"משחקי הכס": סיכום פרק 2, עונה 4

בפרק השני של העונה קרו דברים כל כך מדהימים שאנחנו קצת חוששים שהולכים להתחשבן איתנו בהמשך. סיכום שבועי (וכרגיל, היזהרו מספוילרים)

"משחקי הכס", עונה 4, פרק 2
"משחקי הכס", עונה 4, פרק 2
14 באפריל 2014

שלום וברוכים הבאים לטור הסיכום השבועי של ״משחקי הכס״, עונה 4, פרק 2. הרשומה הזאת כוללת ספוילרים. יש פה ספוילרים, לפרק 2 בעונה 4, כן? שלא תבואו לבכות לי אחר כך שקלקלתי לכם. אם לא ראיתם את הפרק עדיין, לכו, המתינו, תצפו בו ורק אז תחזרו לכאן כדי לקרוא. קישטה.

הם הלכו? אוקיי, להוציא את הבלונים והקונפטי! ווווווהו! הוא מת, הוא מת הוא מת הוא מת! הוא מת, הוא מת! איי-איי-איי, העולם שמח, העולם זורח, העולם שוכח!‏ מקרנה! אושר גדול הציף את הלבבות, השמש יצאה, ההמונים יצאו לרחובות בריקודי הורה סוערים, העולם התחמם גלובלית בכמה מעלות עם הצפייה באותו מראה נפלא של ג'ופרי משתנק, מכחיל ומדמם מהעיניים. מאז חיסולו של אוסאמה בין לאדן לא הביא מותו של אדם אחד אושר גדול כל כך לאנשים רבים כל כך.

אבל רגע. בל נקדים את המאוחר. לפני שאנחנו מגיעים לרגע הגדול בתולדות התרבות האנושית, צריך לעבור דרך עוד כמה קווי עלילה.

הולכים צפונה, שוב

בצפון הרחוק, בפעם הראשונה העונה הזאת, אנחנו פוגשים את בראן. במקרה שאתם לא זוכרים בדיוק מה קרה לבראן וחבורתו בעונה הקודמת, להלן תקציר: הם הלכו צפונה. מתברר שגם העונה הזאת, אחרי שהם חצו את החומה, הם ממשיכים ללכת צפונה. לא פלא שבראן משתעמם ומבלה יותר ויותר זמן בתוך עורו של הזאב שלו. הם מוצאים עץ-לב (אחד מהדברים שבאמת אי אפשר להבין אם לא קראתם את הספרים. יש עצים כאלה, יש להם פרצוף, יש אנשים שסוגדים להם). מתברר שבין כוחותיו של בראן נמצאת גם היכולת לדבר עם עצים. הוא שם יד על העץ ומקבל מונטאז' של תמונות מהעבר, ההווה והעתיד, וגם מסר. "אני יודע לאן אנחנו צריכים ללכת" בראן אומר אחרי שדיבר עם העץ. לאן, בראן? ספר לנו, לאן נלך? אחרי כל כך הרבה זמן, האם היעד שלנו יהיה ברור סוף סוף? ובכן, התשובה, תחזיקו חזק, היא: צפונה. וואו. בראן רוצה שנלך צפונה. מי היה מאמין. יופי של קו עלילה, בראן. מרתק.

(בכל זאת, רגע מסקרן בחזונו של בראן: בערך שנייה אחת של מעלה מלך, מוטלת תחת צילו הענק של דרקון. חסר להם שזה לא קטע מ"בפרקים הבאים של" לטווח רחוק).

רחמים. תיאון גרייג'וי
רחמים. תיאון גרייג'וי

שאריות של החיים

כמו כן, בפעם הראשונה בעונה הזאת אנחנו מגיעים לתיאון, או לדבר שהיה פעם תיאון. ובכן, תיאון איננו. תיאון הושמד, נרמס, פורק, נטחן לאבק באופן היסודי ביותר שבו אפשר להשמיד אדם. הוא הפך לסמרטוט, קליפה חלולה, עבד נרצע שלא מסוגל אפילו לחתוך את צווארו של הפסיכופט שהתעלל בו אם נותנים לו תער וצוואר חשוף. ואפשר להבין איך זה קרה. אחרי ששוב ושוב כאילו יצא לחופשי ואז גילה שהכל היה מלכודת בתוך מלכודת, במצבו הנפשי הנוכחי תיאון בטח מאמין שאם יעז לעשות משהו הוא יגלה שהסכין הפך לחמאה, החדר היה תפאורה ובעצם הוא עדיין קשור אל אותו צלב עץ ועומד לאבד עוד איבר או שניים. השינוי שתיאון עבר כל כך יסודי שהוא כמעט – אבל לא לגמרי – מצדיק את כל הלא-עלילה הסטטית שלו בעונה הקודמת: זה היה נראה מוזר ולא משכנע אילו היינו פתאום רואים את תיאון במצבו הנוכחי. אבל אחרי שראינו את כל ההתעללות שעבר, זה נראה כמעט הגיוני. תיאון גם נאלץ לסייע לראמזי שלג במה שהוא, מתברר, תחביב שלו: ציד נשים בעזרת כלבים. ראמזי היה מקבל את תואר המפלצת הנוראית ביותר בסדרה אילו רק ג'ופרי היה יוצא מהתמונה.

