בעקבות המצב הבטחוני: די.ג'ייז מחו"ל מבטלים את הגעתם לישראל

סוף שבוע קשה עבר על מועדוני תל אביב, אחרי שדי.ג'ייז רבים מחו"ל ביטלו את התקלוטים שלהם

15 ביולי 2014

ציפורי הלילה של תל אביב אולי לא הצליחו להתעורר בסדרת האזעקות־השכמות, אבל בהחלט הרגישו את ההסלמה במצב הביטחוני על רחבות הריקודים: כענף תרבותי שנשען על יבוא שבועי קבוע מחו"ל, אולי יותר מכל ענף תרבותי אחר, הלילה חטף מהלומת ביטולים בסוף השבוע שעבר. ברשימת המאכזבים היה אפשר למצוא את הוני, שהיה אמור להגיע למועדון הברקפסט, פטריס סקוט שהיה אמור לנגן בדלי והתקליטן האמריקאי אר אל גריים שהוזמן לפסאז'. גם הצמד הדטרויטי אוקטב וואן, שהיה אמור להגיע עם מופע הלייב שלו למסיבת ברזילי בבוטלג, החליט לוותר.

ירון אמור (דיפ’ה) היה זה שקבל את שיחת הטלפון מהם, וכאחד שעבר לא מעט אירועים ביטחוניים בתור בוקר הוא לא ממש הופתע: "בעבר ניסינו להילחם כדי לשכנע את האמנים להגיע, אבל אחרי שיצא לי לארח כמה די.ג'ייז בסיטואציה הלא נעימה הזאת, אני מקבל בהבנה ביטולים. לפעמים באמת עדיף לדחות לתקופה רגועה יותר".

ההיתכנות על הסלמה במצב הביטחוני היא נושא שקיים כבר בהתקשרות הראשונית עם הסוכנים?

"בדרך כלל לא מדברים על זה, כי בזמנים רגילים אמנים מגיעים לפה על בסיס שבועי והסוכנים שלהם יודעים שהכל בסדר. הבעיה האמיתית היא שקשה להסביר לאמנים ולסוכנים כאשר החיים חוזרים למסלולם, שאכן חזרנו למצב נורמלי ושאפשר להגיע. מבחינתם זה אזור מלחמה ולפעמים לוקח חודשים ארוכים לשנות את הדימוי הזה".

"מורדת מטבעה". נינה קרביץ
"מורדת מטבעה". נינה קרביץ

בבוטלג, כמו בשאר המועדונים שברשימת הביטולים, גויסו כישרונות מקומיים כדי לא לפגוע בשגרת האסקפיזם של צעירי העיר. אלמנט חדש שהתווסף לקידום המסיבות, היה העובדה שרבים מהמועדונים ממוקמים מתחת לקרקע ולכן מהווים מרחב מוגן. גם הבלוק, שממוקם בתחנה המרכזית הטוענת להיות מן המבנים היציבים שבדרום תל אביב, הכריז על היותו ממוגן, כשלשמחתו שני האורחים מחו"ל החליטו שלא לבטל הגעתם: "הייתה לנו תחושה שאם יש מישהו שיהיה אמיץ מספיק כדי להגיע לתל אביב המופצצת, זאת תהיה נינה קרביץ", סיפר הבעלים ירון טראקס.

"לא יודע איך להסביר, היא פשוט מורדת מטבעה ויש לה ביצים. הסוכנים ביקשו לבטל, אז פשוט כתבתי הודעה אישית לנינה ואת אותה הודעה פחות או יותר העברנו גם לטרבינו (המפיק הבריטי שהתראיין למדור התרבות בגיליון הקודם, נ"ג). כתבתי שאני לגמרי מבין ומכבד כל החלטה שיקבלו, אבל חשוב לי להסביר שהמצב האמיתי פה לא בדיוק כמו שהוא מצטייר במדיה הבינלאומית, שעד כה לא נפגע אף אדם בתל אביב, לא פציעה קלה אפילו וגם לא נזק לרכוש. הסברתי שסטטיסטית הסיכוי להיפגע בתאונת דרכים גבוה יותר מאשר להיפגע מטיל בתל אביב, ושהעיר הזו לא יותר מסוכנת מכל עיר אירופית או אמריקאית אחרת בעולם. נינה שאלה עד כמה זה יפגע במועדון אם היא תגיע בתאריך אחר. עניתי שזו תהיה פגיעה כלכלית ומורלית לא קלה אבל שאני לא חושב שזו אחריות שלה. היא ענתה 'אוקיי, אני באה' וזהו".

למרות האווירה החמימה והכיפית בליל חמישי שעבר בבלוק, שסיפקה מפלט מתבקש מהיום שקדם לה, טארקס נשאר זהיר: "אם המצב לא יירגע ממש בקרוב, אני צופה ביטולים של רוב האמנים הבינלאומיים שאמורים להגיע לארץ".