טרנסג'נדר זה הגיי החדש

"כתום הוא השחור החדש" היא לא רק סדרת הטלוויזיה הכי מדוברת של העונה, היא גם הפלטפורמה הראשונה בתרבות המיינסטרים האמריקאית שמטילה זרקור על דמות טרנסג'נדרית. לוורן קוקס, שמגלמת את סופיה בורסט הכל כך לא טיפוסית, מקווה שעבורה ועבור הקהילה זו רק ההתחלה

20 באוגוסט 2013

 

 זוהי שעתה היפה של הקהילה הלסבית על המרקע האמריקאי. נדמה שנשים שאוהבות נשים הן הדמויות שהכי מלהיבות את התסריטאים בהוליווד, עד ש"ישנן בנות" הוותיקה – עלה התאנה הלסבי של לוח השידורים בתחילת האלף החדש – נראית כמו זיכרון רחוק בלבד. "דה קילינג", "בתוך הבועה", "דם אמיתי", "משחקי הכס" ו"שקרניות קטנות" מתהדרות כולן בגיבורות לסביות, כשמעל כולן נמצאת "כתום זה השחור החדש" – לטוב ולרע הסדרה המדוברת של הרגע, שעצם התרחשותה בכלא נשים מטילה זרקור על נשיות בכלל ועל נשים שמעדיפות זו את זו בפרט.

הסדרה, שכתבה ג'נג'י קוהן (יוצרת "העשב של השכן"), מציגה לראשונה בטלוויזיה קשת רחבה של נשים ממגוון גזעים, זהויות מיניות והופעות חיצוניות בתוך סיר הלחץ של בית הכלא – תפאורה שכיחה בסרטים ובסדרות פשע עם גיבורים כל גבריים. מעבר לדמויות הלסביות החביבות יותר ופחות (יותר – ניקי הג'אנקית המשתקמת, פחות – אלכס הנחשה), הדמות המקורית ביותר בסדרה היא סופיה בורסט, טרנסג'נדרית שחורה שמלבד הופעתה הסוחפת יכולה להירשם כראשונה מסוגה בטלוויזיה המיינסטרימית. טרנסג'נדרים לא זכו עד כה לייצוג של דמות עגולה ומורכבת בתקשורת ובבידור, וההופעות המעטות של דמויות אלה הוצגו באופן סטריאוטיפי, שטוח ומקורבן (אלא אם לוקחים בחשבון את באפלו ביל מ"שתיקת הכבשים"). סופיה, שהייתה בעברה כבאי אמיץ, הפכה לאישה בזכות הונאה כספית שביצעה ושמימנה לה את הניתוח, ושבגללה היא גם נכנסה לכלא והשאירה מאחוריה אישה ובן. בתוך הקלבוש היא חווה קשיים פיזיים עקב אי אספקת הורמונים שוטפת, וקשיים נפשיים כי מסביבה נשים חשדניות שמסתכלות עליה עקום. אולם היא מקבלת אשרורים לנשיותה ומתפקדת כספרית הראשית של הכלא.

את סופיה, שמוצגת כדמות רב־ממדית – אם אוהבת, בת זוג מסורה ובחורה נחושה וחזקה – מגלמת הטרנסג'נדרית לוורן קוקס, שזכתה לתהילה כשכיכבה בעונה הראשונה של תוכנית הריאליטי של פי דידי.הראיון עימה נערך בעודה מעכסת ברחובות לוס אנג'לס, מה שגרם לשיחה להיפסק כמה פעמים כשעוברי אורח עצרו אותה ומחמאות רבות נשמעו מעבר לקו. "Thanks Darling", ענתה קוקס לכולם בתיאטרליות, במבטא דרומי כבד של שחורה מאלבמה, שונה כל כך מהמופנמות של סופיה שבסך הכל רוצה להיות אישה.

"סופיה ואני דומות בכך ששתינו טרנסג'נדריות ושתינו חולקות אהבה למשפחה", מנסה קוקס למפות את הדמיון ואת השוני בינה לבין הדמות שהיא מגלמת. "אני מאמינה ששתינו מאושרות וששתינו נעשה כל מה שנדרש כדי להיות נאמנות לאמת שלנו, אבל סופיה נכנסה לכלא בגלל הונאה כספית וזה דבר שאני אישית לעולם לא אעשה. בחיים האישיים אני אזרחית שומרת חוק ולא הייתי מבצעת שום פשע. אני מנסה לא לשפוט את מעשיה ויכולה להבין מדוע היא עשתה את מה שהיא עשתה. צריך להבין שבאמריקה מערכת הבריאות לא זמינה למי שלא יכול להרשות לעצמו ביטוח יקר, והיא הייתה חייבת כסף בשביל לקנות הורמונים".

