דודו טסה הוציא אלבום חדש עם מי שהציל אותו ממחסום כתיבה

העבודה המשותפת של דודו טסה והמשורר אלי אליהו הגיעה לשיא מסקרן עם "איגרת אל הילדים" – אלבום וספר משותפים. בריאיון הם מספרים על המשיכה ההדדית ועל הפנטזיה הבאה

דודו טסה (צילום: בן קלמר)
דודו טסה (צילום: בן קלמר)
27 בפברואר 2018

דודו טסה ואלי אליהו הם אמנים יוצאי דופן בסצינה הישראלית, והעבודה המשותפת שלהם היא משהו שלא רואים כאן כל יום: מוזיקאי ומשורר שעובדים יחד לאורך זמן ובונים גוף יצירה משותף. יש עוד דוגמאות דומות בהיסטוריה של התרבות הישראלית, אך כעת שיתוף הפעולה שלהם מגיע לשיא עם האלבום "איגרת אל הילדים", הראשון של טסה שמבוסס כולו על שיריו של אליהו, שלוקחים מתוך ספרו החדש באותו השם.

השניים עובדים יחד מתחילת העשור. ב-2010 טסה סבל ממחסום כתיבה ונתקל בקשיים עם השיר "עם חלומות כאלה", ופנה לחבר משותף כדי למצוא משורר שיציל את המצב. "החבר הכיר לי את אלי והוא החזיר לי טקסט מדהים, ומאז שיתפנו פעולה בהרבה שירים", אומר טסה. "השיר הראשון שהלחנתי לטקסט של אלי הוא 'עיר ובהלות'. בשנה שעברה שאלתי אותו אם יש לו טקסט לשלוח לי, וביקשתי עוד שיר ועוד שיר ונהיה אלבום תוך חודש. זה קרה נורא מהר ונורא טבעי".

דודו טסה ואלי אליהו (צילום: בן קלמר)
דודו טסה ואלי אליהו (צילום: בן קלמר)

עוד כתבות מעניינות:
המוזיקאים הכי טובים ומעניינים היום בתל אביב
מיכאל כהן הוציא את הפרויקט הכי מסקרן שלו
מה קורה כשנותנים למוזיקאי הגדול בדורנו לכתוב פסקול

כבר עבדת עם הרבה כותבים. מה מושך אותך בעבודה עם אלי?

"הוא מדבר אותי בכל המובנים, קורע לי את הלב. הדרך שלו להביע את הלב ולכתוב בשפה מאוד דינאמית ומשתנה היא יפה".

אלי, מה מושך אותך בעבודה עם דודו?

"אני מאוד אוהב אותו כאמן מבחינת מה שהוא עושה מוזיקלית. אני אוהב גם את הרוח שלו, הוא כל הזמן מנסה לשנות ולחדש ולא נשען על אותו מקום שהצליח לו. אני מאוד מתחבר אליו בדרך שאני תופס אמנות. יש לנו שפה משותפת, תשתית מילולית ומוזיקלית שמתחברת, ואני מאוד נהנה כשהוא מלחין שירים שלי כי זאת מוזיקה פתוחה שמספרת סיפור, היא מתקדמת ומשתנה לאורך כל השיר".

כשהוא נשאל אם היו להם מחלוקות יצירתיות, עונה טסה: "אין, לא היו, שום דבר. הייתה מחלוקת יצירתית בינינו?", הוא פונה לאליהו, "לא, נכון? אפילו לא אחת, כלום ושום דבר". אליהו מאשר בחיוך צנוע.

למה בחרתם בשיר "צומת דרכים" כסינגל ראשון?

אליהו: "זה השיר הכי פשוט מבחינת עיבוד מוזיקלי והמילים עוברות בו במרכז. מאוד אהבתי את האופן שבו דודו מגיש את זה, זה ברובד העמוק של השיר".

כשמבקשים מאליהו וטסה לספר על השיר שהם הכי מחוברים אליו באלבום, מקבלים תשובות ניטרליות שלא בוחרות צדדים, כמו אצל הורים מאושרים לילד חדש במשפחה. את כולם הם אוהבים, הם אומרים. זה כמובן תלוי במצב רוחם, אבל כרגע כל האלבום מצוין לדעתם.

מה הפנטזיה המשותפת הבאה?

טסה צוחק. "אלי, יש לנו פנטזיות משותפות?"
אליהו: "לכבוש אצטדיונים".

וברצינות?

אליהו: "להמשיך ליצור, שיתעוררו דברים חדשים ולעשות עוד אמנות".

הידיעה שהטקסטים יהיו מולחנים משפיעה על תהליך כתיבה?

"לא הייתה ידיעה כזאת, כי הספר היה מוכן. דודו רצה טקסט ולאט לאט נוצר אלבום, לא חשבנו שזה מה שאנחנו עושים".

איך מתחברים השירה והלחן?

אליהו: "כשאני כותב עם דודו יש שתי צורות: לפעמים אני כותב לו שירים מתוך לחנים שהוא שר, וכשדודו מלחין שירה מתוך הספר אני לא חושב על שום דבר מעבר לכתיבה עצמה. אבל יכול להיות שמתוך העבודה המשותפת חלחלו השפעות מוזיקליות של הכתיבה מהפזמונים. תמיד הכתיבה שלי הייתה מוזיקלית, אבל יכול להיות שחלחלו דברים".

אלי, באחד מהראיונות אמרת שכל שירה נובעת ממצוקה ובריחה. מהי ההתמודדות הפעם?

"סיפור פרידה מסוים, תהליך שעובר על האדם אחרי הפרידה הזאת. בנוסף, הספר והאלבום נקראים 'איגרת אל הילדים' כי הרבה מהשירים ממוענים לילדים, ויש קונפליקטים שקשורים לחינוך ולתרבות ולבתי ספר, ומהם המסרים שאנחנו מעבירים לילדים. זה הסיפור הכללי של הספר".