מוכרחים להיות שמח

רגע לפני שהוא מוציא אלבום סולו ראשון מזה שמונה שנים ואחרי שנה מטורפת שבה התארח בכל מקום וקיבל מועמדות לאוסקר, פארל וויליאמס הוא שוב הילד הכי מגניב בשכונה

פארל וויליאמס. צילום: Getty Images
פארל וויליאמס. צילום: Getty Images

פארל וויליאמס עומד לגרום למישהי לבכות. בקטע טוב. פגשתי את המוזיקאי בן ה־40 במסדרון של מרכז קהילתי בלונדון, רגע לפני שהפתיע מעריצה מושבעת שלו. באחד החדרים נמצאת קבוצת ילדים שלומדים צעדי ריקוד למגה־להיט האחרון של פארל, "Happy" ואז, ללא התראה מוקדמת, המפיק יליד וירג'יניה מחליק אל תוך החדר, מחייך במתיקות אל הקבוצה ומנופף בידיו לפי הקצב. עיני המורה מתרחבות לגודל של צלחות, ידיה עפות אל פיה והיא צווחת, קצת כמו תוכי מופתע. "Happy" זה כלום לעומת מה שעובר עליה באותו הרגע.

האמת היא שזה מאוד הגיוני שפארל נכנס לקטע של הפצת שמחה באמצעות פעולה ישירה. הוא אמנם בילה את רוב הקריירה שלו בהפקת סינגלים שהפכו ללהיטי ענק עבור כל הגדולים, מבריטני ועד ג'יי זי (כחלק מצמד ההפקה הנפטונס), וגם הופיע כשליש משלישיית הראפ עם נגיעות הרוק N.E.R.D. אבל בקיץ שעבר הוא גם הפך מהמפיק הנבחר של הראפרים החושבים, לפרזנטור של הפאן על פני כדור הארץ. ההופעות שלו בלהיט הענק "Get Lucky" של דאפט פאנק, וב"Blurred Lines" של רובין ת'יק, עזרו להגדיר את קיץ 2013 כ"קיץ של הדיסקו", והטרקים עצמם הפכו למרימים הרשמיים של השנה. ועכשיו, השיר שלו "Happy" לא רק זכה למועמדות לאוסקר אחרי שהופיע בסרט "גנוב על המיניונים", אלא גם הפך ללהיט השמח של החורף – עד כדי כך שכשסקר קבע לאחרונה שבלפאסט היא העיר השמחה ביותר בבריטניה, תושביה חגגו את התואר בהקלטת קליפ משלהם לצלילי השיר. נוסף לכך, הוא התחייב באופן אישי לספק לכל תינוק שנולד בבריטניה חתלתול וחיבוק. טוב, החלק האחרון הוא שקר מוחלט. אבל פארל מסוגל לזה.

שימחת מאוד את המעריצים שלך עם הופעת האורח בסטודיו הריקוד שלהם. אתה נמצא במסע שמטרתו הבאת אושר לעולם?

"זה עד כדי כך שקוף? הייתה לי משימה אישית להכניס קצת חיוביות למוזיקה שלי, ולראות עד כמה רחוק אני יכול ללכת עם זה. כנראה שבשלב הזה, זה כבר הפך ברור לכולם".

אכן. אבל השאלה המעניינת היא – האם ההצלחה של "Happy" גורמת לך אושר?

"אני מנסה להיות קול, אבל האמת היא שאני כזה…וואו! תמיד הפקתי מוזיקה לאמנים שהגיעו לרמה כזאת של הצלחה, אבל לא ידעתי שזה יהיה עד כדי כך מטורף כשזה יקרה לי אישית. אני כמו ילד שאוהב מתוקים והתעורר במפעל השוקולד של ווילי וונקה".

בחייך, זה לא יכול להיות עד כדי כך זר לך. יש לך מדף מלא פרסי גראמי.