את חושבת שהתפקיד שלך בסדרה מייצג את הטרנסג'נדרים בצורה חיובית מבעבר?

"אף פעם לא רציתי להיכנע לייצוגיים חיוביים או שליליים. אני יותר מתעניינת בשאלה האם הדמות היא רב־ממדית: האם אפשר להתחבר אליה? האם היא בן אדם טוב? האם אפשר להתחבר אליה בצורה אנושית? זה מה שמרגש אותי בסדרה וזה מה שמעניין אותי בהקשר של סופיה. זו פעם ראשונה שדמות טרנסג'נדרית עמוקה מוצגת כך בטלוויזיה, ואני גאה מאוד שיצא לי לגלם אותה. הדבר הכי חזק בסדרה היא העובדה שלראשונה נשמעים קולות של נשים שאנחנו לא שומעים בדרך כלל ונחשפים לסיפורים שאנחנו לא רואים".

יתרון לא הוגן בכלא נשים. לוורן קוקס כסופיה
יתרון לא הוגן בכלא נשים. לוורן קוקס כסופיה

את מרגישה אחריות בייצוג הקהילה הטרנסג'נדרית?

"בהחלט. אני מרגישה אחריות עצומה ויחד עם זאת זה גם מלחיץ אותי לייצג את הקהילה הזאת. לצערי זו קהילה שלא מיוצגת מספיק בתקשורת המיינסטרימית וזה משהו שאני לוקחת מאוד ברצינות. זה אתגר עבורי להיות נציגה של הקהילה ובאותו זמן לייצג את עצמי. אני מזכירה לעצמי כל הזמן את החשיבות שבדבר ומנסה שלא להילחץ".

את פוחדת להיות מזוהה עכשיו כשחקנית לתפקידים טרנסג'נדריים בלבד?

"כולנו מוגדרים על ידי המראה החיצוני שלנו. אני מחכה להזדמנות להראות צדדים אחרים בי, ואני יודעת שאני מסוגלת לשחק דמויות אחרות. אני לא מודאגת, אלא רק רוצה להמשיך לשחק. חשוב לי לקבל תפקידים טובים שיאתגרו אותי כשחקנית. אני חושבת שהסדרה הזאת הולכת לשנות את הגישה של התעשייה לטרנסג'נדרים".

מתה על דנה

מה היו המכשולים שעמדו בדרכך במהלך הקריירה?

"אני חייבת להגיד שרוב המכשולים היו בעיקר בגללי, בשל המגבלות שלי ומה שחשבתי שאפשרי מבחינתי כאמנית וכשחקנית. עבדתי הרבה כדי להבין מהי הדרך הנכונה בשבילי וניסיתי כל הזמן להשתפר במה שאני עושה. מכשול נוסף הוא שפשוט אין הרבה תפקידים שנכתבים על דמויות של טרסג'נדרים, אבל אני לא מודאגת מזה כי אני אדאג ליצור לעצמי הזדמנויות".

ציפית שהסדרה תהיה הצלחה כה גדולה?

"ממש לא, אין דרך לצפות להצלחה כזאת. זה באמת דבר גדול ומדהים. אני כל היום מקבלת הודעות ברשתות החברתיות מאנשים שכותבים לי עד כמה הסדרה מוצלחת וחשובה, ושהם ממליצים לחברים שלהם לראות אותה. הסדרה הפכה ממש לתופעה".

איך היה לעבוד עם ג'נג'י קוהן?

"היא פשוט גאון, מכיוון שהיא מבינה שמה שהופך סיפור מעניין זה בני אדם מעניינים. היא יודעת לשלב היטב בין קומדיה לטרגדיה".

אני חייב לשאולאת במקרה מכירה את הזמרת הישראלית הטרנסג'נדרית דנה אינטרנשיונל?

"ברור שאני מכירה אותה! אני מאוהבת בה! אני מתה על השיר 'דיווה', הוא ממש שיר אגדי בניו יורק, ובמשך תקופה ארוכה היא הייתה דמות נערצת פה".