הסדרות והסרטים השווים שעולים בפברואר
איך הפכו הסדרות הבריטיות לדבר הכי מחרמן על המסך?

הנער, תלמיד תיכון נבוך בעל נטיות הומאניות, הוזמן לתכנית בעקבות פרוייקט שבו הלחין משירתו של אברהם סוצקבר. גלעד, כדרכו רצופת הטרוניה על הדור הצעיר, המשיך במחמאהעלבה שלו כשהוא מברך על היוזמה אך חושש שאולי אין לה מקום בלבו של הדור הצעיר. אכן, עוד לימודי שואה הם בדיוק מה שחסר לחינוך הישראלי.

אברי מדגים איך אוכלים כשלא מכורים לסמארטפון. "העולם הבוקר"
אברי מדגים איך אוכלים כשלא מכורים לסמארטפון. "העולם הבוקר"

ההרהור המוזר הזה של אברי גלעד איננו פליטת פה – הוא עוד חלק מהקמפיין הנצחי והמתיש שלו ושל מתחריו כנגד הדור הצעיר. די להדליק את הטלוויזיה על תכנית בוקר אקראית בכל רגע נתון, ותזכו לשמוע את פאולה וליאון, אברי והילה וגלית ויואב מתאוננים על כך שהיום צעירים כבר לא מסתכלים זה לזה בעיניים, כי כולם שקועים בטלפונים שלהם. האמירה כנגד הנוער לא רק טרחנית, משעממת וחוזרת על עצמה מהרגע שבו היו להורים הראשונים בעולם את בני הנוער הראשונים בעולם – היא גם מצביעה על הבהלה של דור ה-X מהיותו המבוגר של היום.

מאבקו של הדור הזה לא שונה ממאבקו של כל דור ישן בחדש, הוא רק פרדוכסלי יותר, מפני שדור ה-X איננו שונה באמת מזה שבו הוא נלחם. אם אנחנו, ילידי שנות התשעים ואמצע השמונים, נולדנו למציאות טכנולוגית חדשה לגמרי מזו משל הורינו, בני הנוער של היום רק ממשיכים את אותה מגמה. בזמן שהורינו נדהמו לגלות שהצמיחו דור מסכים, הדור הבא כבר ידע בדיוק לאן הוא מוליך את ילדיו, והמשיך באותה הדרך מתוך חדלות אישים. פאולה וליאון מכורים לאינסטגרם באותה מידה שהם יוצאים כנגד בני הנוער המשועבדים לאפליקציה ואורלי וגיא, שפינו את במת הבוקר אך ישובו לערב עם אותה תחושת שליחות, אובססיביים לתיעוד חייהם ברשתות החברתיות כפשוטים שבילדי הסנאפצ'ט.

מה קרה לדור הערכי והעמוק שהתמקד בעשבים? "בוקר בריא", פאולה וליאון
מה קרה לדור הערכי והעמוק שהתמקד בעשבים? "בוקר בריא", פאולה וליאון

יש משהו נוגע ללב במאבק חסר הסיכוי של ותיקי תכניות הבוקר כנגד הדור הצעיר, מפני שהמאבק הזה לא קשור לבני הנוער בכלל. זהו מאבק בזמן החולף, שהצעירים הם רק הביטוי הגשמי והמפלצתי שלו. בני הנוער לא באמת גרועים יותר – אף דור הוא לא גרוע יותר – והתחלואות ששרדו עד היום הן ככל הנראה תחלואות הבסיס של המין האנושי, ביניהן הנטייה ההרסנית להתמכרות. סליים מסוכן לבריאות? תסתכלו על דור ה-X, אנשים מעשנים עשרים סיגריות ביום. הצעירים תקועים על פורטנייט? אנחנו משווים ומעלים לנטפליקס. הם על האינסטה, אנחנו בפייס, הם משווקים חברות מסחריות גדולות, אנחנו משווקים את המותג שהוא עצמנו. אלה לא חיים טובים או בריאים במיוחד, אבל הם היו כאלה תמיד, רק עברו מטמורפוזה דרך תצורות שונות. בני האדם כתופעה היו גרועים מאז ומעולם. אברי אמור לדעת את זה כמי שזוכר ולא שוכח ולא מרפה מהשואה.