לא צופה בסיטקומים, ומככבת בשניים במקביל: לירית בלבן כובשת את המסך

אחרי קריירה קצרה אך טראומטית בתחום הקייטרינג הופתעה לירית בלבן למצוא את עצמה מככבת בסדרה החדשה של רובי דואניאס, "שמחות", על מאחורי הקלעים של אולם אירועים גדול. ואיך הייתה לה העבודה עם זאב רווח? אין לה תלונות, אבל היא גם מגבה את חני נחמיאס

לירית בלבן וזאב רווח (צילום: אילנית דואניאס)
לירית בלבן וזאב רווח (צילום: אילנית דואניאס)
26 ביוני 2017

את לירית בלבן אפשר להשיג רק באחת עשרה בלילה. השיחה בינינו מתקיימת אחרי יום ארוך של חזרות למחזה חדש בתאטרון, ובשני ערבים בשבוע אפשר גם לראות אותה בשעות הפריים טיים בטלוויזיה: בסדרה "חברות" והחל מיום שישי הקרוב (30.6) גם ב"שמחות" – הקומדיה החדשה של רשת שבונה על הצפייה המשותפת של אחרי הארוחה המשפחתית. "האמת שזה קטע מטורף", היא אומרת על הסטטוס החדש של כוכבת כפולה. "לא היה לי דבר כזה, שתי סדרות שיוצאות במקביל. זה מרגש מאוד וזה לא מובן מאליו. טפו טפו טפו".

"שמחות" מתכוונת להשתלט על ימי שישי בערב ולתת תשובה ל"סברי מרנן" של המתחרים – שידורי קשת. כמו ב"סברי מרנן", גם כאן מי שיושב על כיסא היוצר הוא רובי דואניאס שביים את הסדרה וכתב אותה עם הקומיקאי רמי ורד. "שמחות" מתרחשת בגני בל גארדנס היפים – אולם אירועים שכמו כל אולמות האירועים נמצא בלב אזור תעשייה ולא יפה במיוחד. מדובר בעסק משפחתי שמנוהל בידי חבורת לא יוצלחים שמדי פרק מתמודדת עם אירוע אחר ועם הבעיות שהוא מביא עמו. בלבן מגלמת את גלית, מנהלת הלקוחות של האולם, ולצדה משתתפים גם דנה פרידר, גיא לואל ואורי הוכמן. על כולם מנצח זאב רווח שמגלם את בעלי האולם שהוא גם אביה של גלית.

השיחה עם בלבן מתקיימת ימים אחדים לאחר פרסום הריאיון שנערך עם רווח ב"ידיעות אחרונות". בריאיון זה יצא השחקן להגנתם של אופק בוכריס ומשה איבגי, ובו תוארה גם חוויה קשה שעברה השחקנית חני נחמיאס על סט "בובה" – סרט של רווח משנת 1987. נחמיאס מיהרה להבהיר כי אינה תופסת את החוויה כאונס, ובמקביל כתבה בפייסבוק השחקנית ריקי בליך: "לא הייתה אישה שעברה לידו ולא הרגישה גועל והטרדה". גם הזמרת קמילה טרגולוב טענה כי עברה הטרדה בידי רווח במשך תקופה ארוכה.

"הוא היה קורקטי קורקטי". לירית בלבן וזאב רווח (צילום: אילנית דואניאס)
"הוא היה קורקטי קורקטי". לירית בלבן וזאב רווח (צילום: אילנית דואניאס)

"אני חושבת שמה שקורה פה – ההתעוררות הזאת, הדיבור על הטרדות מיניות – זה דבר גדול וחשוב, ובאמת שאני מקווה שרק נמשיך ונדבר", אומרת בלבן בלהט. "קשר השתיקה מתחיל להיסדק ולהישבר, ואנשים מדברים. זה מבורך מאוד בעיניי. על הסיפור הזה אני באמת לא יודעת, ואני לא יכולה לדבר על משהו שאני לא יודעת עליו. העבודה שלי עם זאב רווח הייתה נעימה, הוא היה קורקטי קורקטי. באנו לעבוד, הוא בא ועשה את שלו".

איך הסיפור הזה תפס אותך?

