"הללויה" בגרסת מירי רגב הוא כל מה שעצוב בישראל 2018

לכבוד יום העצמאות חברה שמרית אור למירי רגב כדי להוסיף בית חדש לשיר המיתולוגי, שיתייחס לישראל בלבד. אם מירי רגב מחפשת גאווה ישראלית היא יכולה למצוא אותה דווקא בביצוע של השיר מ-1999

להקת חלב ודבש באירוויזיון 1979
להקת חלב ודבש באירוויזיון 1979
7 בפברואר 2018

בסיום ארוע האירוויזיון של 1999 בירושלים עלו כל משתתפי התחרות לבמה כדי לשיר חידוש באנגלית ל"הללויה" – השיר הזוכה של ישראל מאירוויזיון 1979 – כמחווה לקרבנות מלחמת קוסובו: עשרות זמרים בחולצות בטן, תפאורה של בנייני האומה ואווירה אופטימית של רגע לפני סוף המילניום ותחילתו של עידן חדש; לפני 11/9, לפני פייסבוק, לפני האינתיפאדה השנייה, לפני טראמפ, לפני העידן הנוכחי של הלאומנות שבה בריטניה פורשת מהאיחוד, אמריקה לפני כולם, קטלוניה וסקוטלנד דורשות עצמאות וישראל מתחפרת יותר ויותר בתוך עצמה. Haleluya sounds of love / haleluya the sunshine above. שיר ישראלי עם מסר אוניברסלי, מאחד; קיטש אינטליגנטי מבית היוצר של שמרית אור וקובי אשרת, שהקדים את מסורת שירי "We Are the World" בכמה שנים וקרץ לנבואות אחרית הימים האופטימיות ביותר.

שני עשורים אחר כך, בחגיגות יום העצמאות 2018, יחזור השיר לבמה מרכזית בטקס יום העצמאות בהר הרצל. אלא שהפעם, השיר האוניברסלי המיתולוגי יקבל טוויסט. שרת התרבות מירי רגב התנתה את השימוש בשיר הזה בכך שייכתב לו בית נוסף שיתייחס לישראל בלבד, משימה שאליה התגייסה בשמחה שמרית אור. משרת התרבות קשה לצפות למשהו אחר – מגמת שכתוב ההיסטוריה והתרבות הישראלית נמצאת אצלה בעדיפות גבוהה. אבל כל אמן שמשתף פעולה עם המגמה הזו עושה מעשה בזוי, ואור, שהסכימה להפוך את השיר לדבר ההפוך ממה שהוא היה במקור, עושה מעשה שלא יעשה. בממשלה הזו, ותחת מיניסטריון התרבות הזה, שום דבר לא נעשה במקרה, הכל נועד להרחיק את ישראל עוד ועוד מהעולם האנטישמי ושונא ישראל. דני סנדרסון כבר כתב על זה: "מדינה קטנה מתחמקת מצרה / את הכתובת לא תמצא / היא שמורה בתוך קופסה / בעולם כל כך קשה / להתבלט זה לא יפה / נתחבא כאן ולנצח לא נצא".

אם רגב מחפשת גאווה ישראלית, היא יכולה למצוא אותה בזכייה הישראלית באירוויזיון עם השיר המקורי ב-1979 ובביצוע המשותף באנגלית ב-1999: יצירה ישראלית-עברית אוניברסלית שמדברת לכל העולם. זה צריך להיות העתיד, לא העבר. בהתכנסות לתוך הלאומיות והפניית גב לעולם, שהשיר המחודש הוא חלק ממנה, אין גאווה, רק עוד התפוררות של כל מה שישראל נהגה להתפאר בו.