רקוויאם לאידיוט: פרידה מדמותו המבריקה של סטיבן קולבר

השבוע ישודר הפרק האחרון של "דוח קולבר", שאותה הגיש סטיבן קולבר תחת אלטר אגו שמרני ואהוב. פרידה מתוכנית הסאטירה הגדולה של העשור ומהדמות שעשתה אותה

סטיבן קולבר
סטיבן קולבר
17 בדצמבר 2014

ב־18 בדצמבר העולם ייפרד מסטיבן קולבר. עם ירידת התוכנית "דוח קולבר" יעלה סטיבן השמימה במרכבת אש כדי להצטרף לאחיו השמרנים מההיסטוריה האמריקאית למשחק הפוקר הגדול שבשמים, היכן שריצ'ארד ניקסון בוודאי מרמה. ממרום מושבו הוא יביט על תשע שנותיו כמנחה ועל שמונה שנים נוספות בתור כתב "הדיילי שואו" של ג'ון סטיוארט, וימחה דמעה מזויפת. "שאלוהים יברך את אמריקה", יגיד בגאווה. "חוץ מההומואים, המהגרים, השחורים והדמוקרטים".

באותו הזמן, סטיבן קולבר – האדם, לא הדמות – יחל להתכונן למעבר הגדול שלו ל־CBS, שם יחליף את דיוויד לטרמן בהנחיית תוכנית הלילה שלו. הסאטיריקן הוותיק ייפרד מהדמות שליוותה אותו במשך 17 שנים, אדם שתיאר כ"אידיוט אקטיבי" ודמות שמייצגת כל מה שהוא לא מאמין בו, אבל בכל זאת הפכה לחלק אינטגרלי ממנו ולאחת הדמויות המבריקות והייחודיות על מסך הטלוויזיה.

אין ספקות בנוגע לשוני המשמעותי ביניהם: האחד הוא קומיקאי ליברל בעל השכלה גבוהה, אינטלקט תואם, אישיות מקסימה ולב טוב; השני הוא הדמות הפיקטיבית שמגולמת על ידיו באופן כה מושלם – פרשן פוליטי שמרן שמתהדר בתארים שלא הרוויח, מתרברב בבורותו בכל נושא שאותו הוא תוקף ומאמין שהדרך הכי חכמה להעביר מסר היא לצעוק חזק יותר.

הדמות המורכבת להחריד ופשוטה להפליא הזו עוצבה לאורך שנות שידורה בקומדי סנטרל. שורשיה נטועים בתקופה שבה היה חלק מקבוצת הקומדיה הוותיקה של Second City, קבוצה הדוגלת באמנות האימפרוביזציה, שהצמיחה קומיקאים כג'ואן ריברס, ביל מארי, מייק מאיירס, טינה פיי ועוד רבים. "הם לימדו אותי לעטות על עצמך את הדמות באותה קלות שבה אתה חובש כובע, כך שתוכל להוריד אותה ברגע שצריך", סיפר קולבר.

עד היום דרוש מבט מדוקדק כדי להבין מתי קולבר עוטה את הכובע הבלתי נראה שלו. למעשה, אחרי 17 שנה עם הדמות האידיוט האקטיבי, חלקים רבים מקולבר האמיתי דלפו לתוך דמותו הפיקטיבית, החל מהביוגרפיה (מוצא אירי, אמונה נוצרית קתולית ועשרה אחים גדולים) ועד לחלק מההצהרות הבומבסטיות, ולעיתים נדירות מגיע רגע קסום של חפיפה בין השניים. אחד הרגעים המדהימים בתוכנית היה לאחר שאמו של קולבר הלכה לעולמה. לאחר שבוע היעדרות חזר המנחה למסך ובקול סדוק סיפר על ההיסטוריה האישית של אמו ועל השפעתה על חייו. הכובע הבדיוני לא הסתיר מהצופים את פרצופו האמיתי של השחקן.

זה היה סוד הצלחתה של התוכנית וסוד קסמה של הדמות. מתחת להצהרות השמרניות, הפוגעניות והבזויות שנאמרו בה תמיד ניצבה כוכבית – הפוך גוטה, הפוך. הפרודיה המדויקת להפליא על שדרני טלוויזיה שמרנים, במיוחד על הגיבור של פוקס ניוז, ביל אוריילי, אמנם דרשה מקולבר לעטות מסכה לאורך שנים רבות, אבל גם נתנה לו את הבמה לבטא את דעותיו בהפוך על הפוך.

קולבר הכריז שהוא יהרוג את הדמות עם המעבר לעולם הטוק שואו הקלאסי – או כפי שהדמות שלו מנסחת את זה – הוא "ניצח בטלוויזיה". קולבר אמר בעבר שהוא לא נותן לשלושת ילדיו לצפות בתוכנית. "אני נראה כמו אבא שלהם, ונשמע כמו אבא שלהם, אבל אני אומר דברים שאני לא מתכוון אליהם", סיפר בראיון. "אני פוחד שהם יחשבו שאני לא מתכוון לזה כשאני אומר להם שאני גאה בהם, או כשאני אומר שאני אוהב אותם". קומיקאים רבים עוטים מסכות, במידה זו או אחרת, אבל קולבר הצליח לחבר בין שתי נקודות הקיצון על הסקאלה – מין הצד האחד הוא עצמו ובצד השני דמות רחוקה ככל הניתן, דמות חכמה וטיפשה, מצחיקה ועצובה, מעוררת הערצה ורחמים כאחד. עכשיו הוא סוף סוף יכול לחזור הביתה, להוריד את הכובע ולתת לילדיו לצפות באבא מנצח בטלוויזיה.

[interaction id="5491a5821de37ef059a2b120"]

הרגעים הגדולים של "דוח קולבר"

Truthiness – 2005

כבר בפרק הראשון של הסדרה, הצליח סטיבן להגדיר מילה שמצאה את עצמה במילון וובסטר. "אמתתיות", בתרגום חופשי, היא מילה שמגדירה אמת שלא מסתמכת על ידע או עובדות, אלא כזו שבאה מתחושת בטן בלבד. בקיצור – כל מה שהממשל של בוש קרא לו אמת.

ארוחת הכתבים מול בוש – 2006

לא רק שקולבר זכה לכבוד האולטימטיבי לקומיקאי – הנחיית ארוחת הכתבים היוקרתית – הוא גם זכה לנאום בביקורתיות רבה מול הנשיא השנוא עליו בעודו מכהן.

העצרת להחזרת השפיות ו/או הפחד – 2010

העצרת שארגנו קולבר וסטיוארט משכה יותר מ־200 אלף תומכים אל מול המדרגות המפורסמות עליהן נאם מרטין לותר קינג. באקט סמלי נתנו במה לקול הליברלי והצעיר של אמריקה, בלי להיכנס יותר מדי לפוליטיקה.

מעיד בקונגרס – 2010

קולבר, גרסת המגיש השמרן, הגיע להעיד בשימוע למען מתן זכויות למהגרי עבודה. הדמות כמובן העידה נגד, אבל לכולם היה ברור באיזה צד הוא באמת.

הקולבר סופר פאק – 2012

במהלך מבריק ששקול לתחקיר עיתונאי חשוב, קולבר הקים את "סופר פאק", מעין עמותה לקידום פוליטי, ושפך אור על האזורים האפורים של התחום הגם־כך־אפור הזה בעולם הפוליטיקה.

[tmwdfpad]