"משחקי הכס": סיכום פרק 7, עונה 4

אריה ממשיכה במסע הנקמה, חאליסי מזמינה גבר נאה למיטה, אצבעון מתגלה כיותר מרושע משחשבתם וטיריון המסכן מוצא מישהו שיהיה מוכן לסכן את חייו למענו. סיכום השבועי

מתוך "משחקי הכס" (צילום: באדיבות HBO/yes)
מתוך "משחקי הכס" (צילום: באדיבות HBO/yes)

את הפרק הקודם של "משחקי הכס" סיימנו ברגע "פאק יה" של טיריון, אבל עכשיו צריך להתמודד עם העובדה שרגע הניצחון הזה, גם אם היה שווה את זה, הקנה לו תוחלת חיים קצרה המשפט-בקרב של טיריון ייערך כנראה בעוד פורטנייט או משהו, ובינתיים, חיי החברה שלו – יחסית לאסיר העומד כנראה בפני הוצאה להורג– תוססים למדי: לאורך הפרק הוא מארח בתאו המרווח שורה של אורחים. ראשון מגיע ג'יימי, האח האוהב והדואג. "נאום נהדר" אומר ג'יימי, ומיליוני צופים משלימים בראשם את המשפט – "מגיע לך אמי עליו". טיריון מסכם עבור אחיו את אירועי הפרק הקודם: לטייווין היתה תוכנית שג'יימי צעד לתוכה, אם הוא היה מציית הוא היה נשלח לחומה וג'יימי היה מקבל את תואר היורש… טיריון, מה אתה עושה? אתה לא יכול פשוט לשבת ולהסביר לצופים את העלילה כאילו הם לא הבינו. זה התפקיד שלי.

וזו הגרסה של הנאום שלא קיבלתם:

https://www.youtube.com/watch?v=jvHK6blDJaQ

ג'יימי גם מבשר שהלוחם שייצג את צד ה"אשם" במשפט הקרב יהיה גרגור קלגאן, המכונה "ההר", האח הגדול והפחות נחמד של סנדור קלגאן. רוב הנאשמים נמצאים אשמים כשהוא מכהן בתפקיד הקטגור, משום מה. כאימון בוקר, ההר משסף כמה אנשים שכנראה היו גם הם אשמים במשהו.

בטח סיוט לשבת לידו באוטובוס (הצילומים באדיבות HBO/yes)
בטח סיוט לשבת לידו באוטובוס (הצילומים באדיבות HBO/yes)

אחרי ג'יימי מגיע ברון, לבוש יפה במידה מחשידה, ומיד מאמת את החשדות: לא הוא יהיה זה שיילחם לטובת טיריון במשפט. אף אחד לא יכול להאשים את ברון בהיותו בוגד, או לא עקבי: הוא מאז ומתמיד אמר שהוא עומד לצד טיריון כל עוד זה משתלם, ועכשיו זה לא משתלם. לא הייתם מצפים ממישהו כמו ברון, אבל מתברר שהוא פשוט טוב במתמטיקה. סרסיי מציעה לו 1 טירה+1 אישה (עם בונוס: סיכוי טוב לתואר אצולה וחלקת אדמה, אחרי שאחותה של אשתו החדשה תמות באופן מפתיע ומעציב בעתיד הקרוב). הסיכוי לקבל אותם: קרוב לודאי. טיריון הבטיח להכפיל את המחיר, כך שההצעה שלו כוללת שתי טירות ושתי נשים, אבל את כולם ברון יקבל רק אם הוא ינצח את ההר בקרב – והסיכוי לכך, בנדיבות רבה, הוא לא יותר מ-1 ל-5. כך שלמעשה התמורה שטיריון מציע היא רק 2/5 טירה ו-2/5 אישה, ומה יש לברון לעשות עם 0.4 אישה? סרסיי מנצחת. חשבון פשוט. לאור הנסיבות, הפרידה של טיריון וברון ידידותית מאוד. ביי ברון, היית החלאה הרצחני והאופורטוניסט החביב על כולנו.

