מנת ילדים: רותי רוסו בתוכנית אוכל חדשה לילדים. ריאיון

"הפסקת אוכל" היא תוכנית אוכל חדשה שדואגת לחינוך קולינרי לילדים בלי לחשוב מה המילים האלו יעשו לרייטינג. ריאיון עם המנחה, רותי רוסו

הפסקת אוכל. צילום: שני צדיקריו
הפסקת אוכל. צילום: שני צדיקריו
17 ביולי 2016

"פנו אליי מהחינוכית והציעו לעשות משהו שהוא לא תוכנית בישול לילדים, אלא תוכנית על אוכל. השאלה הייתה איך עושים משהו כזה בתקציבים של החינוכית, רחוק מהפריים טיים, בצורה צנועה וחכמה", מסבירה רותי רוסו, מנחת התכנית "הפסקת אוכל" שעלתה לאוויר בסוף יוני. התוכנית, ששונה מאוד מתוכניות האוכל למבוגרים, מכוונת לדור הצעיר ושואפת לתת לו חינוך קולינרי. "יצא משהו לא מתחנף ומתנחמד ולא מזלזל באינטליגנציה של הילדים, אלא נראה כמו תוכנית אולפן למבוגרים. הבנות שלי (בנות 6 ו־9) מתות על זה. הן רואות וחוזרות אליי עם הצעות ורעיונות שהן ראו שם, זה משפיע על התזונה בבית שלנו".

טלוויזיה היא מקור טוב לחינוך קולינרי? זה לא משהו שמתחיל מהבית?

"טלוויזיה יכולה מאוד להשפיע. מבחינתי כאם תמיד ישנה דילמת השפע. ההתמודדות של משפחה עם ההיצע של המטבח המודרני, של דילמת הסופרמרקט. לא אני ולא אתה גדלנו בשפע כזה, שהוא שפע משביע אבל לא בהכרח מזין. היינו פעם חברה פחות צרכנית והיום זה מועצם פי כמה, בעיקר כשאוכל רע זול יותר ויוקר המחיה עולה והמחירים של אוכל מזין ואיכותי עולים גם".

אבל חומרי גלם לאו דווקא אורגניים, פשוט כאלה שדורשים ממך אשכרה לבשל, הם לא זולים יותר?

"הם לא. ראשית, יש את העניין של להפוך את זה למנה, ושנית, באוכל תעשייתי יש דילול חומר הגלם עד שזה משתלם כלכלית. חברות מזון לא יכולות להרשות לעצמן להשתמש רק ברכיבים טבעיים, אז השיטה שלהן היא לפרוס את הטעם ואת חומר הגלם על 'שטח' רחב כמה שיותר, בעזרת מים, סוכר ומלח שלא נמצאים במוצר המקורי, כדי להוזיל אותו".

ולעשות תוכנית כזו בטלוויזיה זה כאילו להשפיע מבפנים?

"זה להכניס מודעות, לא רק לחנך. ילד צריך לדעת את הדברים האלה. ברגע שתדע, אתה תיכנס לסופרמרקט ותהיה חשדן, לא תהיה טמבל. זה לא כיף לדעת את הדברים האלו, אבל זה חשוב לדעת מה אתה קונה. זה לא מועבר אצלנו בצורה דידקטית ושלילית. הייתה תוכנית על ממתקים, למשל, אנחנו מדברים על נושא שהוא כיפי ועם הומור אבל המסר מועבר כל הזמן. הייתה לנו תוכנית בנושא 'שאריות', שהבאנו נתונים לגבי כמות האוכל שנזרק לפח, שבישראל זו כמות מטורפת".

שלא לדבר על כך שהמטבחים הכי מפוארים בעולם גדלו מהבסיס של "לא לזרוק שום דבר".

"גם על זה אנחנו מדברים. קח את המטבח הצרפתי, אין דבר כזה לזרוק אוכל. את העלים שמים כקישוט, את הגבעולים במרק וכו', לכל דבר יש תפקיד. אלה מטבחים מאוד מתוחכמים וזה מה שהופך אותם לכאלה. האוכל שלנו יהיה בריא מאוד אם רק נכין את האוכל הזמין שיש לנו בארץ: גבינות רזות, שמן זית, המון ירקות".

מצד שני לא מעט פעמים רואים יוזמות טלוויזיוניות כאלו שמתחילות כרעיון טוב ולא מצליחות להשפיע. ניקח לדוגמה את ג'יימי אוליבר. הוא ניסה ליצור תוכנית שתחליף את התזונה בבתי הספר ואז נחשף כי אימהות היו "מבריחות" לילדים ג'אנק פוד. איך אפשר להשריש תרבות אוכל ישראלית שתהיה אורגנית לסביבה שלא דרך המסך?

"אם תבוא ותנחית על הילד שלך כוסמת וירקות מאודים, אתה תהיה בבעיה. צריך לתת להם כלים לעשות את הבחירה הזאת. זה לא מהלך חד צדדי. אני אגב חושבת שבעקבות התוכנית זה יכול להיות הצעד הבא שלי, לעשות תוכנית לבתי הספר. חינוך קולינרי, בצורה של שיעור כחלק מהמערכת".

רותי רוסו בתוכנית אוכל חדשה לילדים. ריאיון
רותי רוסו בתוכנית אוכל חדשה לילדים. ריאיון

ובבית, מה היית ממליצה להורים שרוצים לגרום לילד שלהם לאכול בריא, או לפחות אוכל עם זהות?

"הייתי קודם כל ממליצה לפוצץ את הבית בפירות וירקות. מכניסה חומרי בסיס: טחינה, גבינות. והכי חשוב – לקרוא רשימות מרכיבים, פשוט להסתכל על האריזה. למייקל פולן יש ספר 'איך לאכול נכון' והוא כותב שם שכשקונים משהו, יש לבדוק אם את כל הרכיבים ברשימת הרכיבים אפשר לקנות גם בסופר, או לא לקנות משהו שהרכיבים שלו הם 'משהו שסבתא שלך לא מחשיבה כאוכל'. הרגלים נורא בסיסיים שאין בעיה להשריש".

עד כמה אפשר לפתח טעם של ילדים? הרי לוקח שנים להבשיל ולהיות פתוח לטעמים מסוימים, זה גם משהו שמתחלף ביולוגית.

"קודם כל, דברים כמו ירקות ופירות זה משהו שלא צריך לבשל בכלל, זה בא ככה. אני שומעת אנשים שאומרים דברים כמו 'אני לא אוהב לבשל, אני לא יודע לבשל'. אני לא מאמינה במצב כזה, יש הרבה דברים במטבח שהם נוסחה. נוסחה, תעקוב אחריה, ואולי ייקח לך פעמיים, שלוש, אבל בסוף תבין. טעם של ילדים כן אפשר לפתח. חוש טעם מושפע מכל כך הרבה דברים: תרבות, חברה, היסטוריה, בית. זה מושפע כל הזמן. הילדות שלי אוכלות במיה ויש ילדים שאוכלים רק פסטה ברוטב עגבניות; וחשוב להסביר לילד שאין 'במקום', אוכלים את מה שמוכן, זה אוכל שמישהו הכין בשבילך, זה גם מה שנותן כבוד לאוכל. גם אם הילד לא אוהב חלק מזה, זה מה שיש לאכול, וזה טוב, תאכל את זה".

"הפסקת אוכל", חינוכית 2 ראשון־רביעי 14:30, חינוכית 23 ראשון־חמישי 17:30 (שידור נוסף למחרת ב־9:00). פרקים מהסדרה זמינים בערוץ היוטיוב של החינוכית