אלון עדר רוצה לבעוט במיינסטרים מבפנים ופוזל לכיוון הטלוויזיה

הוא חרך את גלגלצ עם בלדה מתוקה־חמצמצה, אבל עם שני אלבומים חדשים שיוצאים יחד, אופרת רוק שהחליפה טיפול זוגי וכעס על עולם המוזיקה המקומי - אלון עדר רוצה להיות בלב הסטטיק ובן אל וגם לבעוט בו

אלון עדר (צילום: דין אהרוני רולנד)
אלון עדר (צילום: דין אהרוני רולנד)
6 בדצמבר 2018

"למה לחפש את הזיון הטוב כשאפשר שוב לאונן?", שואל אלון עדר בשיר "הורידו את המסך" שפותח את האלבום החדש של אלון עדר ולהקה, "משתלבים בנוף". עדר מייצג מצד אחד ישראליות קיבוצניקית מפא"יניקית, יפת בלורית ותואר, בנם של מיקי קם ויהודה עדר. מצד שני יש לו דארק סייד חצוף, הוא לא מפחד לערער על המוכר ולבחון את הזוויות הקודרות של הקיום. אף שהפך לשם מוכר בכל בית בזכות בלדות אולדסקול שגם אימא שלכם יודעת לזמזם, כמו "קצת אהבה לא תזיק", הוא מסרב להתחייב לדימוי מסוים. "אני לא רוצה להיות מוגבל לשום דבר. אני אשמח להיות בלב הסטטיק ובן אל וגם לבעוט בו. לא יודע מה אני אצליח לעשות אבל זה מה שהייתי רוצה".

עדר הוא איש של ניגודים, הפתעות וטוויסטים בעלילה. כבר בדקה הראשונה לריאיון הוא מגלה שנוסף לאלבום החדש, יוצא בימים אלו אלבום נוסף בשם "מחשבות על הדרך". "הגזמנו קצת", הוא מודה בחיוך.

לקחתם פה סיכון מסוים, להוציא שני אלבומים יחד בשוק קטנטן.
"אותי זה היה מגניב, אם ייצא אלבום של מישהו שאני ממש אוהב ואז עוד אחד. אני ממש עף על זה!".

עם זאת הוא מודה: "ברור שהפורמט מת, וגם יש בזה משהו מתריס, בלעשות אלבומים. אנחנו מחוברים ויודעים שאנחנו עושים משהו אחר. קנדריק לאמאר מוציא אלבום ואז אלבום הפתעה. רדיוהד הוציאו את 'קיד איי' ואת 'אמנזיאק' שהוקלטו באותו זמן. אני לא משווה, אבל זו אחלה השראה".

אלון עדר (צילום: דין אהרוני רולנד)
אלון עדר (צילום: דין אהרוני רולנד)

עוד כתבות מעניינות:
ליינאפ פרימוורה 2019 נחשף
הגרייטפול דד קמו לתחייה
האלבומים שיחממו אתכם בחורף הקרוב

על שני האלבומים החדשים שורה, במיטב המסורת העדרית, אווירת סבנטיז רטרו שמהדהדת את אריק איינשטיין ויוני רכטר. "אני יכול להבין שהאלבומים נשמעים כמו פעם, אבל אין לנו מניירות שמנסות לעשות משהו שיישמע ככה. אני כותב, אנחנו מנגנים וזה מה שיוצא. אני בטוח שבהמשך יבוא משהו שהוא יותר אלקטרוני ומביא זווית אחרת".

