מארק לאנגן מת על ישראלים וחושף את הצד הרגיש שלו

אין עוד מוזיקאי במעמדו שהפך את ישראל ליעד קבוע. אליל הרוק מארק לאנגן מגיע אלינו שוב ומספר על הלב השבור בעקבות מותו של חברו, השף אנתוני בורדיין

מארק לאנגן (צילום: יח"צ)
מארק לאנגן (צילום: יח"צ)
27 ביוני 2018

מארק לאנגן הוא לא הטיפוס הכי צבעוני בעולם המוזיקה. המוזיקאי בן ה־53, שבמידה רבה עזר להגדיר חלק מהרוק האמריקאי של העשורים האחרונים ונחשב לאחד מאבות הגראנג', אוהב בעיקר לעבוד קשה והרבה. בימים אלה הוא עובד על אלבום הסולו ה־11 שלו אשר עתיד לצאת בשנה הבאה ועומד לצאת לסיבוב הופעות אירופי שיביא אותו לישראל בפעם השביעית, לא פחות. על המוזיקה שלו הוא מדבר באיפוק ("אני מקווה שהאלבום הבא לא יהיה כמו קודמיו, אבל אתה יודע, אלה אותם הכלים ואותם האנשים שמנגנים עליהם"), אבל כמי ששיתף פעולה בין היתר עם מאסיב אטאק ועם חלוץ הטכנו דייב קלארק, לאנגן הוא טיפוס מפתיע.

לכן אולי דווקא לא מפתיע שכשהוא נפתח בריאיון לקראת הגעתו לארץ זה לא בזכות המוזיקה, אלא בגלל מותו של אחד מחבריו הטובים, השף אנתוני בורדיין ששם לאחרונה קץ לחייו בגיל 61. "טוני היה חלק חשוב מאוד מהחיים שלי", הוא מספר. "הוא היה מגדלור ותמיד עודד אותי לכתוב וליצור מוזיקה, לא רק עבורי אלא עבור כל העולם. הוא היה קול חשוב וחיובי ועכשיו הוא איננו. זה שובר את הלב". בורדיין, שהיה חובב מוזיקה לא קטן ואף השווה את העבודה במטבח לריגוש שבלהיות חבר בלהקה, העריץ את לאנגן והגדיר אותו כאליל רוק. לאנגן אף התארח בפרק של "Parts Unknown", תוכניתו של השף הססגוני, וגם כתב והלחין לה את נעימת הפתיחה עם ג'וש הומי, חברו לקווינס אוף דה סטון אייג'.

מארק לאנגן (צילום: יח"צ)
מארק לאנגן (צילום: יח"צ)

עוד כתבות מעניינות:
מדריך ההופעות לקיץ 2018
בהופעה השנייה שלו בתל אביב, רינגו הופיע מול היכל ריק
מאחורי הקלעים של נתוני המכירות והצפיות של הזמרים הישראלים

למרות צדדים מסוימים בפרסונה הבימתית והציבורית שלו, לאנגן הוא לא באמת הרוקר הקודר והנרגן. הריאיון עמו מתקיים מביתו שבקליפורניה שבה הוא חי כבר 12 שנה. "בשבילי זה מזג האוויר", הוא מסביר בנימה מחויכת על הסיבה למגוריו בלוס אנג'לס, הרחק מסיאטל שבה החל את דרכו."וושינגטון תמיד תהיה בית, אבל אני לא מסוגל לחיות עם חצי שנה של גשם, חושך ועננים. אני צריך שמש". לאנגן הוא אוהד של קבוצת הכדורסל המקומית לוס אנג'לס קליפרס וסולד מאלופת ה־ NBAגולדן סטייט ווריורס, "האויב הנתעב ביותר". על לברון ג'יימס, כוכב קליבלנד קאבלירס שהובס על ידי הווריורס בגמר האחרון, היו לו רק מילים טובות לומר.

בדומה לאגדת הכדורסל, לאנגן לא מתכנן לפרוש בקרוב. עם קריירה ארוכה שכללה להקות כמו סקרימינג טריז, קווינס אוף דה סטון אייג' ומאד סיזן, לאנגן לא מסתכל לאחור, אלא רק קדימה. "אני פשוט חושב על זה כעל גוף שלם של עבודה", הוא מספר. "ברור שיש אלבומים שאני חושב שהם טובים יותר מאחרים. האלבומים המוקדמים של סקרימינג טריז היו נוראים, למשל. עם זאת מאז שנות ה־90 אני מעורב בדברים שאני גאה בהם".

אם כבר מדברים על סקרימינג טריז, מה הסיכוי לאיחוד?
"תצטרך לשאול את שאר חברי הלהקה, אבל יש סיכוי של אפס אחוז שאהיה מעורב באיחוד. יכול להיות שהם יתאחדו עם סולן אחר, אבל לא אשיר יותר בלהקה הזאת. למדתי לשיר וליצור אלבומים עם החברים האלה, אבל אני שמח במקום שאני נמצא בו עכשיו ולא הייתי רוצה לחזור לשם".

מצייץ רק על טראמפ

אז לסקרימינג טריז הוא כבר לא יחזור, אבל לישראל הוא חוזר פעם אחר פעם ויש לו רק דברים טובים לומר על הקהל. "בכל ביקור שלי, לא משנה עם מי, הקהל היה חם ונלהב מאוד. נהניתי מאוד בתל אביב וגם בירושלים. יש לי חיבור טוב עם הקהל שהוא חם ומזמין מאוד, וזה מה שכל אדם שמופיע רוצה".

לפני חודשיים הגבת בטוויטר לפעילי BDS שקראו לך לבטל את ההופעה בישראל, וכתבת שאתה לא מנגן עבור ממשלות או תומך בהן. אתה חוטף ביקורת על ההחלטה להגיע לפה?
"כפי שציינת, אני לא מנגן עבור ממשלות. אם לא אנגן במדינה שבה הממשלה דפוקה לגמרי אז לא הייתי גר בארצות הברית, כי יש לנו את הממשלה הכי גרועה בעולם. אני מנגן עבור אנשים ואלך לכל מקום שבו יבקשו ממני לנגן. אני גם לא מישהו שאפשר להגיד לו מה מותר לו לעשות ומה לא. אם הממשלה חשוכה, זה אומר שאנשים זקוקים עוד יותר למוזיקה ואמנות. למנוע מאנשים את הזכות לאסקפיזם מוזיקלי רק כי לא אוהבים את מה שהממשלה שלהם עושה, זה מגוחך לגמרי".

אף שלאנגן מגן על ההחלטה להופיע בתל אביב, אין זכר להופעה עצמה באתר הרשמי שלו. "לא הייתי מודע לזה", הוא טוען. "אני ברור מאוד בכל הנוגע לעמדה שלי כלפי ההופעה בישראל, ואני לא מחביא שום דבר מאף אחד. זו כנראה טעות פקידותית, אני לא יודע כי אני לא בודק את האתר שלי. אני רק משתמש בטוויטר בשביל לרדת על טראמפ".

← מארק לאנגן יופיע בבארבי, קיבוץ גלויות 52 תל אביב, שבת (28.7) 20:30, 219 ש"ח