לצידו של צילו של תיאון מתרחש איחוד משפחתי מרגש במשפחת בולטון: אבא רוז בולטון, שהיה ממארגני החתונה האדומה, פוגש את הבן ‏הממזר ראמזי שלו, שעסק באותו זמן בטחינת נפשו של תיאון לאבק. ‏תיאון סיפר לראמזי, וראמזי מספר לאבא, על כך שריקון ובראן סטארק עודם בחיים, וכנראה ברחו צפונה. לא ברור עד כמה אנחנו צריכים לדאוג בעניין, כי הבולטונים מחליטים לצאת לכיוון טירת שחור, רק שאנחנו במקרה יודעים שאף אחד מילדי סטארק לא נמצא שם.

עיניים של פסיכופת. ראמזי
עיניים של פסיכופת. ראמזי

יאללה, הביתה

חוזרים למעלה מלך, וכאן – חדשות נפלאות! פלאי פלאות! טיריון החליט סוף סוף להעיף את שאי לעזאזל! אחרי שמתברר בפעם האלף שחייה של שאי במעלה מלך אינם צפויים להיות ארוכים, הוא סוף סוף עושה את המעשה ודורש ממנה לעלות על איזו ספינה וללכת מכאן. ייתכן שזה כבר מאוחר מדי: משרתת שראתה את שאי בחדרו של טיריון סיפרה לסרסיי, שמספרת לטייווין, והוא מבקש להביא אותה למגדלו. מה באמת עלה בגורלה של שאי? האם היא באמת עלתה בבטחה על הספינה, כפי שברון מבטיח, או שהיא עלתה על טיל ממגדל הימין? למי אכפת! היא איננה! הידד! הדבר היחיד שהיה יכול להפוך את הפרק הזה למשמח יותר הוא אם היה קורה משהו נורא לג'ופרי.

עלתה על הספינה?
עלתה על הספינה?

ועוד ביקור ראשון בעונה הזאת: בדרגונסטון, עסקים כרגיל. מליסנדרה שורפת אנשים בחיים, משוחחת עם סטאניס ואשתו המאמינה האדוקה, סטאניס עושה פרצוף חמוץ והלילה אפל ומלא זוועות. הסצינות של סטאניס ובני ביתו לא היו רעות – בין השאר, היה נחמד להכיר קצת יותר לעומק את הילדה בעלת פני האבן, שירין – אבל קשה לומר שמשהו ממש קרה כאן. את העונה הקודמת סיכמנו בכך שההגנה מפני הזומבים הלבנים היא יותר חשובה מכל מלחמות המלכים זה בזה. אוקיי, עכשיו לא מתבקש לעשות משהו בנושא הזה?

היום שבו ג'ופרי באראתיאון מת

ועכשיו, סוף סוף, החתונה המלכותית, האירוע הגדול ביותר מאז החתונה האחרת ההיא. התפאורה מהממת (ראש האריה הענק שברקע נראה כמו שיחזור של מערת הפלא מ"אלאדין"), המוזיקה בסדר (עוד פעם "גשמי קאסטמיר"? השיר הזה הוא הגנגנם סטייל של ווסטרוז, אי אפשר לעבור חתונה בלעדיו. ובתכלס, שיר מדכא), צוות הבידור השתמש, כרגיל, בהומור נמוך (חבורת גמדים משחזרת את מלחמת חמשת המלכים, באופן קצת שונה מכפי שזכרנו אותה). אבל מה שמרשים הוא מספר האורחים. חתונת ג'ופרי ומארג'רי היא האיגוד הגדול ביותר של דמויות משמעותיות מאז הפרק הראשון של הסדרה: כל הדמויות הנוכחות במעלה מלך, לאניסטרים וטיירלים וסרסורים ועוזרים ואחרים. בין טיריון, סאנסה, טייווין וסרסיי אפשר להבחין אפילו בילד בלונדיני שנראה כמו גרסה מצומצמת של ג'ופרי, ולא אומר שום דבר. למעשה זה טומן, האח הקטן של ג'ופרי. היה קל מאוד שלא לשים לב שלג'ופרי יש אח, כי עד היום הוא הופיע בסדרה למשך כשלושים שניות. הוא הריקון של הלאניסטרים. כנראה שב"משחקי הכס" עושים ילדים מאנימציה ממוחשבת, כי היחס של הסדרה אליהם הוא כמו לדרקונים וזאבים – יודעים שהם אמורים להיות בסביבה, אבל בקושי רואים אותם אי פעם.

וכרגיל בחתונות, המשימה הקשה ביותר היא לגרום לכך שבני המשפחה לא יהרגו זה את זה. בדיוק כמו בחתונה הקודמת שבה נאלצו לנכוח שניהם, ג'ופרי וטיריון נכנסים לויכוח– כלומר, טיריון ממטיר עלבונות מחודדים היטב, וג'ופרי מחזיר במשהו כמו "כן? ואתה…. נמוך". יין נשפך, יונים עפות, והדבר הבא שאנחנו יודעים זה שג'ופרי מחרחר, מכחיל ומדמם מהעיניים – And there was much rejoicing.

