מאור כהן חוזר להופיע בבארבי ומודה שהוא בכלל חלם להיות אורי זוהר

מאור כהן, אולי האייקון הכי גדול של הרוקנ'רול התל אביבי, גר עם המשפחה שלו ברמת גן - אבל אל תמהרו לחשוב שהבורגנות הכניעה אותו. לא מעבר דירה ולא חוזה עם דומינוס פיצה יוציאו ממנו את האדג'. זה אצלו בעצמות. ריאיון

מאור כהן (צילום: גלעד קלוגר)
מאור כהן (צילום: גלעד קלוגר)
16 במאי 2017

יש כאלו שיופתעו לשמוע שמאור כהן (44), מי שכונה עוד בתור תלמיד עירוני א' "ילד הפלא של הרוק הישראלי" – הצומת הכי תל אביבי שיש – גר כיום ברמת גן. ככה זה כשיש לך אישה ושני ילדים. ועדיין, כשכהן נכנס לחדר, כל הקסם של הרוקנ'רול המלוכלך שהיה עמו מגיל צעיר עדיין נמצא בו – גם אם הוא יותר מפויס, יותר מחובר לעצמו ויותר מתפלסף, כפי שמעידים עליו חומרי הסולו שלו. זה הטריק של מאור כהן: הוא בא מהשוליים, אבל כמעט לא הספיק לחוות ימים מחוץ לקונצנזוס.

יוצא לך להתגעגע לימים פרועים יותר עם כל הבורגנות הזאת?

"נראה לי שתמיד יש רגעים שבהם מתגעגעים לאיזו תחושה שהראש באמת חסר דאגות. מצד שני, אני עכשיו נזכר בהרגשה הזאת, ואני לא יודע מה איתך, אבל אם אתה באמת רווק אז תמיד יש את הפחד הקיומי הזה של 'מה יהיה איתי? משפחה? אני אתאהב באמת במישהי? זה יעבוד?'. אתה מרגיש שיש לך סיר ענק למלא", והוא ממחיש את גודל הסיר בידיים. הסיר הדמיוני של מאור כהן גדול בהרבה מכדורסל. "ואתה לא מצליח למלא. אז אחרי שיש לך ילדים ואישה ומשפחה אתה מרגיש שהסיר שלך התמלא. אמנם הוא כבר יותר כבד וקשה לפעמים אבל שכשהוא ריק זה לא באמת מרגיש סבבה. כשבאמת אין דאגות ואתה יכול ללכת ולחזור באיזה שעה שתרצה. אין לי כבר את הסתלבט הזה או את הרגעים של כתיבת שיר לעצמי. יש לי רגעים כאלה רק בשעות מאוד מסוימות ואני צריך לארגן אותם בשביל שהם יקרו".

בכל זאת נראה שכהן מצליח לפנות לעצמו לא מעט רגעים כאלה. ממש לא מזמן הוא סיים להקליט אלבום סולו חדש שייצא רק לאחר החגים. לאלבום עדיין חסרים שם, עטיפה וסדר שירים אבל מבחינת כהן זה גמור, "שלב היצירה הוא זה שקובע וכל השאר זה יחסי ציבור". בבד בבד, סופרגרופ הקאלט הזבובים (שכוללת בין השאר גם את דן תורן, פיטר רוט וג'נגו) מתאחדת לפגישות מחזור דיסקרטיות שבהן הם מקליטים דברים שלא בהכרח מיועדים לראות אור יום. הם מתכננים לעשות הופעת איחוד נדירה בסוף הקיץ ואולי גם לשחרר כמה הקלטות של הג'אמים החדשים שלהם, ככה, שיהיה כיף. ולפני כל זה, בשבת הקרובה כהן יחזור אל מועדון הבארבי לאחר חצי שנה שלא הופיע שם וגם מיעט בהופעות בתל אביב. מי שמחכה לעוד קאמבק של זקני צפת (אחרי אלבום האיחוד "לא היו דברים מעולם" מ־2014 וההופעות שנלוו אליו), יכול להמשיך לחכות. "ידענו שאנחנו לא הולכים עכשיו לקריירה, שלא נחזיר את הלהקה עוד פעם ועוד פעם, שלא נעשה סיבובי הופעות. באנו רק בשביל הפאן, אפילו לא בשביל לגזור קופה מזה. גם לא עשינו מזה יותר מדי כסף, אבל באמת באנו ליהנות והצלחנו ליהנות. מה שמדהים זה שאיך שהתחלנו לנגן, זה נשמע בדיוק אותו דבר כמו פעם. ואז אתה מבין – בסופו של דבר זה האנשים. האנשים".