עדר ידוע בטביעת האצבע המלודית וה"נעימה" שלו, אבל זה רק חלק מהתמונה. באלבומים "קאסיו זעם" ו"קאסיו מטונף" הוא אומר דברים כמו "הלכתי לזונות וזה עשה לי רע" וקורא לשינוי ב"המהפכה מתחילה". "אני מבטיח שאני אעשה עוד שיט כזה", הוא מכריז. הכעס באלבומים האלה הגיע מהאכזבה על אופן ההתקבלות שלו בעולם המוזיקה בתחילת הדרך. "ציפיתי שיקבלו אותי יפה ובאהבה, וזה לא קרה כמו שרציתי. נהיה בי המון כעס על הקיום ושנאה להכל, ממש. אז זה יצא באלבומים האלה. אני עדיין כועס גם מאז, אבל דברים השתנו".

עדר מוציא אלבום מדי שנה, אבל החומרים – בהם גם כאלה שמצאו את דרכם לאלבומים החדשים – הצטברו אצלו הרבה לפני האלבום הראשון, שיצא כשהיה בן 27. "לפני כן משהו נפשי הרגיש לי לא בשל עדיין. היה לי גם סרטן, ובכלל חיים, שגרמו לדברים לקחת עוד זמן. הסרטן נגמר מהר, לפני כימותרפיה וכאלה. זה היה הגיוני שהוא הגיע, כי לא הייתי מתפקד. זה נתן לי פרופורציות. זה גרם לי להתחיל להוציא את המוזיקה".

פריק שואו

במקביל לעבודה על שני האלבומים עדר הספיק לכתוב אופרת רוק, "רובי גע בעולם" (בבימוי ג'ייסון דנינו הולט), פרי עבודה משותפת עם בת זוגו, שני עדר. "היינו במקום לא פשוט, והכתיבה החליפה את הטיפול הזוגי. הסיפור מתעסק בנו אבל הוא לא בדיוק אוטוביוגרפי", הוא מסביר. ובכל זאת האוטוביוגרפי מחלחל גם לאלבומים החדשים, שבהם מתעד עדר את החיים במושב מרוחק. עדר מכנה את אורח החיים שלו "פריק שואו", עם ילדים בחינוך ביתי, היעדר שגרה מסודרת והרבה נסיעות להופעות ברחבי הארץ. "בימים שזה מתפקד טוב זה מדהים. יש כאן טבע וכל הקלישאות. שני ואני נגנבו על לעשות משהו שיש בו אומץ".

גיחה קצרה חזרה ללב תל אביב הבהירה להם שהם במקום הנכון. "אנחנו בצפון מ־2013, ובאמצע נולד ילד שני, אז חזרנו לשנה להרצל־יהודה הלוי, שזה הכי מוגזם. שני ההורים שלי עובדים מאז ומעולם, וזה מאוד כיף שהם עדיין עושים אמנות וממשיכים לעבוד בזה כל הזמן. הם סבא וסבתא מושלמים, אין לי מילה רעה. אבל מבחינת הזמן, כולם עסוקים. בלילה יש שם מסיבות בקטע פסיכי בכל מקום, ובבוקר זה הרכבת הקלה, זה היה רועש ולא מגניב. מה שכן, השכנה שלנו הייתה מירי אלוני, והיה כיף איתה. חלקנו ארון חשמל".

בוא נדבר על טלוויזיה. מה השאיפות שלך בתחום? מה מתוכנן?
"השתתפתי ב'איש חשוב מאוד' וב'האחיות המוצלחות שלי'. לא יזמתי אף פעם אודישן כלשהו, אבל אני נהנה מזה לאללה, זה עולם אחר לגמרי. בסרט האחרון של אבי נשר הוא בחר אותי לתפקיד, ואמר שאם האודישן שלי יהיה פחות מזוועה, אני בפנים. הוא לא חזר אליי, אז לא יודע מה הלך שם בסוף. גידי גוב ואריק איינשטיין, אנשים שאני מעריץ מפעם, היה להם את זה, אני לא יודע אם אני טוב בזה. אבל בא לי לאללה".

← אלון עדר ולהקה ישיקו את "משתלבים בנוף" בבארבי, דרך קיבוץ גלויות 52 תל אביב, רביעי (12.12) 20:30