הכי נובוריש
הכי נובוריש

האורח השלישי, המפתיע אבל גם מאוד משמח, הוא הנסיך אוברין, השפם הסקסי ביותר בווסטרוז, המבטא המענג ביותר בכל שבע הממלכות. הוא מספר לטיריון חוויות מביקור שערך בעודו ילד אצל הלאניסטרים, ואיך עוד כשהיו בני שנים ספורות, כולם גילמו את אותם התפקידים – סרסיי הקטנטונת היתה ביץ' אכזרית, ג'יימי זוטא ניסה להגן על אחיו, טיריון העוד-יותר-קטן שזה עתה נולד. כל זה גורם לי לדמיין את "משחקי הכס" כולה כשהיא מגולמת על ידי ילדים בני שלוש, וזה כל כך משעשע שמישהו בטח כבר יצלם את זה ויעלה את זה ליוטיוב בזמן הקרוב. אבל די עם הזכרונות: לאוברין יש גם חדשות. להר, הוא מבקש להזכיר, יש חיסרון אחד: הוא ההר, זה שאנס ורצח את אחותו של אוברין, והרג את ילדיה. ואוברין מחכה כבר שנים לנקמה. אז אם ההר לא יבוא לאוברין, אוברין יבוא אל ההר, ואז ישפוך את מעיו בהנאה רבה. הו, אוברין, אתה איש כל כך יקר, וכל כך יהיה כיף לראות אותך מחסל את הביריון, רק בבקשה, בבקשה אל תמות בתהליך, בסדר? על נד סטארק התגברנו, על קייטלין ורוב הבלגנו, אבל אם באיבחה אחת נאבד גם את טיריון וגם את אוברין, אנחנו… אנחנו… נפתח בשביתה! או משהו!

פרינס צ'ארמינג. ליטרלי
פרינס צ'ארמינג. ליטרלי

על החומה לא קורה הרבה – ג'ון שלג חזר ממשימת הסיור, והבוס מקבל אתפניו ב"חזרת? חבל" ‏ושולח אותו כעונש לעשות משמרות על החומה במשך החודש הקרוב. ‏אנשי הפרא עדיין מתקרבים. גם המהלכים הלבנים. כן כן. והאיראנים ממש תיכף מפתחים פצצה.

אז במשמר הלילה, כמו בכל צבא – מי שמשקיע שוקע
אז במשמר הלילה, כמו בכל צבא – מי שמשקיע שוקע

במירין, לילה של תשוקה חסרת מעצורים עובר על חאליסי ודאריו נהאריס, וכשאני אומר תשוקה ‏חסרת מעצורים אני מתכוון לפרוטוקול וכללי טקס שמזכירים ישיבה של מועצת המורים. משהו ‏ביחסי דאינריז-דאריו האלה לא עובד: הוא אמור להיות אליל שאי אפשר לעמוד בפניו (הבראד פיט ‏שגילם אותו בעונה הקודמת היה מתאים יותר לתפקיד), היא אמורה לכמוה אליו נואשות מתחת למסיכת ‏השליטה הנאווה, אבל כל זה לא ממש נראה על המסך. "הסר את בגדיך", היא מצווה, באותו הקול שבו ‏היא מכריזה על פיצוי של 10 זהובים על כבשה צלויה או על מיסמור לעץ של בעל עבדים. הוא ‏מציית בשתיקה (ונשאר רק עם מין… עניבה? פריט לבוש מגוחך למדי, לפחות כשהוא כיסוי הגוף ‏היחיד) והיא בתגובה מעיינת בפרונט שלו כאילו נחת בדיוק איזה לכלוך על מפת מפרץ העבדים. לא ‏יודע, לא ראיתי את התשוקה. אמיליה קלארק בהחלט יודעת להראות רגשות עזים, וכבר עשתה את זה ‏בסדרה, אבל היא עשתה את זה בעיקר בוליריאנית. הייתי מוכן להישבע שזאת שפת אמה, ובאנגלית ‏קשה לה. הפתרון הפשוט הוא לצלם את כל סצינת הסקס בוליריאנית בלבד. זה היה יכול להיות לוהט. ‏זדריזאזגוזדריזגוזדאור, אהובי! דרקאריס! דראקייייס!‏

