ספיישל מקהלות גוספל ברוק ופופ חלק ב' – אור בזויות

תוכנית שניה של ספיישל מקהלות גוספל שהסתננו לשירי פופ ורוק נהדרים: מבילי ג'ואל ובלר דרך הפוליפוניק ספרי והיוריתמיקס וכלה בפינק פלויד ולו ריד - ותאמרו אמן

The Polyphonic Spree. צילום: Gettyimages
The Polyphonic Spree. צילום: Gettyimages
7 בספטמבר 2016

נהניתי כל כך מתוכנית הגוספל של שבוע שעבר ומבחירות השירים שלכם, שהחלטתי לשדר עוד אחת, והפעם עם כמות רוק קלאסי שלא תבייש תיכוניסט בקיבוץ.

האזינו לתוכנית:

אור בזויות בפייסבוק. התוכנית משודרת בימי שני ב-13:00 ברדיו הקצה וברדיו הבינתחומי

[tmwdfpad]

Dennis Wilson – "River Song"

השיר הפותח את אלבום הסולו של הביץ' בוי היחיד שאשכרה ידע לגלוש. חבל שהוציא רק אלבום אחד, את "Pacific Ocean Blue" המצוין ב־1977. רוק־חוף־מערבי פוגש את זעקת הגולש העירוני לקצת רוחניות – ואם לשפוט על פי שירים (או על פי ההינדים) אין דבר רוחני יותר מנהר.

Dennis Wilson – Pacific Ocean Blue
Dennis Wilson – Pacific Ocean Blue

Billy Joel – "The River of Dreams"

וכאילו כדי לבסס את הטענה על רוחניות הנהר, בא בילי ג'ואל, כפרה עליו, לעזרת חבר עם הלהיט הענק שלו שזכה בגראמי לשיר השנה של 1993.

"God knows I've never been a spiritual man"

Billy Joel – The River of Dreams
Billy Joel – The River of Dreams

Eurythmics – "There Must Be An Angel" (Playing With My Heart)

אחד השירים שהצליחו לרומם את רוחי ולמלא את ליבי שמחה עוד לפני שמלא לי עשור. מהלהיטים הכי גדולים של היוריתמיקס, שנגעו בגוספל בעוד כמה וכמה שירים שלהם באייטיז ובהם "Sisters Are Doin It For Themselves" שבו התארחה ארית'ה פרנקלין.

Eurythmics – There Must Be An Angel
Eurythmics – There Must Be An Angel

The Polyphonic Spree – "Lithium"

השיר הגדול הזה של נירוונה מהאלבום "Nevermind" ממש לא תוכנן להיות שיר גוספל. מה לעשות שחבורה של היפים לובשי שמלות התלבשו עליו 16 שנה אחרי שיצא, והפכו אותו לשיר מקהלה? לשמוח, זה מה. איזה קאבר אדיר.

The Polyphonic Spree – The Fragile Army
The Polyphonic Spree – The Fragile Army

Pink Floyd – "Not Now John"

ועכשיו לכעוס. השיר היחיד באלבום "The Final Cut" מ־1983 ששר דיוויד גילמור (עם מקהלת גוספל, כמובן). האלבום לא מוערך מספיק לטעמי, בטח לא בקרב היפסטרים שאוהבים לזהות את עצמם אך ורק עם הפסיכדליה של ימיה המוקדמים של פינק פלויד. תאצ'ריזם־רוק במיטבו, ולמעשה ביקורת על הפוליטיקה הגלובאלית של התקופה.

עטיפת הסינגל האמריקאי ל־"Not Now John"
עטיפת הסינגל האמריקאי ל־"Not Now John"

David Bowie – "Young Americans"

השיר שהחל את האובססיה של בואי לסול שחור אחרי שהרג את זיגי ואת הגלאם ופצח ב"פלסטיק סול" (כפי שנהג בואי בציניות לכנות הסגנון החדש). שיר כיפי לאללה, ועם זאת לא פחות פוליטי מזה של פינק פלויד שמעליו כאן. ומה לזה ולגוספל? שמעו בעצמכם, לא אחר מאשר לות'ר וונדרוס הצעיר אחראי כאן לקולות הרקע יחד עם זמרים נוספים.

David Bowie – Young Americans
David Bowie – Young Americans

Lou Reed – "Satellite Of Love"

טוב נו, גם פה לא מדובר לגמרי במקהלה אלא יותר בקולות רקע שמזכירים מקהלת גוספל. אבל בין זמרי הרקע האלה נמצא דייויד בואי, שגם הפיק את האלבום "Transformer" ממנו לקוח השיר – ולקראת סופו הוא נעשה מקהלתי ממש. חוץ מזה, שיר יפהפה שלא הרבה יודעים שנכתב במקור עבור האלבום "Loaded" של הוולווט אנדרגראונד, אך יצא רק בימי המירוץ לחלל – כשלו ריד היה צריך את ההשמעות ברדיו.

Lou Reed – Transformer
Lou Reed – Transformer

The Fairfield Four With Elvis Costello – "That Day Is Done"

אחרי כמה שירים עם "כאילו" מקהלות גוספל, הנה שיר עם אחת ממקהלות הגוספל האסליות הוותיקות בארצות הברית. הפיירפילד פור זוכת הפרסים היא להקה שפועלת מאז 1921 (!) ובשיר הזה, שנכתב יחד עם פול מקרטני (ואמור היה לצאת באלבום "Let It Be" של הביטלס) הם מארחים את אלביס קוסטלו שגם הוא חתום על כתיבת השיר היפהפה.

Electrelane -"The Valleys"

כל כך הרבה רוק קלאסי לא היה באור בזויות מעולם, אז לשם האיזון הקדוש, הנה להקת אינדי בריטית עם יציאת גוספל מפתיעה מתוך האלבום הנהדר שלה "The Power Out" מ־2004 ובו היא מארחת את להקת השיקאגו-א-קאפלה.

Electrelane – The Power Out
Electrelane – The Power Out

George Harrison – "My Sweet Lord"

כפי שאפשר לשמוע אותי מציין לפני תחילת השיר בתוכנית, אגיד זאת גם כאן: אי אפשר לעשות תוכנית גוספל ברוק בלי "My Sweet Lord" של החיפוש(ית) הרוחני של ג'ורג' הריסון.

George Harrison – My Sweet Lord
George Harrison – My Sweet Lord

John Lennon – "Give Peace A Chance"

גם חבורה של היפים מטונפים, פציפיסטים שוחרי שאכטות יכולים להיות אחלה להקת גוספל.

Blur – "Tender"

מעבר לכך שהשיר מתבקש בקונטקסט של התוכנית, הידעתם שהשיר המפורסם של בלר, יחד עם מקהלת הלונדון קומיוניטי גוספל, הוא רפרנס לספר "Tender Is The Night" של פ. סקוט פיצ'ג'רלד? וואלה, גם אני לא.

Blur – 13
Blur – 13

Jimmy Cliff – "Many Rivers to Cross"

בשביל צמד תוכניות רוק ופופ עם מקהלות גוספל, אפשר לומר שאלה היו התוכניות הכי אשכנזיות שרק אפשר, עם כמעט רק מוזיקה של לבנים. ויתרתי על סול והיפ הופ שבהם הגוספל הוא בן בית, אך לא הצלחתי לוותר על ההמלצה הזאת שלכם לבלדה המושלמת של זמר הרגאיי ג'ימי קליף – מתוך פסקול הסרט "The Harder They Come".

התוכנית:אור בזויות בפייסבוק. התוכנית משודרת בימי שני ב-13:00 ברדיו הקצה וברדיו הבינתחומי