לפני כולם: ביקורת מזויפת על אינדינגב 2017

עשרות אלפים ינהרו מחר לראות הופעות בפסטיבל הכי בנגב שיש בארץ. היינו בעתיד ומחר נחזור. היה אינדי. נראה לנו

נצ'י נצ' ושקל בהופעה באינדינגב. צילום: יואב קדם
נצ'י נצ' ושקל בהופעה באינדינגב. צילום: יואב קדם
17 באוקטובר 2017

גם השנה, כמו בכל שנה מאז 2007, הפכה אחרי החגים השממה של ישראל למרכז התרבותי המוזיקלי הארצי. שלושה ימים של רוקנ'רול, אינדי שהוא חו"ל אבל לא חו"ל, תהיות האם יש באמת דבר כזה אינדי, האם זה תל אביבי או לא, האם יש יותר אנשים בק סטייג' מאשר מול הבמה, ילדים מעלים סלפי, היה ליינאפ טוב או גרוע, ואנרגיות קצת פחות מהשנה שעברה. ואין באמת דבר כזה אינדי ורוק בעברית. או שיש רוק בעברית אבל אין אינדי. או שאין עברית. ואינדי.

הגעתי עם הצוות בשעה מוקדמת כשמאות אוהלים נפרשים במגרש החנייה וכל באי הפסטיבל מורידים את הבגדים הרגילים ועוברים לאותם בגדים אבל עם חול עליהם. נכנסים. שתי במות וכמה מתחמים. מוזיקה, מיצגים, אוכל וזיוני מוח. שקד, בת 15, לא מוכנה לגלות בת כמה היא. היא באה לפה כבר שנים. "איזו מוזיקה את אוהבת?", אני שואל. "הכל חוץ ממזרחית וטראנסים". אני שואל לגבי הפסטיבל, היא עונה שלא חשבה על זה. לא ידעה שיש הופעות. האוכל אגב, במחירי פסטיבלים. פיתה עם טרופית ב-20 שקל. נחמד אבל קצת קשה ללעוס.

למדבר אין קשר לנגב (איור: Shutterstock)
למדבר אין קשר לנגב (איור: Shutterstock)

לקראת הערב הלכנו לראות את הדבר הכי מדובר בסצנת הפאנק שלנו בתל אביב. קטטר הם ככל הנראה כל מה שיבגני היו יכולים להיות אם לא היו כל כך מודעים לעצמם. חצי שעה איחור ועולה להקת החימום בלנס עם הלהיט שלהם "איי איי אחת". הקהל מוחא ברגליים.

נרגפח זה כבר משהו אחר מכל דבר שאי פעם ראיתם. הם עולים על הבמה, שלושתם מביטים על הקהל – ויורדים. ואז הם חוזרים עוד פעמיים. "בחרנו לא לנגן בכלל", מסביר לי החתול שלהם, "זה בסופו של דבר יותר חזק מכל משהו שכן ננגן". האם יש אינדי ישראלי? נרגפח לא יודעים. "שמע", אומר לי הקלידן דוד הבן, "אנחנו לא מגדירים הגדרות. רק מנגנים. ניאו פאנק תעשייתי עם נגיעות דאב".

לחתול אין קשר לכתבה (צילום: Shutterstock)
לחתול אין קשר לכתבה (צילום: Shutterstock)

בהמשך קיורטוש בבמת הזחל. מדובר בהרכב נסיוני, יש אומרים ניסוי שלא הצליח. בטח שלא מסחרית. הם מנגנים חם ובשרני והכל נוזל מסביב. זה בהחלט מלכלך. אני מתמכר. "למה אתם שרים באנגלית?", אני שואל. הם לא עונים. אינסטרומנטליים. ככה זה היום. הגיטריסט מוכן לנהום אליי כמה הברות. "תכניס לעיתון שלך?" בטח. נראה לי שזה מה שהוא אמר. אינדי ישראלי? הוא לא יודע. שאנסה במודיעין.

כיף לנו להיות לבנים. ללהקה אין קשר לכתבה (צילום: Shutterstock)
כיף לנו להיות לבנים. ללהקה אין קשר לכתבה (צילום: Shutterstock)

והוא צודק. בסופו של דבר הכל נוזל לאותה הוויה רגעית כמו בשיר שלהם "הכל נוזל לאותה הוויה רגעית". אינדינגב הוא רגע בזמן של שלושה ימים בכל שנה. השורה התחתונה? בסופו של דבר אין באמת דבר כזה אינדי ורוק בעברית. או שיש רוק בעברית אבל אין אינדי. או שאין עברית. ואינדי.

>> ועכשיו באמת: מה אסור לפספס באינדינגב?

[interaction id="59b5224dc7f3960001a143ec"]