היי גירל
היי גירל

כשגרגור הגיע למעלה מלך, סרסיי אמרה לו "תודה שרכבת לכאן כל כך מהר". זה באמת הישג שראוי לציון, כי מרחקי הדרך בווסטרוז, כידוע, הם חמקמקים. דמויות מסוימות יכולות לעבור את הדרך מנקודה א' לנקודה ב' במהירות הבזק, בעוד דמויות אחרות משתרכות מג' לד' לאורך עונות שלמות. במקרה של בראן ושות', או סאם וגילי בעונות הקודמות – מילא, הם השתרכו ברגל על פני קרקע לא כבושה, ברור שזה לוקח הרבה זמן. אבל מה התירוץ של אריה והכלב? בעיקר עכשיו, כשיש להם סוסים, והם רוכבים לאורך ארץ מיושבת (אם כי שסועת מלחמה) – כמה שבועות עוד ייקח להם להגיע אל טירתה של ליסה ארין? בינתיים, פורע החוק התורן שהם נתקלים בו כבר הספיק לשמוע על הפרס שהוצע על ראשו של הכלב לפני שני פרקים בלבד – כלומר, מישהו כנראה הספיק כבר לעשות את המרחק הזה כדי להודיע על כך. כל הסימנים מעידים על כך שאריה והכלב הולכים במעגלים. הם פוגשים אדם גוסס שמתגלה כפטפטן וכפילוסוף בסוף ימיו, וגם את אותו פורע-חוק הנ"ל, שפוצע את הכלב ומקבל מחט בלב, ומתברר כאחד ממכריה הותיקים של אריה – שהסיבה היחידה לכך שלא היה כלול ברשימת המוות שלה היתה שהיא לא ידעה את שמו. עכשיו היא יודעת, והוא מת. הא. עולם קטן.

לכל איש יש שם, ואז הוא ימות
לכל איש יש שם, ואז הוא ימות

עוד מקרה של עולם קטן: בריאן ופוד (הוריי!) פוגשים לגמרי במקרה את פשטידה, חבר ותיק של אריה סטארק. בריאן, על כל מעלותיה, מוכיחה שכסוכנת חשאית היא גרועה יותר אפילו מג'ון: כשהיא מחפשת את המבוקשת מספר אחת בממלכה, השיטה שלה היא לשאול אנשים בקול רם וצלול "ראית אולי את סאנסה סטארק? כי אנחנו מחפשים את סאנסה סטארק, בחורה ג'ינג'ית גבוהה שקוראים לה סאנסה סטארק וכל הלאניסטרים מחפשים אותה ורוצים להרוג אותה אבל אנחנו לא רוצים להרוג אותה וקוראים לה סאנסה סטארק. ולעובדה שאנחנו צועקים את זה בקול רם בוודאי לא יהיו שום השלכות שליליות לגבינו או לגבי סאנסה סטארק, הבחורה שאותה אנחנו מחפשים". אפילו פוד מבין שבשיטה הזאת יש כמה חסרונות, ושאולי עדיף להיות קצת, רק קצת, יותר דיסקרטיים. אלא שבמקרה הזה, השיטה עבדה. בריאן כנראה לקחה סיכון ובנתה על כך שהסדרה לא תכניס עוד דמויות חדשות, ולכן אנשים שהיא פוגשת בדרך חייבים להיות דמויות ותיקות. ואכן, פשטידה אמנם לא ראה את סאנסה, אבל מדווח על כך שפגש את אריה. הוא גם מוסר לה עוד כיכר לחם בצורת זאב, שיצאה הרבה יותר טוב מהניסיון שלו בעונה הקודמת. "תמסרו לה את זה כשתראו אותה" הוא אומר, ושוכח כנראה שמדובר בלחם, ואם הם לא ימצאו את אריה ביומיים הקרובים, סביר מאוד שמה שהם יעניקו לה בסופו של דבר יהיה ערימת עובש. בכל מקרה, בריאן ופוד פונים לכיוון קן הנשרים, ואם לשפוט על פי קצב ההתקדמות של אריה, לא יגיעו לשם לפני פרק 5 בעונה 5 לכל הפחות. אבל לא אכפת לי, אם זה אומר שנקבל עוד סצינות שלהם לאורך כל הפרקים הבאים, כי הם צמד נפלא.

