כלים שלובים: בינקביטס מגדיר מחדש הופעה חיה של מוזיקה אלקטרונית

כשהוא משתמש ביותר מ־50 כלי נגינה, המפיק והיוצר ההולנדי בינקביטס מפרק ובונה מחדש את כל מה שחשבתם על מוזיקה אלקטרונית. רגע אחרי שהשיק סיבוב הופעות עולמי ברויאל אלברט הול, הוא מגיע לפרק גם את הבארבי

בינקביטס
בינקביטס
4 בפברואר 2015

מוזיקאים וביטמייקרים שמתחבאים מאחורי לפטופים. אין לכם מושג מה הם עושים שם, אילו מהצלילים האלקטרוניים שהם מפיקים מנוגנים בלייב ואילו מוכנים מראש. זה לא ממש תקלוט וגם לא לגמרי חי, ואפילו אם הופעה כזאת נשמעת ממש טוב, לרוב מדובר בחוויה מעט עצורה. ובכן, זה ממש לא המקרה עם המפיק והיוצר ההולנדי בינקביטס, שמגיע בחמישי (5.2) לבארבי.

לפטופ אמנם לא תמצאו אצל בינקביטס, אבל יותר מ־50 כלי נגינה יפוזרו סביבו על הבמה, בהם כלי הקשה אקזוטיים, מכונת כתיבה, לופרים, קלידים, גיטרות, נבל סיני עתיק, טייפים, יוקליילי, פטיפונים ועוד כל מיני צעצועים בלתי מזוהים. התוצאה נשמעת כמו מוזיקה אלקטרונית, אבל כל מה שיוצא מהרמקולים מופק אך ורק באמצעות מניפולציות על צלילים אקוסטיים שהוא מסמפל בלייב – והכל בטייק אחד. ואם לא די בזה, מתברר שהוא גם זמר לא רע בכלל.

[tmwdfpad]

בינקביטס (33), ששמו האמיתי הוא פרנק ווינק, התפרסם בזכות סדרת הסרטונים "Beats Unraveled" בהפקת הבוילר רום, שבהם הוא ביצע מול המצלמה, בנגינה חיה, פירוק והרכבה מחדש של קטעי אלקטרוניקה, ביטים והיפ הופ מוכרים. מאדליב, קאריבו, פליינג לוטוס ואפקס טווין הם רק חלק מהיוצרים שהוא בחר לעשות להם קאברים, אם בכלל אפשר לקרוא לזה ככה. לפני כשבוע יצא בינקביטס לסיבוב ההופעות הבינלאומי הראשון שלו, והוא מופיע בו בעיקר עם חומר מקורי. מספרים שזו אחת ההופעות המיוחדות ביותר בנמצא.

יום אחרי ההופעה הראשונה בטור, שהתקיימה בלא פחות מאשר הרויאל אלברט הול בלונדון (לא באולם הגדול, אבל בכל זאת) ושכל הכרטיסים אליה נמכרו מראש, תפסנו את בינקביטס לראיון טלפוני. “זה היה אדיר. הרויאל אלברט הול הוא מבנה לא נורמלי", הוא מספר בהתרגשות שעדיין אוחזת בו.

בינקביטס שואב את ההשראה שלו בעיקר ממפיקי מוזיקה אלקטרונית שדווקא לא בהכרח לוקחים בחשבון את האספקט של ההופעה החיה, לדבריו. ולגבי מוזיקאים אחרים שמנגנים לופים בלייב בבסיס ההופעה שלהם, הוא אומר שלפעמים הקטעים שלהם נבנים באופן אטי מדי, “או שהסאונדים שהם מפיקים קונבנציונליים מדי".

אתה מפיק צלילים שנדמה שבלתי אפשרי ליצור ללא מחשב. יש אלמנטים שאתה לא יכול לשחזר או לחקות בכלים אקוסטיים בלבד?

"כן, שירים שיש בהם הרבה סינתיסייזרים למשל. אני שואף להגיע הכי קרוב שאפשר לסאונדים המקוריים, אך ורק עם צלילים אקוסטיים, ואם יש יותר מדי סינתיסייזרים או נגיד סקסופון – זה משהו שאני לא יכול לעשות. אני יכול להשתמש בסמפלים מוכנים מראש, אבל אז כל העניין מאבד משמעות. הרעיון הוא לייצר הכל במקום".

