שבוע סוף: כל הרגעים הגדולים מהעונה הראשונה של ג'ון אוליבר

לאחר עונה נהדרת תכניתו של ג'ון אוליבר, Last Week Tonight, הפכה לאחת מהתכניות החשובות על המרקע האמריקאי. לרגל סיום העונה אספנו את מיטב הקטעים מהתכנית

ג'ון אוליבר. צילום: יח"צ
ג'ון אוליבר. צילום: יח"צ
14 בנובמבר 2014

במהלך הזמן הקצר שהיא על המסך, התכנית Last Week Tonight של ג'ון אוליבר הפכה לאחת התכניות המצחיקות, המבריקות והחשובות על המסך. כמי שחונך על ברכי ג'ון סטוארט וראה את חברו לתכנית סטיבן קולבר נוסק להצלחה בתכנית משלו, אוליבר בחר בחוכמה ללכת ל-HBO ולהנחות תכנית שבועית, במקום ימית כמו חבריו.

השינוי הפשוט הזה אפשר לאוליבר להתעלות מעל לתכניות הסאטירה המבריקות של חבריו ולקיים תכנית בפורמט דומה, אך עם הזכות להעמיק לתוך סיפור בדרך שגם תכניות חדשותיות, מסורתיות ויוקרתיות יותר לא הצליחו להגיע. בזכות צוות כותבים נהדר שהפך גם את הסיפור האפל ביותר למצחיק בקול, אוליבר החליק לאמריקאים בגרון גלולות מרות שהוא אינו רוצה לרוב לבלוע, נושא אחר נושא. עונש המוות, חקיקות מעורפלות, שקרי המדיה, בעייתיות הנשק הגרעני ועוד.

למרבה המזל, החבר'ה של Last Week Tonight מבינים באינטרנט, מה שגרם להם להעלות כמעט את כל קטעי התכנית ליוטיוב ולזכות למעל ל1.1 מליון עוקבים ועשרות מליוני צפיות. לרגל סיום העונה הראשונה אספנו עבור מי שעוד לא הכיר, מי שפספס או סתם מי שרוצה להיזכר – את מיטב הקטעים מהעונה המבריקה של התכנית, קטע מרכזי אחד מכל פרק. פנו לעצמכם איזה יום, אתם תצטרכו את זה.

1. ראיון עם ראש הסוכנות לביטחון לאומי

אוליבר מעמת את ראש הסוכנות לביטחון לאומי לשעבר עם כמה מהביקורות שהגוף ספג, נגיד האזנה לטלפונים של אזרחים אמריקאים, וניסה למתג אותו מחדש בעזרת חתלתול במגף

2. הוצאה להורג

כבר בתוכניתו השנייה אוליבר מתחיל להציג את זוג הביצים הגדול בטלוויזיה ופונה לנושא מעורר המחלוקת והמאוד לא בידורי הנ"ל. כתמריץ לצפייה, הוא מבטיח למי ששורד את הדיון הכבד (אך הבאמת מצחיק) וידאו של אוגר זעיר אוכל בוריטו זעיר. כי עונש מוות זה נושא רציני.

3. הויכוח על ההתחממות הגלובלית

בכדי להמחיז עד כמה מגוחך הדיון בנוגע לאם קיימת התחממות גלובלית או לא, כי "לא צריך דיעה של אנשים על עובדה", הביא אוליבר כמאה אנשים לדיון אחד. נשמע אמריקאי.

4. הזכות להישכח

אין דרך טובה יותר להציג את בעיית "הזכות להישכח", החוק שניסה לעזור לאנשים להעלים מהרשת פרטים מביכים מעברם, יותר מלהציג תמונה של שדרן חדשות שיכור ועירום על אופניים בעודו דורס סנאי. פשוט אין.

