ברנינג מה? מדריך המידברן למתחילים

זה מטוס? זו ציפור? שבט צופים שאיבד שליטה? לא, זו קהילת הברנינג מן הישראלית. שבועיים לפני החג הגדול שלהם, הגיע הזמן להבין אחת ולתמיד מה הם רוצים. בתור התחלה, אף פעם אל תקראו לאירוע המידברן "פסטיבל"

מתן ונטע לבני, זוג שנוצר במחנה הברנינגדייט
מתן ונטע לבני, זוג שנוצר במחנה הברנינגדייט
3 במאי 2018

בשנים האחרונות הפכה "מידברן" למילה שגורה בפי כל מי שנוטה לכפכפי אצבע וחיבוקים ממושכים. עוד משחר המסורת נתפשו הנוגעים בדבר כסטלנים נטולי קריירה, במיוחד על ידי עירוניים מושבעים שחול הוא מבחינתם מפגע היגייני מדרגה ראשונה. על אף שהיום נחשב המידברן לאירוע הברנינג מן השלישי בגודלו בעולם (לאחר שסחף אחריו אחריו בשנה שעברה יותר מ-10,000 משתתפים), עדיין יסתכלו עליו הצינקנים בתמיהה מהולה בגועל. אלה יתפלאו לשמוע כי המידברן איננו רק מפלט לשבים מהודו כי אם קהילה בעלת עקרונות ברזל ("עקרונות רדיקליים", בשפתם), שדורשת פעלתנות, מחוייבות ונכונות לגלות יוזמה.

עוד כתבות שיעניינו אותך:
33 הברים הכי טובים בתל אביב
מה לעשות בסופ"ש – כל האירועים השווים בעיר
מייסד ברנינג מן נפטר בגיל 70

מיצב במידברן. צילום: אלעד מלכה
מיצב במידברן. צילום: אלעד מלכה

למעשה, אמנת ה"ברנרים" כתובה שחור על גבי לבן והיא מונה עשרה חוקים. אלה מושתתים על חוקי הברנינג מן (הלא היא היא קהילת ה"ברן" הבינלאומית) וחלים באופן גורף על כל 30,000 חבריה הישראליים:

1. כל אחד יכול להשתייך לקהילה
2. הענקת מתנות ללא ציפייה לתמורה
3. אי-מסחריות (למשל התקיימות ללא חסויות)
4. הסתמכות הפרט על עצמו
5. ביטוי עצמי "רדיקלי"
6. מאמץ קהילתי משותף ביצירה
7. אחריות אזרחית
8. שמירה על איכות הסביבה
9. מעורבות אישית
10. קשר מיידי וישיר עם הטבע

אביעד וסלין, זוג שהכיר במחנה "ברנינג דייט". צילום: אילנית תורג'מן
אביעד וסלין, זוג שהכיר במחנה "ברנינג דייט". צילום: אילנית תורג'מן

המבנה הארגוני של הקהילה מושתת על דואוקרטיה, דהיינו חברה שבה כל אחד בוחר בה את תפקידו. אז אילו תפקידים לוקחים על עצמם אנשים שמקבלים פס מהשגרה והעבודה כדי לעשות כל דבר שעולה בדעתם? שאלנו את א', מן הפעילות ביותר בעמותה. לדבריה, לא נדיר למצוא בסביבה הזו אמנים. " קבוצות של אמנים שמגיעות לשם בונות כמאה מיצבים במהלך האירוע", לדבריה. "למרות הדעה הרווחת, רק מחלק מהמיצבים נשרפים ולא כולם. חלק אפילו מועברים אחר כך לחוצות הערים כמתנה מהמידברן".

החלק השני של האוכלוסיה הוא זה של מחנות הנושא, הכוללים בין עשרה למאה חמישים איש שמתארגנים יחד כדי לדאוג להישרדות בשטח, כמו מים, אוכל וצל, אך גם לשעשוע הציבור. "זו ממש עיר זמנית", אומרת א' בהתרגשות, "עם כיכרות, רחובות, הכל. אז יש מחנות שעושים תיאטרון או קרקס או הופעות ויש מחנות שמקימים בתי קפה, מסעדות ומסיבות".

מידברן. צילום: אילנית תורג'מן
מידברן. צילום: אילנית תורג'מן

אלמנט מרכזי בתרבות המידברן הוא הענקת מתנות, ומתנה צורות רבות לה. אחד המחנות, למשל, יכלול מספר עצום של בובות דובים שנועדו לשמש מצע רך לשנ"צ עבור המבקרים. במחנה של דורון בניטה (44) יתקיים ספיד-דייט.

למה בחרתם דווקא בקונספט הזה למחנה?

