נגה ארז נחושה להוביל את האבולוציה הנשית של ההיפ הופ

כשבארסנל שלה הופעות בפסטיבלי ענק ופרסומות לאפל מיוזיק, נגה ארז לא מתרגשת. אחרי שאלבום הבכורה שלה הביא בשורה לעולם הפופ, היא כבר מסמנת את היעד הבא. ריאיון

נגה ארז (צילום: גוני ריסקין)
נגה ארז (צילום: גוני ריסקין)
20 בדצמבר 2017

2017 הייתה שנת הפריצה הגדולה של נגה ארז. הוצאת אלבום הבכורה שלה "Off the Radar" בלייבל הנחשב סיטי סלאנג, לצד הופעות בפסטיבלי ענק כמו פרימוורה ו־SXSW, תרמו לחשיפה הגדלה בהתמדה של המוזיקאית בת ה-28, ששיריה אף כיכבו לאחרונה בפרסומות לאפל מיוזיק. אחרי סיבוב הופעות בן מספר חודשים באירופה, נחתה ארז בתל אביב עם בן זוגה ליצירה ולחיים, אורי רוסו, כדי להתאושש משנה אינטנסיבית במיוחד.

מבחינה מוזיקלית, מה שאת עושה בכלל לא דומה שקורה בישראל. הסאונד שלך מתחבר לסאונד החדש של הפופ בעולם.

"מצד אחד, אני מאוד שמחה שאתה אומר את זה. מצד שני, אני מאוד אוהבת לשמוע דברים שמצלצלים מישראליות. המבע המוזיקלי שלנו נשמע כמו דברים שקורים בעולם, אבל אני לא יודעת מה קורה לבן אדם שנמצא בוואקום טוטאלי שיושב וקורא את המילים של השיר. אני לא חושבת שרצינו לעשות מוזיקה לישראל – עשינו מוזיקה שמתארת פרספקטיבה של מתבונן מהצד על העולם".

עוד כתבות מעניינות:
אלבום הבכורה של נגה ארז הוא בשורה בעולם הפופ של 2017
האיש שפיצח את נוסחת הקסם ללהיטי על
לורד מגיעה לישראל: כל הפרטים

"מצד שני", אומרת ארז, "הישראליות לא מוסתרת. אני מדברת על כך שאני באה מפה ונשאלת על זה בלי סוף. המוזיקה שאנחנו יוצרים מדברת על מה זה להיות פה, גם אם ממקום אישי שאפשר לייחס אותו לדברים הרבה יותר גלובליים".

הקבילו אותך בעבר לזמרת הבריטית .M.I.A, שידועה במוזיקה הפוליטית שלה. מה את חושבת על זה היום?

"ההקבלה הזאת מאוד תבניתית. אני מתה על .M.I.A, וכשהיו משווים בינינו בהתחלה, הייתי רק אומרת תודה. המשיכו להשוות בינינו ואז התחלתי לחשוב על זה אחרת. לי היה קשה למצוא דוגמאות שהן יותר דומות – אפשר לקחת קצת FKA טוויגס, קצת פליינג לוטוס וקצת וינס סטייפלס ולעשות מזה מיש מש. אני מבינה את הרצון להקביל, אף שזה תבניתי. בסוף יש את האלמנט ההיפ הופי שגורר אנשים להשוות אותי אל .M.I.A".

היית מגדירה את עצמך כאמנית פוליטית? יש שירים באלבום שמצביעים על הכיוון הזה.

"בשלב זה, לא. אני חושבת שלהיות אמן פוליטי אומר שמאחורי המוזיקה שאתה עושה יש כוונה לייצר שיח שהוא פוליטי. הכוונה מאחורי השירים שלנו הוא לא לייצר שיח, אלא שאנשים ייהנו מהמוזיקה. תוצר הלוואי יוצר שיח שאנחנו מתרגשים ממנו, אבל אני לא יודעת אם הוא פוליטי".