"קראתי את הפוסט של חני נחמיאס והבנתי אותה לגמרי. היא הייתה שחקנית צעירה, מתחילה, והיא הייתה צריכה להתמודד עם סצנה קשה מאוד. אותו שחקן, בלהט הסצנה, הוריד לה כנראה את השמלה או משהו כזה. היא לא הפסיקה את זה, היא המשיכה להצטלם, ואני כל כך מבינה אותה על זה. אני לא יודעת להגיד לך אם זה היה קורה לי היום איך הייתי מתנהגת באותו הרגע. קשה לי להגיד".

לירית בלבן כבר לא שחקנית מתחילה. היא נמצאת על הבמות ועל המסכים מתחילת העשור הקודם. היא הבריקה מניצוצות של קאלט בתפקיד משנה בסרט הקולנוע ״אהבה קולומביאנית״, אבל הדמות שהפכה אותה למוכרת בכל בית ושתלך איתה כנראה גם עד סוף הקריירה, היא זו של נעמי כפית מ"הבורר". ל"שמחות", אגב, היא התגלגלה כמעט במקרה.

"יום אחד הסוכנת שלי התקשרה אליי ואמרה לי להגיע עוד שעה לאולפנים, לסוג של אודישן", היא מספרת. "זה היה די ברגע האחרון, יכול להיות שהייתה שחקנית אחרת שהייתה אמורה לעשות את זה, אין לי מושג. עשיתי פעם איזה משהו עם רובי דואניאס, והוא כנראה זכר אותי. אני מודה לו מאוד על זה. הוא בכלל מקסים, רובי".

הוא הפך לאהרון ספלינג של הקומדיה הישראלית.

"הוא באמת תופעה, ממש מכונה מהלכת. צילמנו 20 ומשהו פרקים ב־20 ומשהו יום, זו עבודה בקצב מטורף. עושים בערך טייק אחד לכל דבר, כי אין זמן, והכל מאוד בלחץ. יש לו אנרגיות מטורפות, והוא מכיר לפרטים כל דבר שקורה בתסריט. הוא שולט בחומר בצורה פנומנלית".

לא חובבת גדולה של סיטקומים. לירית בלבן (צילום: אילנית דואניאס)
לא חובבת גדולה של סיטקומים. לירית בלבן (צילום: אילנית דואניאס)

הצופה הישראלי הוא די מעודכן. יש לו נטפליקס, הוא מוריד בטורנטים, הוא בקודי. מה ימשוך אותו לסדרה כמו "שמחות"?

"זה כמו חידה כזאת – אף פעם אי אפשר לדעת מה יתפוס. אני יכולה להשוות את זה ל'סברי מרנן', למשל, שהעוגן שלה הוא ארוחת שישי. זה מדבר לכולם. אצלנו אלו השמחות, האירועים שכל אחד מכיר ונתקל בהם בחיים שלו. זה סיטקום קלאסי, מאוד קליל, לא מתיימר להיות מתוחכם. כצופה אני אולי פחות נמשכת לדברים כאלה, אבל אני בטוחה שיש רבים שכן".

במה את כן צופה?

"אני לא חובבת גדולה של סיטקומים מהסוג הזה. אני פחות נמשכת לזה כצופה, אבל לעשות את זה היה נורא כיף. יש הבדל בין לצפות במשהו ללעשות אותו. אני גם לא רואה המון טלוויזיה, אני רואה בעיקר מה שהילדים שלי רואים".

מה הניסיון שלך עם אולמות אירועים?

"בעברי עבדתי בקייטרינג וסבלתי מכל רגע, בעיקר מלראות את המטבח מאחורי הקלעים – לא יכול להיות שאני מגישה לאנשים את הדבר הזה. לי בכלל יש רתיעה מכל מה שקשור לאירועים ואולמות, זה דבר שמעורר בי חלחלה".

את ובן זוגך לא התחתנתם?

"לא התחתנו, ולו בגלל הדבר הזה בדיוק. זה נראה לי סיוט, אני חייבת לומר. לא מדבר אליי בכלל. אני לא מבינה למה אנשים צריכים את זה, אבל כנראה שהם צריכים. כמה כבר אפשר לבוא לאותה חתונה, אתה נמצא באותה חתונה כל הזמן, אותו שטאנץ, אף שהייתי עכשיו בחתונה של דנה פרידר והאמת שזו הייתה חתונה נורא כיפית. ממש נהניתי, באופן מפתיע. אפילו פיזזתי".

״שמחות״, רשת, שישי (החל מ־30.6) בשעה 21:30 ברשת