5. נייטרליות הרשת

אחרי הסבר מרתק ומשעשע על חשיבות הנייטרליות ברשת, אוליבר משסה ב-FCC את כל הטוקבקיסטים האיומים של האינטרנט עם נאום מרגש וקריאה לפעולה שהובילה לקריסת האתר של ה-FCC למחרת התוכנית

6. פיפא והגביע העולמי

הבריטי השנון מצליח לעשות את הבלתי יאומן ומצליח להסביר לאמריקאים מדוע הכדורגל הוא דת עבור יתר העולם ובעיקר – מדוע בתרחיש הזה, פיפא הם השטן. או כדבריו, "לספר לאדם בפעם הראשונה על מאחורי הקלעים של פיפא זה מעט כמו להראות למישהו את  2 גירלז 1 קאפ. אתה עושה את זה בעיקר עבור התגובה"

7. ראיון עם סטיבן הוקינג

אוליבר מראיין את אחד האנשים הכי מבריקים בדורנו רק כדי לשאול אותו אם הוא סרקסטי, כי "קצת קשה להבין מהטון שלך". הוקינג מצידו מבריק בחוש הומור יבש (או שזה רק ההגשה שלו) וקורא לאוליבר אדיוט. ראיון היסטרי עם אדם רציני. או להיפך.

8. דר' אוז ותוספי תזונה

במטרה להמחיש את הדיסוננס הקוגנטיבי והסיכון הממשי שטמון בתכניות "בידור רפואי" מסוגו של דר' אוז, אוליבר מתחנף לצופים באמצעות ג'ורג' ר. ר. מרטין, כלבלב מתוק וסטיב בושמי רוקד סטפס. כן.

9. זכויות להט"ב באוגנדה

בכתבה ביקורתית כמעט כמו שהיא חשובה אוליבר חושף את המצב המזעזע של זכויות הלהט"ב באוגנדה, חושף את הקשר הבעייתי מהצד הבריטי והאמריקאי ומראיין את אחד האנשים המדהימים והמקסימים בעולם, האקטיביסט הטרנסג'נדר פפה ג'וליאן אונזיימה. מצחיק, חשוב ומרגש.

10. פערי הון והכנסה

במאמץ להתמודד עם אחד מהאתגרים הגדולים בעולם מבלי לדרדר את הדיון ל"מלחמת מעמדות", אוליבר מסביר כלכלה בצורה מצחיקה ומדמה, פשוטו כמשמעו, את החלום האמריקאי למשחק לוטו שנוטה לטובת העשירים.

11. כלא

כתבה ארוכה – אך מהפנטת – על האכזריות, הגזענות, האינטרסים הכלכליים וההדחקה הגדולה שמסתתרת במערכת בתי הכלא האמריקאים. לשם כך הוא נעזר בכמה חברים מרחוב סומסום.

12. נשק גרעיני בארה"ב

תמונה מפחידה ומצחיקה באופן היסטרי שמציגה את מצבם המאוד ביזארי של 4,800 הראשים הגרעיניים שממוקמים בארה"ב. באמת, אם היה סרט בשם "הנשק הגרעיני מת מצחוק" הוא לא היה מצליח להציג מצב אבסורד יותר מהאמת.

13. תוכן שיווקי בעיתונות

רק תכנית שמשודרת ברשת כבלים פרימיום כמו HBO יכולה להתמודד עם יושרה ממשית בנושא הנזיל והרגיש של תוכן שיווקי בעיתונות.

14. הלוואות לטווח קצר

הכלא הבלתי נראה והמעגלי של ההלוואות לטווח הקצר סופג ביקורת ראויה ונעזר בשרה סילברמן כדי להעביר את המסר באופן סופי

15. הירי בפרגיסון ומילטריזציה של המשטרה

בין כל הרעש שבסיפור כואב כמו הירי בפרגיסון, אוליבר מצליח להתמקד בסיפור העיתונאי האמתי, והחשוב, ביותר – הגזענות הסמויה והשימוש המוגזם של המשטרה באמצעים צבאיים. עיתונאות חדה וביקורתית במסווה של קומדיה.