חלק גדול מהמוזיקה שלך נשען על ביטים וסמפלרים, ויש מי שיקרא לזה פופ מסונתז או מהונדס. היה לך קל עם המעבר לז'אנר, בהתייחס לעולמות המוזיקליים שהגעת מהם, שקרובים יותר לפולק רוק וג'אז?

"האם היה לי מעבר קל? היה לי מדהים. המעבר לשיטת עבודה כזו, על פני לשבת ולברוא דברים יש מאין רק על סמך מה שיש לי במוח, ברור שיש בזה משהו קל ומשחרר. לי זה מאוד פתח את היצירתיות".

מעבר לסאונד הפופי הנוכחי, המוזיקה של ארז גם מתכתבת עם ההיפ הופ המינימליסטי, שלטענתה היא ורוסו מאזינים לו לפחות 80 אחוז מהזמן. "בהיפ הופ יש מלודיה מצומצמת, שיכולה להתבסס על שניים או שלושה צלילים. משהו בצמצום הזה מרגיש לי נכון מאוד עכשיו – פעם הייתי מחפשת משהו הרבה יותר דרמטי והשירים שלי היו מלודיים להחריד, עם קפיצות ותנועות. היום אני מחפשת משהו שיגיש אווירה ואמירה, ולא התרפקות על כנפי המוזיקליות שלי. כרגע נורא מעניין אותי לשתף פעולה עם ראפריות כמו ליטל סימז ופרינסס נוקיה. זה לא מגיע ממקום פמיניסטי בהכרח – יש מקום בהיפ הופ שלתחושתי הולך להביא את התנופה שלו בשנים הקרובות, וזה קצת קורה עם קארדי בי עם להיט הענק שלה 'בודאק ילו'. זה סיר לחץ שמת להתפוצץ בגלל כל כך הרבה דברים שקורים, ואני מתה להיות שם כשזה יקרה".

הופעת בפסטיבלים גדולים השנה, ואת מקבלת הכרה מעיתונים ואתרים נחשבים. מה בעיניך יהיה חותמת להצלחה בינלאומית?

"בכל מה שקשור לשאיפות וחלומות, קשה לי להיות ספציפית לגבי זה – אני רוצה הכל וכמה שיותר. לחלומות שלי יש אחיזה בקרקע והם תמיד קשורים ליעדים הבאים. אני רוצה שהאלבום הבא שלי יצליח הרבה יותר מהנוכחי ואני רוצה מספרים מרחיקי לכת, גם בהופעות. אני לא מדמיינת אצטדיונים ועשרות מיליונים בקהל, אבל אשמח אם יגיעו אלפים. אני חולמת להיות יצרנית מוזיקה שהיא לא בהכרח על זמנית, אבל הרבה יותר קוהרנטית וטובה. זה הרבה יותר מרגש מאשר לדבר על כמה אנשים יהיו בקהל".

אירוע שבהחלט תרם לקידומה של ארז בעולם הוא ההחתמה של שניים משיריה לפרסומות בחברת אפל, מתוך אלבומה "Off The Radar" – שיר הנושא ו"Dance while You Shoot" בעל הניחוח הפוליטי. "הופענו בפרימוורה ב-2014", מסבירה ארז. "מעבר לזה שמדובר בפסטיבל, פרימוורה הוא גם ועידת עסקים של עולם המוזיקה שאליה מגיעים כל מיני אנשים. אף אחד לא ידע מי אני והתחלתי לחקור, וככה גם למדתי קצת על תעשיית המוזיקה. שלחתי מיילים ל-150 אנשים, ורק אחד ענה – האחראי על בחירת המוזיקה לפרסומות של אפל. הוא אהב את מה שעשיתי, הגיע להופעה ושמר על קשר. בסוף זה הצליח".

נגה ארז תופיע בבארבי, קיבוץ גלויות 52 תל אביב, שלישי (26.12) 20:30, 80-60 ש"ח