מכבים את האור

אחריי ארבע שנות פעילות, בר המיכהטרוניקס סוגר את הבסטה. רגע לפני הסוף, בעליי המקום מספרים לנו על הדרך שעברו

מיכהטרוניקס
מיכהטרוניקס
4 בדצמבר 2013

במשך תקופה ארוכה הייתה חנות ישנה למוצרי חשמל ברחוב בן יהודה סוד למביני דבר: מי שהיה בחוג החברים הקרוב של שלושת השותפים שהקימו את המיכהטרוניקס, ידע שמאחורי הדלת אפשר למצוא בר קטן, שכונתי ופרוע עם אווירה פמילייארית אבל גם לא מתחסדת והזדמנות להאזין למוזיקה טובה ולפעמים אפילו לרקוד לצלילייה עד הבוקר. עם הזמן, הפך הסוד למוקד עלייה לרגל לא רק בקרב צעירים אופנתיים מכל העיר, אלא גם בקרב תיירים שהגיעו לאזור וחיפשו את חווית הלילה האנדרגראונדית של תל אביב.

"האמת היא, שהכל התחיל מהנכס", מספר אסף שמואל, מצוות השותפים המקים של הבר. "כל כך התאהבתי בלוקיישן המלוכלך ובספייס האינטימי הזה, שהיינו חייבים לתפור לו משהו. חשבנו לאן היינו רוצים לצאת יותר מפעם אחת בשבוע, גייסנו 20,000 שקל ויצאנו לדרך".

"ה'טרוניקס' תמיד היה בשבילי מעין מגן או מסתור מהעולם האמיתי", מספר איילון יואלי, שהצטרף מאוחר יותר לבר כמנהל משמרת והפך לשותף בעצמו. "מבחוץ הוא לא נראה כמו כלום וכשאתה נכנס פנימה, אתה מגלה עולם שבו כל אחד יכול לעשות ולהיות מה שהוא רוצה".

לאורך שנות פעילותו, המיכהטרוניקס הקפיד על תוכן מגוון שכלל גם מופעים, ערבי בישול מיוחדים ודי.ג'ייז מגוונים, רבים מהם בתחילת דרכם, מייחלים למקום שיעניק להם הזדמנות לשעות טיסה על המיקסר.

יואלי: "היה לנו חשוב לתת במה לכולם: מתחילים ומקצוענים, צעירים ומבוגרים, תקליטנים, להקות, ואמנים מכל הסוגים. היינו תמיד פתוחים לכל סוג וסגנון של תוכן, לא משנה כמה מוזר או משונה הוא היה, ושום רעיון או רצון לא נדחה על הסף".

אנשיי המיכהטרוניקס בוחרים את ההמנונים הגדולים שלהם לאורך השנים, האזינו:

עם הזמן חלה תנודה במערך השותפות, ושמואל היה השותף היחיד שנותר במקום מצוות הפתיחה. הוא ויואלי טסו לכמה חודשים בברצלונה והפקידו את הגחלת בידי שני שותפי חדשים. מעט לאחר חזרתם, החליטו לסגור את הבסטה.

שמואל: "מבחינתי, הסיבה היא בראש ובראשונה עייפות החומר, אחריי ארבע שנים של מסיבות שנערכו כמעט בכל יום. אפילו ימי ראשון או שני הידועים כימים רגועים יחסית, יכלו להסתיים בזריחה כשהדי.ג׳יי מנגן כבר שמונה שעות רצוף לחבורת תיירים ששמעה על המקום מבלוג מקומי בפרייבורג".

יואלי: "הסגירה מגיעה בעקבות תמהיל של סיבות. אנחנו סוגרים בשביל שנוכל להמשיך קדימה ולהתפתח למקומות ורעיונות חדשים. הסגירה היא לא הסוף, המיכהטרוניקס הוא הרבה יותר מבן יהודה 28. הוא דרך חיים, אווירה, אנרגיות ומשפחה".

זה לא סוד שלא רווחי להחזיק בר בעיר, בטח שלא אחד כמו המיכהטרוניקס. זה משהו שהשפיע על ההחלטה לסגור?

שמואל: "המקום ידע שנים הפכפכות, אבל בסופו של יום הוא לא היה עץ של כסף. מגיע הרגע שהסיפוק מפרמטרים אחרים כבר לא מספיק ואז המוטיבציה יורדת".

יואלי: "המיכהטרוניקס אף פעם לא שם את הפן הכלכלי במרכז. לגבי הסגירה, מבחינתי לפחות, הסיבה המרכזית היא הרצון להמשיך הלאה. הרגשתי שאנחנו והקהל שלנו מתבגרים, ורציתי משהו שהוא מעבר לקרחנה בלתי נגמרת בכל לילה של כל שבוע. אולי קצת צהריים, קצת חומוס, עדיין לא ממש ברור. מה שבטוח זה שבא לי לעשות דברים חדשים".

שמואל: "זה לא סוד שאנחנו בוחשים בחודשים האחרונים בימי שישי בפסאז׳, הם חברים טובים ואנחנו על אותו תדר בגדול, ואנחנו מגבשים תוכנית בימים אלה לכבוש את העיר. ראו הוזהרתן!".

עד הסגירה, יוכל להנות קהל החברים־לקוחות של המיכהטרוניקס מחודש של אירועים ומבצעים. "לא משנה באיזה יום תגיעו החודש, זה יהיה מהפנט ומרגש", מבטיח שמואל. "אנחנו בונים תפאורה מיוחדת לכבוד החודש האחרון, מחזירים אלמנטים מן העבר, כמו מכונות וידאו, השור הזועם ומכונית מתנגשת. כמו כן כל המחירים של 2009 חוזרים: בירה ב־16 ש"ח וכל הצ׳ייסרים ב־10 ש"ח".