זקני צפת חוזרים

הלהקה שהכירה לעולם את מאור כהן ורע מוכיח תופיע בפסטיבל הקצב שיתקיים ב-16 בינואר

עטיפת האלבום "זקני צפת"
עטיפת האלבום "זקני צפת"
9 בדצמבר 2013

זקני צפת, אחת הלהקות האהובות בגל להקות הרוק של שנות ה-90, תתאחד להופעה אחת שתתקיים ב-16 בינואר. הלהקה תופיע בהרכב המקורי ותבצע את השירים מאלבומה הראשון (הנושא את שמה), שיצא בשנת 1992. הופעת האיחוד תתקיים במסגרת "פסטיבל הקצב" שייערך בביתן. בפסטיבל ישתתפו גם מרסדס בנד, שב"ק ס' והתפוחים במופע משותף, בום פם, כהן@מושון, קותימן אורקסטרה ובאטרינג טריו.

זקני צפת החלה את דרכה כלהקת תיכון. מאור כהן, אורן לוטנברג, יוני בן-טובים ועדיאל פורטוגלי הקימו את ההרכב כשהיו בני 16 – הופעות פרועות וקאבר רועש ומחורע לשיר "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר" משכו את תשומת הלב של התקשורת, לטוב ולרע. בהמשך הצטרף להרכב רע מוכיח במקומו של המתופף עדיאל פורטוגלי.

אלבום הבכורה "זקני צפת", בהפקתו של איציק ליכטנפלד, היה אלבום נויז עם הרבה גיטרות וסיפורים על סמים, זונות וחזירי יבלות. באופן טבעי, האלבום נכשל מבחינה מסחרית ולא הושמע בתחנות הרדיו, אך עם השנים הפך לנקודת ציון חשובה במוזיקה הישראלית ובשנת 2008 נבחר בעיתון ידיעות אחרונות לאלבום הישראלי החשוב של שנות ה-90. בשנת 1993 ההרכב שינה את פניו בעקבות עזיבתם של לוטנברג, מוכיח ובן-טובים. האלבום השני, שנכתב והולחן כולו על ידי מאור כהן, היה מרוכך בהרבה מקודמו וכלל את השירים "שישי שבת", "השכן" ו"רק אל תלכי", הלהיטים הגדולים ביותר של הלהקה. בהמשך הקליטה הלהקה עוד שני אלבומים תחת השם  "תן לי שלאגר" ובשנת 1996 התפרקה.

הופעת האיחוד הצפויה היא לא הראשונה – בשנת 2010, לאחר שהשתתפו בתוכנית "האלבומים" של יואב קוטנר והבמאי אבידע לבני, החליטו ארבעת חברי ההרכב המקורי לקיים הופעה ספונטנית באוזןבר בתל אביב. לאורך השנים חבריה שיתפו פעולה בהרכבים שונים, בהם צמד ראות של מאור כהן ורע מוכיח והבליינים של כהן ולוטנברג.