16. סופם העצוב של לטאות החלל המזדיינות

לא כל הקטעים של ג'ון אוליבר היו ביקורת קומית על החברה והפוליטיקה האמריקאית. לפעמים, צריך לדעת גם איך לרגש. נגיד – בעזרת שיר הספד ללטאות הרוסיות שנשלחו להתרבות בחלל ונפטרו בטרם עת. תהיה נשמתם צרורה בצרור הדו חיים.

17. ההצבעה לעצמאות סקוטלנד

זוכרים שלפני כמה שבועות התקיימה הצבעה למען עצמאות לסקוטלנד מהממלכה המאוחדת? כן, זו שבסוף לא צלחה. אם גם אתם, כמו רבים אחרים, עדיין לא הבנתם על מה בכלל היה הטררם, תנו לבן הממלכה לשעבר להסביר את מורכבות היחסים בין המדינות, ולמה הבריטים תמיד יצאו שמוקים

18. תחרות מיס אמריקה

ברור, אתם כבר יודעים את הקטע הזה נראה. השקפה משעשעת על כמה בלונדיניות שלא יודעות מהחיים שלהן מתחרות אחת עם השנייה למי יש פחות בוטוקס. ובכן, לא בדיוק. אוליבר והצוות שלו יצרו את אחת מפיסות העיתונאות, כן עיתונאות, הכי מרשימות, מעמיקות ומרתקות של השנה. כן, על תחרות מיס אמריקה. מפיסת הטראש שהיא תחרות יופי הוציא אוליבר כתבה מעמיקה על שוביניזם, פמיניזם פגום והונאה פיננסית בסך כמעט חמישים מליון דולר. הולי. פאקינג. שיט.

19. כלי טיס בלתי מאוישים

באחת מהכתבות המפחידות ביותר בעונה אוליבר מסביר איך מדיניות המזל"טים המעורפלת של ארה"ב הפכו את הסמל הבינלאומי לנעימות, שמיים כחולים, למעוררי בעתה. לא, ברצינות, יש כאן ילד בן 13 שמצהיר שהוא כבר לא אוהב שמיים כחולים. עכשיו נסו להדחיק את העובדה שישראל היא אחת מהמדינות המתקדמות בתחום.

20. החרמת נכסים

בעוד כתבה מרתקת על נושא לא מוכר מספיק אך חשוב מאין כמוהו, אוליבר מתמודד עם שחיתות משטרתית שמתחילה בנסיעה ממישיגן לקליפורניה, ממשיך במכונת מרגריטה ומסתיים בג'ף גולדבלום חוקר ערמת שטרות.

21. מתרגמים

אחרי שהוא מזהיר את קהל הצופים שהכתבה הזו עומדת להסתיים בכך שהם יכעסו על חמור, פורס אוליבר את העוול הגדול שנעשה למשתפי פעולה איראנים ואפגנים שסייעו לצבא האמריקאי בתחום אישורי הויזה ומסיים בראיון מרגש ושובר לב בצורה בלתי רגילה עם אחד מאותם מתרגמים.

22. סוכר

אז כמה סוכר אתם מכניסים לגוף שלכם? אה, באמת? אתם בטוחים? התמודדות מחודשת ומעולה עם נושא קלאסי שרק הופך למפחיד יותר ויותר.

23. מחוקקים מדינתיים

בקלילות רבה מוכיח אוליבר שהאנשים שבאמת שולטים בארה"ב הם חבורת הפוליטיקאים המגוחכים בהיסטוריה, שהאמריקאים אפילו לא יודעים מה מחוקק להם את החיים ושמאחורי הכול אחד מהגופים המרושעים ביותר מאז הצד האפל של דארת' ויידר

24.הגרלת הלוטו

ורק כדי להשאיר טעם של לא עוד, אוליבר מתמקד בהונאה הגרועה מכולם – הלוטו. סוכנות הימורים מרושעת בחסות הממשלה. נתראה בעונה הבאה.

[tmwdfpad]