מלאך המוות עוד כאן: "כל יום שבו אגדת רוק לא מתה הוא יום טוב"

אחרי 2016 הקטלנית, גם 2017 מורידה לקבר מוזיקאים אגדיים. "צריך לזכור שחברי הלהקות הקלאסיות של שנות ה-60 וה-70 כבר זקנים, ואנחנו צפויים לראות הרבה הודעות RIP"

דיוויד בואי
דיוויד בואי
1 בפברואר 2017

חובבי מוזיקה רבים נשמו לרווחה כששנת 2016 הגיעה לסיומה; השנה הארורה שלקחה מאיתנו את דיוויד בואי, לאונרד כהן, פרינס ועוד רבים וטובים. אך מה שהם לא שיערו בנפשם הוא ש-2017 תהיה קטלנית לא פחות.

ואם 2016 תיזכר לעד כקוטלת הכוכבים הגדולה, 2017 מסתמנת כמלאך המוות עבור חובבי רוק קלאסי. עד כה חודש ינואר לקח את מתופף להקת הקראוט-רוק Can, ג'קי ליבצייט; מתופף להקת האחים אולמן, בוטש טראקס; קלידן בלאק סבאת', ג'ף ניקולס; בסיסט מוט דה הופל, פיטר אוברנד; ובסיסט קינג קרימזון, ג'ון ווטון.

נעם רפפורט, חוקר מוזיקה ומרצה, שהוציא לאחרונה את הספר "רוק מסביב לשעון", מציע להתכונן לשנה קשה. "השנה רק התחילה. צריך להתרגל לתקופה חדשה ומבאסת, שבה בכל יום שאנחנו לא מאבדים אחד מגיבורי ילדותנו הוא יום טוב. צריך לזכור שכל חברי הלהקות הקלאסיות של שנות השישים והשבעים כבר זקנים, ואנחנו צפויים לראות הרבה הודעות RIP".

"אלה החיים עצמם"

מצד שני, אומר רפפורט, עם כל העצב, המיתות האלה מזכירות לנו צלילים שקצת שכחנו. "עכשיו שבוטש טראקס מת, פתאום שומעים ברדיו אולמן בראדרס, ובגלל שפיטר אוברנד מת אפשר להיזכר ולשמוע את מוט דה הופל, שהיא להקה נהדרת.

"אלה החיים עצמם, וזה מה שצריך לזכור. המוות מציף בחזרה אמנים ששכחנו, וחבל, כי צריך לזכור אותם גם בחייהם. אנחנו צריכים לחבק את המוזיקאים שאנחנו אוהבים, לא רק אלה בחו"ל, גם את המוזיקאים שלנו בארץ".

ג'ון ווטון מקינג קרימזון (צילום: Ben Pruchnie/Getty Images)
ג'ון ווטון מקינג קרימזון (צילום: Ben Pruchnie/Getty Images)

יאיר קוצר, בסיסט להקת Bigfoot ומומחה רוק מתקדם, מעט יותר מורבידי. הוא טוען שאם מחברים לכל המוזיקאים שמתו החודש את מותם בשנה שעברה של בסיסט להקת Yes כריס סקווייר ובסיסט אמרסון לייק אנד פאלמר (וממקימי קינג קרימזון) גרג לייק, ברור שאלוהי הפרוג רוק באו לקחת את מה ששלהם. או זה, או שהפאנק סוף סוף נוקם את נקמתו.

"כריס סקווייר לפני שנה וחצי, גרג לייק בדצמבר האחרון, עכשיו ג'ון ווטון", הוא אומר. "חיסלת את שלוש הלהקות הגדולות של הרוק המתקדם. מה נשאר עכשיו? ג'נסיס. מייק ראת'רפורד הבא בתור. או שאנחנו הולכים על בסיסט קינג קרימזון כל חודשיים, מה שאומר שבמארס-אפריל יגיע זמנו של טוני לווין".

אורי ב"ש, בעלי חנות התקליטים "השריטה", שמתמחה בתקליטי רוק משנות השישים והשבעים, לא מוכן להמר מי יהיה הבא בתור. "אני לא אוהב הימורים כאלה", הוא אומר. "אני מקווה מאוד שהשנה אלה לא יהיו ניל יאנג, בוב דילן, איגי פופ או קית' ריצ'ארדס".