מה היה הקטע הראשון שפירקת והרכבת מחדש עם כלים חיים?

"קטע של מאדליב שהוא הקליט עם אריקה באדו ("The Healer" – אז"א). אני שומע שיר ופשוט מפרק אותו, ככה הראש שלי עובד. את הטיון הזה חשבתי לנסות לפרק בטייק אחד, ואז חבר שלי הגיע והתחיל לצלם. ככה בעצם ‘Beats Unraveled' התחיל".

ואן דר ביטס

בינקביטס אוהב מאוד רוקנ'רול, אבל הוא לא רוצה לשחזר בעצמו צלילים של גיטרות ושל מערכות תופים ומעדיף כאלה שיוצרו באמצעים טכנולוגיים מתקדמים יותר. "אני מתעניין במשחק עם צלילים. יש בעולם המון קאברים לשירי רוק ודווקא למוזיקה אלקטרונית אין", הוא אומר. בצעירותו למד תיפוף וניגן באופן חובבני בגיטרה בס, וכשהתבגר קצת הבין שמוזיקה היא כל מה שהוא רוצה לעשות. הוא פנה ללמוד כלי הקשה באופן מקצועי ומעמיק בקונסרבטוריון. "תמיד הייתי חבר בלהקות, אבל ברגע שהתאפשר לי התחלתי להתנסות ביצירת לופים וסאונדים חדשים. עכשיו אני מנסה אותם מול קהל".

אתה משתמש בהמון כלים לא קונבנציונליים.

"הם אולי לא הכלים הכי ברורים מאליהם, אבל לי הם נראים די נורמליים. כפרקשניסט אני מכיר הרבה כלים שמגיעים ממדינות שונות ומתרבויות רחוקות, אבל אני יכול להבין למה הם זרים לאחרים".

תשובתו של בינקביטס מזכירה לי סרטון מרהיב של מוזיקאי בשם אלכסיס ואצ'ר שמשחזר את נעימת הנושא של הסרט "רקוויאם לחלום" באמצעות הרדי גרדי (כלי מיתר עתיק שמורכב מתיבת תהודה, גלגל, מנואלה וקלידים) ומניפולציות על הצלילים שהוא מפיק.

ניגנת פעם על הרדי גרדי? נזכרתי בסרטון הזה וחשבתי עליך. יכול להיות מדהים, לא?

מעתי על הכלי הזה ועל איך הוא פועל, אבל אני לא ממש יודע מה אפשר לעשות איתו. עכשיו הדלקת אותי, אני מחפש את הווידיאו תוך כדי שאנחנו מדברים. אולי הוא יתווסף מתישהו להופעה". 

צריך המון ריכוז כדי לתפעל את כל הכלים האלה על הבמה ולהישאר מדויק. ניסית לעשות זאת פעם מסטול?

"האמת שלא. הכל מאוד חדש לי, אז אני עוד לא רוצה לנסות להופיע מסטול או שיכור, אבל אולי עם עוד ניסיון והופעות אוכל לעשות את זה", הוא אומר וצוחק, אבל אז שותק לרגע ומוסיף: "בעצם, אם אני עושה טעות אחת, היא נכנסת ללופ וחוזרת על עצמה שוב ושוב לאורך כל השיר. אז אולי עדיף שלא".

איך לעזאזל מתניידים עם כל הציוד הזה? מטוס אחד לך ולצוות שלך ומטוס נוסף לכלים?

"הפעם הראשונה שבה נטיס את כל זה תהיה להופעה בישראל. אני מתכנן להטיס רק את מה שאני חייב, ואת היתר לנסות להשיג כבר אצלכם". 

בהצלחה עם משקל היתר בשדה התעופה. כמה זמן לוקח לסדר את כל הכלים על הבמה לפני הופעה?

"יש לי צוות מדהים, אז לוקח לנו עד שעה ורבע לארגן את הבמה. יש לנו גישה מאוד מקצועית לעניין".

ומה קורה אם מישהו מחליט לשנות מיקום לאחד הכלים, סתם כי בא לו?

"לא יקרה, אני הבוס".

בינקביטס בארבי, חמישי 20:30, 120 ש"ח. מופע פותח: באטרינג טריו