למה טיילור סוויפט לא מכחישה את השמועות על היותה נאו-נאצית?

כבר כמה שנים שגזענים אמריקאים מנכסים את סוויפט כ"אלילה הארית" שלהם. לאחר צאת הקליפ האחרון שלה השמועות האלה חזרו לכותרות. אז למה היא שותקת?

טיילור סוויפט בקליפ החדש. צילום מסך
טיילור סוויפט בקליפ החדש. צילום מסך
5 בספטמבר 2017

אמרו שג'סטין ביבר הופך ללטאה, שליידי גאגא היא בחור, שלורד בעצם מבוגרת ושטיילור סוויפט היא בכלל נאצית מושבעת בארון. בתגובה לשמועות ביבר צחק, גאגא שיתפה בפרטים הקטנים, לורד פרסמה תעודת לידה ורק סוויפט שומרת על שתיקה.

לא חסרים משועממים ברחבי הרשת שמפרסמים תיאוריות קונספירציה בשביל פרסום, אבל כשקונספירציה מתחילה לצבור יותר מידי תאוצה ולפתע אלפי נאו-נאצים מכתירים זמרת פופ למלכה ארית, מה שהיה יכול להיות בדיחה סרת טעם הופך לתופעה עם משמעות בעייתית. במיוחד כשמדובר בכוכבת-על כמו טיילור סוויפט, עם כמעט 86 מיליון עוקבים בטוויטר.

>> קריאה מודרכת בקליפ החדש של טיילור סוויפט

בשנת 2009 התפרסמה תמונה של סוויפט לצד בחור לבוש חולצה שעליה צלב קרס. התמונה הופצה במהירות והגיעה לכלי תקשורת רבים בצירוף התייחסות מקורביה של הזמרת: "טיילור הצטלמה עם בערך מאה אנשים באותו ערב. היא לא מכירה את הבחור ולא ידעה מה המשמעות של הסימן שלבש". בכל אופן, גם הגילוי שלא מדובר בבומרנג משוכלל אלא בסמל נאצי לא גרם לזמרת להביע זעזוע כלשהו, חרטה או פליאה. לא בקולה ולא בכתב.

ציטוט מזויף של טיילור סוויפט (מתוך: Taylor Swift for Fascist Europe/Imgur)
ציטוט מזויף של טיילור סוויפט (מתוך: Taylor Swift for Fascist Europe/Imgur)

ב-2015 הסופרת קאמיל פלייה יצאה בביקורת חריפה נגד סוויפט, כינתה אותה "בארבי נאצית" וטענה כי הדמות המנצנצת שלה ותופעת ה"גירלס סקווד" הן "פלאשבק מפחיד" לבלונדיניות הפאשניסטיות ששלטו בסצינה בצעירותה. טיילור הגיבה לדבריה של הסופרת באופן חלקי בלבד, הסבירה כמה היא אוהבת את חברותיה וטענה "שיהיה מוזר אם הן לא יצטרפו אליה להופעות". לכינוי "בארבי נאצית" שתפס את הכותרות שצפו לאחר הריאיון ושוב הפיח חיים באותה קונספירציה ישנה, סוויפט לא התייחסה.

בשנה שעברה הכריז אנדרו אנגלין, מייסד האתר הנאו-נאצי Daily Stormer ופעיל ימין קיצוני, כי טיילור סוויפט היא "אלילה ארית". הוא הצליח לשכנע עשרות אלפי תומכים גזענים שסוויפט היא אכן נאצית בארון וכי לאחר שתחשוף את עצמה, תוכל להינשא לבנו של טראמפ ולמלוך על אמריקה הלבנה. פנינים אלה של אנגלין פורסמו בכלי תקשורת מרכזיים בעולם כמו הדיילי מייל, המירור והאפינגטון פוסט, גם הפעם בלי שום תגובה, ציוץ או שיהוק שיגנה אלימות או שנאה מצד הזמרת.

ציטוט מזויף של טיילור סוויפט (מתוך: Taylor Swift for Fascist Europe/Imgur)
ציטוט מזויף של טיילור סוויפט (מתוך: Taylor Swift for Fascist Europe/Imgur)

בימים האחרונים שוב התגברו הדיונים ברשת בנוגע לשמועות על כך שטיילור סוויפט נאצית. זה קורה עם שחרור הסינגל החדש שלה "Look What You Made Me Do", כשבלוגרים מצביעים על מספר אלמנטים נאציים לטענתם, בקליפ ששבר שיאי צפייה בתוך 24 שעות. סוויפט, שעסוקה בלעזור לנפגעי הוריקן הארווי, ממשיכה להתעלם מהפרסומים שמקשרים אותה לעליונות הלבנה ולשמור על שתיקה בכל נושא פוליטי, כפי שעשתה בשבועות האחרונים, לאחר ארועי שרלוטסוויל, בהם נרצחה אישה ונפצעו 35. לעומתה, קים קרדשיאן, מיילי סיירוס, ליידי גאגא וסלבריטאים רבים אחרים במעמדה הביעו תמיכה בקורבנות וקראו לשים סוף לגזענות ולאלימות.

סוויפט כמובן לא חייבת להתייחס לכל קונספירציה טיפשית. אבל בזמן שארה"ב מתמודדת עם גלי גזענות קיצוניים, בחירתה לא להתייחס לשמועה הותיקה שממשיכה לאגד סביבה קהל של ניאו-נאצים וגזענים אחרים, מעט משונה, בלשון המעטה. אולי היא חוששת לפגוע בהכנסות מאותם מעריצים גלוחי ראש, אולי היא סתם לא מבינה את החשיבות והצורך בגינוי גזענות ואלימות ואולי היא באמת נאו-נאצית בארון. לא ברור מה יותר גרוע.

[interaction id="59a56d0410b9cdab1f1c80ea"]