"בסופו של דבר זה האנשים. האנשים". מאור כהן (צילום: גלעד קלוגר)
"בסופו של דבר זה האנשים. האנשים". מאור כהן (צילום: גלעד קלוגר)

היו קשיים?

"האמת שלא ממש. לפחות לא בנגינה, אם כבר אז אחר כך, במיקסים. היו כמה חילוקי דעות, אבל הם נגמרו בווטסאפ. כשהתחלנו היינו כל כך צעירים וכל אחד לא ידע מה הוא רוצה בחיים. עכשיו כשנפגשנו כל אחד היה במקום כל כך מיושב שבאמת יכולנו להתעסק הרבה יותר במוזיקה".

המעבר שלך מלהיות מוזיקאי ללהיות שחקן/קומיקאי עבר די טבעי, בטח ביחס לאחרים שניסו לעשות מהלך דומה. איך זה הסתדר לך?

"קודם כל תמיד הייתי בטוח שאני אהיה שחקן, למדתי קולנוע בעירוני א' וזה מה שאהבתי. זאת אומרת, לפני שרציתי להיות אריק איינשטיין רציתי להיות אורי זוהר. הוא היה הגיבור שלי. רציתי לעשות סרטים כמו 'עיניים גדולות', ואז נכנסה המוזיקה וגנבה לי את הראש. כשזקני צפת התחילה לקרות כבר תכננתי ללכת ללמוד קולנוע בסם שפיגל, אבל אז אמרתי, נישאר במוזיקה בינתיים. ואז יוני בן טובים (הבסיסט של זקני צפת – א"ס) הפנה אותי לגור בנטביץ', שבדיוק עבד על 'משהו טוטאלי'. הוא אמר לי: תשמע, גור עושה סרט ואמרתי לו שיבדוק אותך. הוא עשה לי אודישן ואמר וואלאק, אתה מתאים לי. ככה זה התחיל. או יותר נכון, חזר".

מאור כהן וטינקרבל ב"משהו טוטאלי"
מאור כהן וטינקרבל ב"משהו טוטאלי"

אולי זו מורשת מימי הרוקנ'רול שלו, אבל משהו בלב של כהן תמיד משך לכיוון לא מסחרי. בפרויקטים שעשה בטלוויזיה תמיד שמר על הסגנון שלו, ואפילו כשהשתתף ב"טלנובלה בע"מ" הוא היה חתום על חוזה שפטר אותו מלהשתתף באירועי השקה או להופיע על המרצ'נדייז של הסדרה. אבל על הדבר היחיד שהוא עשה נטו לפרנסה הוא ממש לא מצטער – דומינוס פיצה, כמובן. "האמת שתמיד אהבתי פיצה", הוא צוחק. "ואני חייב להגיד שעם כל החששות שהיו לי כשנכנסתי להיות פרזנטור, אני דווקא מאוד נהנה והאנשים שם סבבה ונותנים לי להתערב בתסריט. זה סימן שאנחנו עושים עבודה טובה". אחרי תשובה כזאת, נשארת רק עוד שאלה אחת שחייבים באמת לשאול אותו.

מה אתה מעדיף, ישראלים, פעולה או סקס?

"ישראלים. יש בהם הכל. גם את הפעולה וגם את הסקס, כבר בפנים".

מאור כהן, שבת (20.5) 20:30, בארבי תל אביב, כרטיסים: 85 ש"ח