רגע לפני
רגע לפני

הדבר היחיד שמעיב על השמחה הוא סרסיי, האדם היחיד ביקום שמותו של ג'ופרי מצער אותו. היא שבורה לגמרי וזה קצת עצוב. למה להרוס לנו את השמחה? כולנו שרים "שמחה גדולה הלילה" ורק היא חייבת להרוס עם "ורק אני, בתוגת המאירי, אלחש לקירות ג'ופרי מת ג'ופרי מת".

עכשיו השאלה "מתי כבר יהרגו את ג'ופרי?" התחלפה בשאלה "מי הרג את ג'ופרי?". אנחנו צריכים לדעת בעיקר כדי שנדע למי לשלוח את הפרחים. ובכן, החשודים העיקריים:

טיריון. העובדה שטיריון לא ממש מחבב את קרוב משפחתו המלכותי (הרי הוא כל כך חביב על הבריות) ידועה היטב. רגע לפני שנרצח, ג'ופרי עסק בהשפלתו של טיריון, וטיריון הגיש לו את כוס היין שאותה שתה ממש רגע לפני שנחנק. הקייס נגדו די ברור. להגנתו של טיריון: הוא חכם מדי. הוא היה שמח לחסל את ג'ופרי, אבל אין סיכוי שהוא היה עושה באופן כל כך גלוי, כשהוא מפליל את עצמו לעיני חצי מעלה מלך. משום שהוא החשוד העיקרי, הוא בטח לא עשה את זה.

מארג'רי. הדבר האחרון שג'ופרי אכל היה פרוסת פשטידת יונה ישר ממזלגה של מארג'רי. גם אם פוסלים את האפשרות שהיא הצליחה איכשהו להרעיל אותה בשניות הבודדות שבהן אחזה בה, קשה להתעלם מהעיתוי הממוזל, מבחינתה. מארג'רי רצתה להיות מלכה, והנה, ממש כמה דקות אחרי שהגשימה את מטרתה, האמצעי שבעזרתו עשתה זאת מתפגר, מבלי שתיאלץ להתמודד עם הצדדים הלא נעימים של להיות נשואה לו.העיתוי מבחינתה היה נוח להפליא. ‏חוץ מזה, היא עבריינית סדרתית: אחרי שכבר הייתה פעם אשתו של מלך שמת בנסיבות חשודות, מארג'רי הופכת לאלמנה בפעם השנייה.

מליסנדרה. המכשפה האדומה, אפילו לא הייתה בחתונה, אבל היא הרגה שלוש עלוקות-וודו בעונה שעברה – שאמורות לייצג את רוב סטארק, ג'ופרי, ואת באלון גרייג'וי, אבא של תיאון, שאמנם נחשב לאחד מ"חמשת המלכים" במלחמה (ואפילו זכה לגמד משלו שייצג אותו בשיחזור ההיסטורי), אבל לא ממש עשה שום דבר. לפחות שניים מבין השלושה כבר מתים, אז אולי העלוקות האלה בכל זאת אפקטיביות, ורק לוקח להן זמן.

אוברין מארטל. הוא הגיע הרגע למעלה מלך במטרה מפורשת להרוג לאניסטרים, והוא אדם מגניב ‏בתכלית. אם יתברר שאכן הוא עומד מאחורי הרצח, הוא יהפוך בתוך שני פרקים מדמות לגמרי לא ‏ידועה ליקיר האנושות.‏

סר דונטוס. האם ייתכן שדמות כל כך שולית כמו סר דונטוס תחסל דמות כל כך מרכזית כמו ג'ופרי? זה לא נראה סביר, אבל דונטוס מופיע בדיוק ברגע השיא ואומר לסאנסה "יאללה, הגיע הזמן ללכת", בלי לגלות שום סימן של הפתעה מהעובדה שהחתן זה עתה התפגר. אין ספק שהוא ידע משהו שאחרים לא יודעים.

סא"ל חרדלי, בחדר האורחים, בעזרת פמוט.‏ מישהו ראה את סא"ל חרדלי במהלך החתונה? חשוד, לא?

כל אדם ביקום הידוע. המניע: מדובר בג'ופרי.‏

טוב, כשמציגים את רשימת החשודים בצורה כזאת, אולי זה בכל זאת טיריון.

ג'ופרי באראתיאון יחתיכת אפס אתה תצטער על כל מה שעשית
ג'ופרי באראתיאון יחתיכת אפס אתה תצטער על כל מה שעשית

נעדרים: ג'ון שלג/ייגריט, חאליסי, אריה.

עירום לא רלוונטי: אין

דמויות מתות: דינג דונג האפס מת!

הסצינה: לא כוחות. גם אם חאליסי הייתה יוצאת מהטלויזיה ומחלקת לצופים שוקולד וזהב זה לא היה מתעלה על הרגע שבו ג'ופרי מתפגר. עכשיו נעבור כולנו לשנוא את ראמזי.