"היעלמות" של נדב איל היא בגדר נס בטלוויזיה הישראלית

במדינה שמקדשת תחקירים על ניקיון של מלונות, סדרת הכתבות של נדב איל בחדשות 13 על הנזק שהאדם עושה לכדור הארץ היא דבר יוצא דופן. חבל שמהר מאוד נשכח ממנה

נדב איל ב"היעלמות", חדשות 13
נדב איל ב"היעלמות", חדשות 13
29 בינואר 2019

הטלוויזיה הישראלית והטלוויזיה בכלל נוטה להתעלם מהדבר הכי גדול שקורה בכדור הארץ עכשיו. מהדורות שלמות לאורך שבועות ארוכים יכולות לעסוק בהכל – מטרור ועד כלבי נחייה, מיום הולדת לילד בודד ועד גאדג'טים חדשים – בלי להזכיר במילה את שינויי האקלים, את ההתחממות הגלובלית, את ההשמדה השיטתית של כדור הארץ וכל מה שחי וצומח בו. לכן "היעלמות", סדרת הכתבות החדשה של עורך חדשות החוץ של חדשות 13 נדב איל, היא הדבר הכי חשוב שקורה בטלוויזיה. כשאפילו החזאים רואים את תפקידם כבדרני מזג אוויר, כתבות מסביב לעולם על הנזק הקטסטרופלי שבני האדם עושים לפלנטה היא בגדר נס.

>> למה משבר האקלים לא מכניס אותנו לפאניקה?

איל נוסע לסרי לנקה להתחקות אחר היעלמות הפילים שיערות הגשם המידלדלים במדינה היו ביתם מאז ומתמיד ולדרום אפריקה להביט בעיניים של הפינגווינים שהדיג המופרז משאיר אותם רעבים וגוועים. תוכניות טבע על חיות נכחדות הן לא דבר מאוד נדיר, אולם המסגור כאן יוצא דופן: איל חוזר ומדגיש בפני הצופים שהאשמה היא אך ורק עלינו, בני האדם. מובן מאליו? לא בעולם שמתעלם בהפגנתיות משינויי האקלים הקטלניים ומהפלנטה הגוססת.

למרבה הצער איל כנראה לא יצוטט על ידי העוברים והשבים ברחוב, תמונות שלו לצד פילים לא יהפכו לממים ברשתות, הוא לא יקבל דמות ב"ארץ נהדרת" והרייטינג, אפעס, לא יזנק כמו הטמפרטורות על פני כדור הארץ מאז המהפכה התעשייתית. "היעלמות" לא תצליח כמו תחקיר ניקיון המלונות של לי אברמוביץ' בחברת החדשות המתחרה, כי זה מה שמעניין אותנו: סדינים נקיים, בופה עשיר, חדרים מצוחצחים, ש"לא ידפקו אותנו". לא דברים רחוקים ומופשטים כמו האוויר שאנחנו נושמים, המחלות שאנחנו מתים מהן, בעלי החיים שנעלמים והילדים שלנו שיחיו בעולם שאנחנו לא יכולים אפילו להעלות על הדעת.

בשלב זה אפשר לאחל לאנושות שנמצא פלנטה חדשה מספיק מהר כדי לא להיכחד על גבי כדור הארץ. צחוק הגורל יהיה שהפלנטה החדשה תורכב ממלונות בלבד. מלון על גבי מלון לצד מלון לאורך אלפי ק"מ. בלי אדמה, בלי חיות, בלי צמחים. נאכל שוקולד מנטה ופנקייקים של חדר אוכל ונתרחץ בג'קוזי כי לא יהיה ים. אם זה מה שחשוב לנו זה מה שנקבל.