"כמפיק, תמיד הייתי הבחור שעומד ליד הכוכב, וזה הספיק לי. אבל אז היקום נוגע לך בכתף ואתה מבין שנועדת ליותר מזה. זה קצת כמו 'קראטה קיד'. הוא חושב שהאימונים שלו נועדו רק לרחיצת מכוניות – הוא לא מבין למה הוא מכין את עצמו. ביליתי 20 שנה בהכנות לרגע הזה, בלי לדעת שזה יגיע".

הרבה מההצלחה שלך לאחרונה הגיעה בעקבות ההופעה שלך בשני שירים: "Get Lucky"

ו"Blurred Lines". היה שלב בקיץ האחרון שבו כבר נמאס לך לשמוע אותם?

"לא, הייתי מלא הכרת תודה לכל האנשים שהצביעו, ביקשו, שיתפו, הורידו מהאינטרנט ודיברו על השירים האלה. זה תמיד נראה לי ממש מצחיק כשמישהו טוען שהוא האחראי לכך שהוא הצליח. הם חושבים שזה הכל 'אני, אני, אני', ואז כשאנשים כבר לא אוהבים אותם, הם מתמלאים בתחושה של 'אבל הייתי אמור להצליח!'. לא נכון. שכחת מי נתן לך את ההצלחה הזאת – האנשים. המעריצים".

רובין ת'יק נכנס לצרות עם המילים ל"Blurred Lines", ועוד יותר עם הקליפ לשיר. איך זה שאתה יצאת נקי?

"לא יצאתי נקי בכלל! היו הרבה נשים שרצו להבין למה התכוונו במילים האלה. אבל השורות הן ,'you don't need no papers / that man is not your maker'. בום! מבחינת מילים לשיר, סיימת. אין עוד על מה לדבר. 'הגבר הזה לא יצר אותך' זה מסר ברור. חוץ מזה, הקליפ נכתב וצולם על ידי במאית, אישה, שהיא גם פמיניסטית".

אז בעצם קליפים סקסיים הם לא בהכרח סקסיסטיים?

"זה סקסיסטי כשאתה מסתובב במוזיאון ולהרבה פסלים יש ציצי חשוף? הנשים בקליפ הזה לא עשו שום דבר מיני: הן רק רקדו. זה נחשב סקסיסטי רק כי החזה שלהן היה חשוף. לא עשיתי שום דבר עם רמיזה מינית לאף אחת מהנשים, לא הרשיתי שזה יקרה. יש לי כבוד, ואני יודע מה המסר שאני רוצה להעביר. אני בחור כיפי".

גם האלבום החדש שלך עוסק בכיף?

"כן! כשעבדנו על זה, שאלתי כל הזמן: 'זה מרגיש לכם כמו חגיגה?' המוזה שלי לאלבום הייתה נשים. אני אוהב אותן".

מה, את כולן?

"תראי, אני אוהב אותן, כי אני יודע עד כמה הן חשובות. אם נשים היו רוצות לסגור את המדינה כלכלית, הן היו יכולות פשוט לא ללכת לעבודה והמדינה הייתה גמורה. אם הן היו רוצות להכחיד את האנושות, הן היו יכולות פשוט להחליט לא ללדת. ועומד להיות שינוי עצום, שינוי עצום. תגיע תקופה שבה ישלמו לנשים כמו לגברים. תגיע תקופה שבה כ־75 אחוז מהמנהיגים בעולם יהיו נשים. כל הנשיאים וראשי הממשלות. עוד תגיע תקופה כזאת ואני מתכוון להיות בצד הנכון של השינוי הזה, כשהוא יקרה".

זה אומר שכל הקליפים שלך יהיו תמימים לגמרי מעכשיו?

"אה, לא. אני רוצה לתמוך בנשים, אבל זה לא אומר שלא אעשה עוד שיר שבו רואים ישבנים של נשים בכל מקום".

שאלה אחרונה ומוזרה מאוד – מבדיקה שעשיתי נראה שהרבה אנשים מחפשים בגוגל "האם פארל וויליאמס הוא ערפד?" אז האם אתה ערפד?

"לא. אני מוכן שתצטט אותי אומר שאני לא שותה דם של אנשים. אז איך אני נראה כל כך צעיר בגיל 40? אני שוטף פנים".