האם "מטה המאבק" יאחד את הקהילה הגאה?

בזמן שרובנו התכרבלנו בבית, בכינוס מיוחד שהתקיים בסוף השבוע במרכז הגאה הוסכם על הקמת מטה מאבק להט"בי שירכז את המאבק של הקהילה. האם יצליחו החברים המקימים להתגבר על חילוקי הדעות שנחשפו באירוע?

(צילום: טיים אאוט)
(צילום: טיים אאוט)
15 בדצמבר 2013

ביום שישי האחרון רוב מוחלט של תושבי העיר עבר למצב דגירה. מזג האוויר הקשוח השתולל בחוץ ומי שלא ממש היה חייב לצאת, נותר מכורבל בבית. למרות זאת, למרכז הגאה בגן מאיר הגיעו בצהרי היום עשרות חברי הקהילה הלהט"בית לדון בעתידם ולנסות לגבש מהלך משותף ומאוחד לקידום המאבק הגאה שנדמה שהגיע בשבועות האחרונים לנקודת רתיחה בכנסת.

את המפגש יזמו יניב ויצמן, חבר מועצת העיר מטעם "רוב העיר" ומייסד ארגון הנוער הגאה "איגי", וגל אוחובסקי. בין המשתתפים היו גם הח"כים ניצן הורוביץ, סתיו שפיר ודב חנין, סגן ראש העיר אסף זמיר, אסי עזר, אבנר ברנהיימר ופעילים רבים נוספים.

את הדיון פתח ויצמן בסקירה של המצב הקיים בכנסת ובארגוני הקהילה השונים. לאחר מכן הקריא אוחובסקי נאום שכתב מראש, שניסה לאחד את השורות, אך בסופו של דבר הצית ויכוח פוליטי וחשף את השוני הגדול בין הזרועות האידיאולוגיות השונות בקהילה: "כדי לפעול ביחד, ברגע הזה בזמן, חייבים להתרכז בשלב הזה רק במאבק שלנו. עם כל הכבוד למאבקים למען השלום, למען בעלי החיים, למען העובדים הזרים, כל המאבקים האלה, אי אפשר לנהל אותם ביחד על הראש של המאבק שלנו על החוקים האלה", טען אוחובסקי בתוקף. "בעוד חצי שנה, אם זה יצליח וגם אם לא נוכל לחזור לשגרה. וגם במקביל, כל אדם הוא לא רק להט"ב, וכל אחד יכול להמשיך במסגרות האחרות שבהן הוא פועל לפעול בכל כוחו לשפר את כל הדברים האחרים שהממשלה הזאת עושה לא טוב. הממשלה הזאת לא טובה, זאת לא ממשלה מהממת, אבל לא תחת הכובע הלהט"בי. יש מצב נתון, את המהלך הזה מובילה מפלגת יש עתיד, היא המפלגה השנייה בגודלה בכנסת, ואותה צריך לחזק".

דבריו של אוחובסקי על מפלגת יש עתיד הציתו קריאות ביניים, הן מכיוון חברי התא הגאה של יש עתיד שנכחו במקום, והן מהאגף השמאלי של הדיון בייצוגו של אלון-לי גרין, פעיל חד"ש וחבר בצוות של ח"כ דב חנין. גרין, שהיה ממובילי המחאה החברתית, מחה על ההתייחסות של אוחובסקי ליש עתיד שלדבריו "יושבת בממשלה הומופובית".

משם המשיך הדיון לכיוונים שונים. בין היתר דובר על המנהיגות של הקהילה, כוחה של האגודה לעומת כוחם של התאים הגאים ועוד. חברים בדיון קראו לזניחת הדרך הפוליטית לטובת פעולה אזרחית בשטח בצורה של הפגנות. סגן ראש העיר אסף זמיר הגיע לתמוך בקהילה והביע את דעתו כמביט מן הצד על המאבק הקהילתי. אסי עזר דיבר על העדר מנהיגות בקרב הקהילה, אמירה שהלהיטה את הוויכוח על הרלוונטיות של האגודה הלהט"בית וראשיה. הייצוג המועט של נשים בדיון עלה גם הוא מספר פעמים, ונותר ללא מענה של ממש ממארגני האירוע.

הדיון ארך יותר משעתיים, ובסופו של דבר ההסכמה המרכזית הייתה הקמה של "מטה מאבק" שיכלול נציגים של כל הארגונים הפעילים בקהילה: האגודה, חושן, איגי והתאים הגאים במפלגות השונות (יש עתיד, העבודה, הליכוד, מרצ, חד"ש). כמו כן נקבעה פגישה נוספת בעוד כשבוע בה ידונו המהלכים הבאים.

בינתיים כבר ממשיך הוויכוח להתלהט מעל דפי הפייסבוק, עם ביקורת רבה על מארגני האירוע, ראשי האגודה הלהט"בית ועוד. האם יצליחו חברי הקהילה לאחד כוחות וליצור מהלך משמעותי שישרת את מטרותיהם נאמנה? או שמא חילוקי הדעות ימנעו פעולה חזקה ומאוחדת? את התשובה לשאלה הזאת נגלה בחודשים הקרובים.

בשעה זו מסתמן כי "מטה המאבק הלהט"בי" שהוקם על ידי קבוצת נשים חברות הקהילה יוביל וירכז את המהלך, וישמש בעצם כבסיס למטה המאבק הקהילתי שהיה אמור להיות מוקם בימים אלו.