"החלטנו שאנחנו רוצים להדגיש את נושא החיבור והאהבה בין אנשים. ככה נוצר הרעיון להרים סשנים של ספידייט, לאו דווקא כהיכרות רומנטית אלא כדי שהמשתתפים בפסטיבל יכירו בבת אחת כמה שיותר אנשים ויתקרבו זה לזה".

מעורר קנאה לשמוע על כל האהבה הזאת, אבל מה עם ריבים בתוך המחנה? אף אחד לא מתחרפן מההכרח הזה להפיץ אהבה כל הזמן?

"יש אינטריגות, אבל אם אתה בא לקבוצה מתוך כוונה לקבל אז הקבוצה יכולה לשרוד לאורך זמן, והיא שורדת כבר 4 שנים. לפעמים האינטנסיביות של הקבוצה גדולה על בן אדם והוא רואה שהוא לא באותו תדר, אז הוא בעצמו יוצא החוצה ואומר, 'תשמעו, אני לא יכול לתרום'. וזה בסדר".

דורון בניטה. צילום: אילנית תורג'מן
דורון בניטה. צילום: אילנית תורג'מן

ומה מאפיין את אלה שנשארו בקבוצה?

" בעיקר אנשים בני 30 ומעלה שרוצים לתת ולתרום, וכולם מדברים זה עם זה בכבוד ובגובה העיניים. יש לנו זוגות בתוך המחנה שהתחתנו, אגב. שלושה זוגות יצאו מהמחנה הזה, אז את יכולה להבין עד כמה הקשר בינינו קרוב".

אל תדברו איתם על כסף

ביקורת רבה מושמעת על המוסר הכפול של המידברן, שדוגל מצד אחד באהבת חינם ומצד שני בתמחור כרטיסים על סך מאות שקלים. לדברי א', הטענות מנותקות מהמציאות. "כל אחד מהפעילים בקהילה משלם למחנה שלו כ-350 שקל, דמי השתתפות. כך שהעבודה שלנו לא רק בהתנדבות, אלא כרוכה בתרומה. התשלום הזה לא כולל את עלות הכרטיס, שגם עליו אנחנו משלמים, כמו כל מבקר".

אם יש עוד מילה מלבד "כסף" שלא כדאי להזכיר בפני נאמני המידברן האדוקים היא "פסטיבל". לדברי א', השימוש במושג הקפיטליסטי הנלוז גורם לתפישה שגויה לחלוטין של הקונספט. "ההבדל בין פסטיבל לברנינג מן הוא שבפסטיבלים מגיעים המשתתפים כצרכנים ובמידברן המשתתפים קובעים את התוכן. אצלנו כמות המבקרים קטנה יחסית לאנשים שהם חלק מהקהילה, והמבקרים המנוסים לרוב גם יתרמו מעצמם".

מידברן. צילום: דותן ברקן
מידברן. צילום: דותן ברקן

עוד מסר שחשוב לך להעביר לאומה?

"חשוב לי לנפץ כמה סטריאוטיפים. קודם כל, הסטיגמה על האירוע היא שכולו סקס וסמים וזה ממש לא נכון. מעבר לזה, אנחנו לא אירוע אקולוגי. בכל זאת, שורפים פסלים ומגיעים במכוניות. אבל כן חובה להשאיר את השטח שלך נקי בסוף האירוע, ברמה שלא משאירים נצנץ על הרצפה. בגלל זה גם ברנרים מסתובבים עם כוס אישית ומאפרות אישיות".

מידברן. צילום: אלעד מלכה
מידברן. צילום: אלעד מלכה

די נו. את רוצה להגיד לי שאף אחד לא מאפר על החול?

"לא שאני ראיתי".

נשמע כמו משטר נוקשה.

"ממש לא, אין פקחים או משהו כזה. כל אחד לוקח את האחריות הזאת על עצמו. ובאמת, אחת השאלות שאנשים יוצאים איתן מהאירוע היא 'למה זה לא קורה בחיים שלנו'. למה אנחנו לא מתנהגים ככה בעיר רגילה? למה רק כאן כולם מעניקים מתנות ומכבדים ומחייכים ושומרים על הסביבה? למה כשאני יוצא החוצה אני מטנף?"

פסלי האיש והאישה של המידברן, מועדים לעלות באש. צילום: דותן ברקן
פסלי האיש והאישה של המידברן, מועדים לעלות באש. צילום: דותן ברקן

למה באמת?

"בדיוק. ברנינג מן נועד לתת השראה מעבר לגבולות הברנינג מן. שינוי בחשיבה, בתפישות חיים. לא בקטע היפי. בקטע יישומי מאוד".

* המידברן יתקיים בין התאריכים 14.5-19.5 בנגב

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!

[interaction id="5aead96d8fccede23e59bcdd"]