פסטיבל שושן בוטל בשל "דרישות משטרה מחמירות"

מארגני הפסטיבל, שאמור היה להתקיים בסוף השבוע, הוסיפו כי גם אינדינגב המקורי לא יתקיים יותר במצפה גבולות. זהו האירוע השלישי שמתבטל לאחרונה בשל דרישות המשטרה או צה"ל, אחרי מידברן ורייב פורים

פסטיבל אינדינגב 2018 (צילום: גאיה סעדון)
פסטיבל אינדינגב 2018 (צילום: גאיה סעדון)

מארגני אינדינגב הודיעו היום (ראשון) כי פסטיבל שושן, הגרסה הפורימית של אינדינגב, בוטל בשל דרישות אבטחה מחמירות ויקרות. הפסטיבל תוכנן להתקיים בסוף השבוע הקרוב במצפה גבולות, והמארגנים ציינו כי רוכשי הכרטיסים יקבלו הודעת זיכוי בימים הקרובים. זהו אירוע המוזיקה השלישי שמתבטל לאחרונה בעקבות דרישות לוגיסטיות, אחרי רייב פורים והמידברן.

"לפני כחודשיים הוגשו התכניות לפסטיבל שושן לתחנת המשטרה המקומית, תכניות עבודה מפורטות ומעמיקות שנעשו על ידי אנשי מקצוע מוערכים שעובדים איתנו שנים רבות ומכירים את מצפה גבולות לעומק", נכתב בעמוד הפייסבוק של הפסטיבל. "לפני קצת פחות משבועיים קיבלנו מהמשטרה את תנאי האבטחה לקיום האירוע וחשכו עינינו. נתקלנו בדרישה לא מידתית, אשר לא תואמת את התכניות ובעצם מסכלת את קיומו של הפסטיבל".


>> עוד משבר אירוויזיון? המשטרה דורשת 10 מיליון שקלים נוספים

לדברי המארגנים, נעשו ניסיונות למצוא מקום חלופי ולהגיע לפיתרון מול המשטרה, אך ללא הועיל. הם מציינים כי כמות השוטרים בשכר שהמשטרה הציבה כתנאי לקיום האירוע הייתה מעבר למה שהם יכולים לממן. המארגנים הוסיפו כי בשל המהמורות שבם נתקל כל מי שמנסה להוציא רישוי לאירועי חוץ, אינדינגב – המתקיים כבר 12 שנה בהצלחה רבה – לא יתקיים יותר בגבולות.

במשטרת ישראל לעומת זאת מדגישים כי הדרישות שהציגו למארגנים אינן חריגות ביחס לאירועים בסדר גודל דומה, וכי נציגיה דווקא הסכימו לצמצם את מספר השוטרים שיאבטחו את הפסטיבל ל־24. כשחזרנו עם התגובה לאחד ממפיקי הפסטיבל, אסף בן דוד, הוא טען כי הדרישה התחילה מ־33 שוטרים והצטמצמה ל־28, וזאת מבלי להחשיב את כח האבטחה האזרחית אותו דרשה המשטרה להכפיל. "הפער בין מה שביקשנו למה שנדרשנו עומד על פי שתיים וחצי", מוסיף בן דוד. "אין לנו עניין אישי עם המשטרה, הכל מקצועי. ננסה לפתור את זה אחת ולתמיד לטובת הפסטיבלים הבאים. הגיע הזמן לעמוד על שלנו".

זהו האירוע השלישי שמתבטל לאחרונה בשל דרישות אבטחה יקרות. הראשון להתבטל היה רייב פורים המסורתי בכיכר המדינה, לאחר שתושבי האזור ובעלי עסקים קראו לביטול המסיבה ההמונית. בהודעת הביטול של העירייה נכתב כי לאחר התייעצות עם המשטרה "הוחלט כי מספר המשתתפים באירוע מסיבת פורים בכיכר המדינה הוא רב והמוני מידי ולכן השנה לא יתקיים". האירוע השני היה המידברן: בתחילת החודש התברר כי צה"ל אינו מאשר למארגניו להשתמש בשטח האש שבו תכננו להקים את העיר הזמנית.

ממשטרת ישראל נמסר: "למען הסר ספק, ההחלטה על ביטול הפסטיבל היא של ההפקה ועל דעתה בלבד, זאת למרות שמזה תקופה ממושכת נערכים מגעים ואישורי תכניות לאירוע בהתאם לדרישות החברה המארגנת כשדרישות המשטרה אינן שונות או חריגות ביחס לאירועים אחרים בסדר גודל דומה. תמוהה הודעת ההפקה, שעה שבמקרה זה נציגי המשטרה הסכימו על צמצום ניכר בכמות השוטרים שנקבעה בסל האבטחה ל-24 בלבד לאירוע המוני המתפרס ע״פ 24 שעות.

"נדגיש כי תפקיד השוטרים בשכר הוא לשמור על שלום הציבור והסדר הציבורי באירוע, או לחילופין לסייע לאיש ציבור לממש את סמכותו על פי חוק והנושא מעוגן בפקודות ונהלי המשטרה. כמו במקרה זה, כך גם בעת כל דרישה להקצאת שוטרים בתשלום עבור אירוע המוני אחר, הנושא נבחן במקצועיות ובכובד ראש, בהתחשב במכלול שיקולים אובייקטיביים, בהתאם להערכת המצב באותה העת, לתמונת המודיעין, לאופי האירוע והיקפו, להרכב המשתתפים באירוע, לתנאי הסביבה הפיזית ועוד. נציין כי בכל מצב בו מפיק אירוע חולק על הדרישות שנקבעו על ידי המשטרה בהקשר זה, עומדת לו הזכות לערער ולהציג את השגותיו לעיון חוזר בפני הדרגים הממונים. משטרת ישראל תמשיך לפעול לקיומם של אירועים המוניים תחת כיפת השמיים, בהם גם אירועי תרבות מעין אלו, אולם לא תתפשר על ביטחונו, שלומו ובטיחותו של ציבור המשתתפים באירועים אלו ותנקוט בכל הצעדים הנדרשים מכוח החוק במטרה לאפשר את קיומם בבטחה".