תתנשקו כבר!
תתנשקו כבר!

אז כמה וכמה דמויות כבר נמצאות בדרכן אל קן הנשרים (או "האירי", איך שתבחרו לתרגם), ושם בינתיים וינטרפל נופלת שוב. סאנסה יוצאת החוצה ומגלה שלג (מתברר שנד סטארק צדק – החורף בכל זאת מגיע, בסופו של דבר), ומפסלת לה וינטרפל שלג קטנה, שאותה הורס הבנדוד הקטן והמעצבן שלה שהוא גם בעלה המיועד. היא מעניקה לו סטירת לחי מוצדקת, ובתמורה מקבלת נשיקה קריפית מפיטר באיליש. לפני שנמשיך, בואו נעשה פאוזה לרגע על התמונה הזאת, ושאלה: בזמן הנשיקה הזאת, סאנסה עומדת על משהו, או שהיא באופן טבעי מתנשאת כמה סנטימטרים טובים מעליו? וזאת אותה הנערה שבעונה שעברה ניסו למכור לנו שהיא בת 13. בטוח שאין לסטארקים גנים של ענקים במשפחה? ‏

 

אוקיי חמודה, הסתבכת
אוקיי חמודה, הסתבכת

ליסה ארין כבר הראתה שהיא קנאית עד טירוף גם כשאין לה שום סיבה הגיונית, לכן להתנשק עם באיליש בטירתה ובקרבתה זה, כצפוי, מסוכן. ולהתקרב ל"דלת הירח" בזמן שליסה ארין עצבנית עומדת שם – מסוכן עוד יותר. ואת כל זה סאנסה עושה. אף אחד מעולם לא טען שהיא חכמה במיוחד. סאנסה היתה מסיימת את הפרק מפורקת לחלקים על הסלעים למטה, אלמלא באיליש היה מגיע כדי להציל את המצב, ומבצע בליסה ארין את מה שחייב להיחשב כאחת הפרידות האכזריות ביותר אי פעם. לזרוק מישהי אל מותה מגובה של מאות מטרים, מילא. אבל שהמילה האחרונה שתהדהד בראשה תהיה "אחותך". לעזאזל, זה כבר פשוט רע.

בשבוע הבא לא ישודר פרק בעקבות יום הזיכרון האמריקאי, אז נתראה בעוד פורטנייט.

נעדרים: תיאון איננו. בראן וחבריו נעדרים כבר… כמה זה, שלושה פרקים? מעניין שהעובדה שהם לא מופיעים בכלל לא משנה את קצב התקדמות העלילה שלהם.

דמויות מתות: רורג' (אז ככה קוראים לו). ליסה ארין. כנראה נצליח להתגבר.

עירום לא רלוונטי: התחת של דאריו נהאריס, וגם מליסנדרה, שהופיע ערומה בניסיון להשכיח מאיתנו את העובדה שגם העלילה שלה ושל סטאניס עדיין לא זזה מילימטר העונה הזאת.

הסצינה: היו כמה דיאלוגים נהדרים בהשתתפות טיריון, אבל בשביל האיזון – מסעם בדרכים של בריאן ופוד, ודיונים על פשטידה.