לאמנון לוי לא אכפת מתושבי השכונות – רק מהרייטינג שלו

השימוש הציני במילת הקסם "מפא"י", בלי להזכיר את האחריות של ההנהגה הנוכחית בראשות בנימין נתניהו, עושה לאמנון לוי חיים קלים. ה"תחקיר" שערך בתוכנית על תושבי השכונות שמפונים לטובת פרויקטי נדל"ן ריק מתוכן

אמנון לוי (צילום מסך מתוך ערוץ 10)
אמנון לוי (צילום מסך מתוך ערוץ 10)
25 בדצמבר 2017

״מפא״י ההיסטורית״: בשפת הקסמים של אמנון לוי, צמד המילים הזה טומן בחובו סגולות פרפורמטיביות. כפי שקוסם מורה ״הוקוס פוקוס״ ומשיב לשלמותו את גוף המתנדב המבותר, צמד המילים ״מפא״י ההיסטורית״ מחולל עבור לוי תחקירים נוקבים, מייצר קדימונים רוויי פאתוס, משווה לתכניתו "פנים אמיתיות" ערך מוסף פוליטי ומבטיח את מקומו במשבצת הפריים טיים של ערוץ 10. לפעמים נחמץ הלב על הכצנלסונים והבן גוריונים, שנהנו מחלה וגביע לבן וחלמו על מדינת היהודים בארץ ישראל, וכעת קמים עליהם כל אותם עיתונאים ואינטלקטואלים ומטיחים בהם את עוולות ההווה. הרי אם יטיחו את עוולות ההווה בממשלות ההווה, יוקצו מחמת שמאלנות או מחמת בגידה במולדת. לכן אימרו מעתה ״מפא״י ההיסטורית״ – השפן שלעולם נשלף מן הכובע בריקוד עליז.

עוד ביקורות טלוויזיה:
הקסם של "דייט ראשון" טמון בשניות שניצלו מרצפת חדר העריכה
כולם צריכים לדבר על "Easy" של נטפליקס
"שאטו עין כרם" רחוקה מלהזכיר את השיאים של "עספור"

אמש (ב׳) שידר אמנון לוי תחקיר על מעמדם של תושבי השכונות גבעת עמל, אבו כביר, נס לגויים ושכונת השעון, המוגדרים על ידי המדינה כפולשים וחיים תחת איום ממשי של פינוי לטובת פרויקטים שישמחו לנצל את פניני הנדל״ן שעליהן הם יושבים. לוי מתייצב, בצדק, לצד זכותם של תושבי השכונות להישאר בבתיהם. אך את סיפורו הוא מתעקש למקד בראשית שנות ה-50, לאורך כמעט כל התכנית. הוא, לדבריו, מצא מסמכים ישנים שיפצחו ״את כתב החידה האכזרי המפריד בין שכונה לשכונה, בין דם לדם״. באמצעות גזירי עיתון מצהיבים, ציטוטים של פקידי מפא״י נשכחים ופרשנויות מטעמו של הני זובידה כתב החידה יפוצח כמעשה קסמים – ההדרה האתנית שחוללה מפא״י ההיסטורית לבני עדות המזרח (וזוהי עובדה, לא כתב חידה שיש לחזור ולבאר לפי דרישות הרייטינג) תהפוך לסיבה המוצקה לגירושם בשנת 2017. מן ההכרח שהצופים, הרגישים לחושיהם המוסריים, יתמלאו בזעם. אבל היכן בדיוק מפגינים היום נגד מפא״י? בקפיטריה המסובסדת של בניין ההסתדרות?

הפכו עובדה לכתב חידה פופוליסטי. אמנון לוי והני זובידה (צילום מסך מתוך ערוץ 10)
הפכו עובדה לכתב חידה פופוליסטי. אמנון לוי והני זובידה (צילום מסך מתוך ערוץ 10)

משיקולים טלוויזיוניים בחירתו של לוי לבחוש בהיסטוריה ברורה. בכלכלת הרייטינג תמיד עדיפה המלודרמה על התחקיר. לוי הוא אשף המלודרמה, שכן כל תחקירו נסוב סביב דימויים ריקים המשטיחים את ההיסטוריה לצורכיו: יהושע רבינוביץ המפא״יניק חולק את משבצת ה״רעים״ עם שלמה להט הליכודניק, חולדאי הופך לכפילו האולטימטיבי של בן גוריון, שלטון הימין מודחק כליל. זובידה אומר: ״הבאתם לפה אנשים וכמו בלוח של מונופול החלטתם איפה אתם שמים אותם. קרה ועכשיו מדובר בפניני נדל״ן, אז אתם עושים כל מה שאתם יכולים כדי לרוקן אותם מהתוכן הזה״. מכאן להסיק שה"אתם" של 1951, בהיגיון פתלתל עד כדי דמנטי, שווה ערך ל"אתם" של 2017 (ה"אתם" הניאו ליברלי של ממשלת נתניהו), ולוי מקשיב בעניין מבלי לערער על חברו האקדמאי. למעשה, זהו הסימוכין שעליו יכונן את השורה התחתונה של התחקיר.

בהיעדר האפשרות לזמן לאולפן את ברל כצנלסון, ייאמר לזכות התוכנית שחולדאי הוזמן להגיב על הטענות וסירב להגיע, אף ששוב, התחקיר מיעט להתייחס למדיניות עיריית תל אביב כיום, שלחלוטין איננה חפה מבעיות. אך לא רק חולדאי הוא יריבו של לוי, אלא גם בנימין נתניהו, ושר האוצר משה כחלון, ושר הבינוי יואב גלנט, ושורה של אנשים שלעולם לא יכנו את תושבי השכונות ״פולשים״ במהלך ביקור מתוקשר, אך ימשיכו להוביל מדיניות שתוסיף לתעדף את יזמי הנדל״ן. בעודו מתעלם מן האחראים האמיתיים למצבם של תושבי השכונות, בחר לוי ברייטינג על חשבונם.