קדימה תריץ אחורה

בין אם מתוך מחסור בהשראה או מתוך נוסטלגיה, עולם המוזיקה האלקטרונית מוצף בצלילים מהעבר. קווים לדמותה של תופעה

ילדי מסיבות בניינטיז
ילדי מסיבות בניינטיז
21 באוגוסט 2013

קשה שלא לשים לב למגמה הנוכחית בעולם המוזיקה האלקטרונית – רטרו. קטעים חדשים שיוצאים מהדהדים ניחוחות נוסטלגיים מוכרים. יוצרים ותיקים, כמו מפיק ההאוס קרי צ'נדלר, זוכים לגל מעריצים חדש ועיתונות המוזיקה, שבה אוהבים לאתר את תת־הז'אנרים המוזיקליים החדשים ולהגדירם כשהם עדיין בחיתוליהם, חסרת אונים אל מול הסטגנציה המוזיקלית.

אין ז'אנר שנפקד מן המגיפה – האוס, טכנו, גאראג' ואפילו גריים ודאבסטפ. האם יבשו מעיינות היצירה? אחת הסיבות העיקריות לתנועת הרטרו המוזיקלית היא גל חדש של מפיקים צעירים שנחשפים ומתאהבים בז'אנר שהיה פופולרי כשהיו צעירים – דרך תקליטים שבבית או בחנות – ומנסים ליצור אותו מחדש.

לעתים זה מוביל לבריאה של ז'אנר חדש: כך למשל שיקגו האוס, שנוצר על ידי צעירים שניסו ליצור מחדש את הדיסקו, רק עם מכונות במקום תזמורת. נדמה כי היום, בשל הזמינות הגבוהה של תוכנות ליצירת מוזיקה אלקטרונית, הצעירים מתאמצים קצת פחות. הם יכולים לחקות בקלות ובצורה מושלמת את הסאונד של האמנים שהם מעריצים. רבים אומרים שבתחילתו של כל גל מוזיקלי נמצאים הקטעים הטובים שלו ואחרי ההתעוררות הראשונית מתחילה הנהירה ההמונית.

כך היה למשל עם תופעת הניו־דיסקו בתחילת שנות האלפיים – אחרי הרה־אדיטים המבריקים של טוד טרייה נהרו עוד עשרות אמנים בינוניים שפירקו קלאסיקות סול ועשו בהן שמות. התופעה הזו, שמכונה Revivalism של המוזיקה האלקטרונית, מתאימה לדעתם של מומחים לעידן החדש שבו אנו חיים: בעולם שבו מיקומים במצעדי ההשמעות הם הדבר החשוב ביותר, איש אינו מעוניין להשקיע זמן בפיתוח קול אישי ומקורי.

בהרצאה שהעבירו Masters at Work באקדמיית רד־בול האחרונה לפני כחודש, סיפרו השניים על תופעת ההעתקות של חלק מהקטעים שהוציאו: "אם מישהו לוקח רעיון שלך ומפתח אותו לרמה חדשה, או לוקח אותו למקום אחר, זה יכול להיות נחמד. כשההשראה גובלת בחיקוי, זה כבר לא מגניב". התיאוריה הפוסט־מודרנית מתייחסת להעתקות ולג'סטות כחלק מאמצעיה האמנותיים של התקופה ואפילו טוותה להם מונחים מדויקים כמו "מחווה" או "פסטיש" – חיקוי המתייחס למושאו.

דווקא מתוך היכרות עם ההיסטוריה ועם ה"מורים" שלהם, יכולים יוצרים עכשוויים ליצור מוזיקה עם סאונד עדכני ולשלב בה רבדים נוסטלגיים, אבל הם לא באמת נדרשים לכך. פרומוטרים ומארגני מסיבות מעדיפים ללכת על בטוח, ואמנים חדשניים נחשבים להימור מסוכן. והקהל? הוא רק רוצה לרקוד בשקט.

——————————————————————————————————

שלושה מפיקים שממחזרים את זה טוב

FCL

It's You

גרסת הכיסוי של הצמד FCL (סן־סודה ורד די) לקטע של ההרכב EPS שיצא בשנה שעברה והצטרף לטרנד השיקגו האוס. הקטע, שיצא במקור ב־87', זכה לרמיקסים רבים, ביניהם גרסה מיוחדת של סן־סודה, זו הפכה ללהיט הרחבות האולטימטיבי בחודשים האחרונים. אמנים כמו דריק קרטר ודי.ג'יי סניק, מאבות הזרם, חזרו להיות שמות מבוקשים ודי.ג'ייז חדשים כמו אמיר אלכסנדר משיקגו, שמכירים היטב את מקורותיו של הסאונד, הפכו לבוקינג החם ביותר.

 Bicep

Vision of Love

הצמד מבלפסט הוזכר לאחרונה לא מעט במדור, ולא לחינם. דרך הבלוג הפופולרי שלהם ובעזרת מגוון ריליסים ותקלוטים, הפכו השניים את סאונד הגאראג'־האוס המתקתק מהניינטיז לטירוף של ממש. למרות גל החקיינים הענק, בייספ מצליחים להמשיך ליצור קטעים מקוריים ומוערכים בעזרת ציוד אנלוגי שלדבריהם הופך אותם ליצירתיים יותר, דווקא בגלל מגבלותיו.

 Kyle Hall

Crushed

זה זמן רב שקייל הול נחשב לממשיך הדרך העיקרי של הדטרויט טכנו. עכשיו, לאחר יציאת אלבום הבכורה ,"The Boat Party" המעולה שלו אפשר לומר שקיבל באופן רשמי את התואר. בשונה מאמנים אחרים, הול לוקח את עקרונות היסוד של הז'אנר ומעניק להם פרשנות אישית ורעננה, זאת שלמרות זיקתו לעבר הופכת אותו למי שחוצב את הדרך לעתידה של המוזיקה האלקטרונית.