סקס, כסף וגירל פאוור: הספייס גירלז לגמרי הקדימו את זמנן

להקת הבנות הכי מצליחה בהיסטוריה מתאחדת אחרי 20 שנה, כשמאחוריה הישגים פנומנליים לתקופה והרבה שורות שעברו לנו ליד האוזן. איך זה קרה ולמה הן לא צריכות לחזור לאולפן?

ספייס גירלז. צילום: שאטרסטוק
ספייס גירלז. צילום: שאטרסטוק
5 בנובמבר 2018

ספייס גירלז מזינות את השמועות על איחודן כבר הרבה יותר מדי זמן, ובחודשים האחרונים נחלנו מפחי נפש ברמות של בת מצווה. היום (שני) זה שוב קרה, בגיבוי ציטוטים של בייבי ספייס, ולפי הפרסומים בשעה 17:00 (זמן ישראל) תצא הודעה רשמית.

לפני הכל, ספייס גירלז הן תופעת תרבות, ועל כן יש להתייחס לאיחוד המצופה שלהן כדבר מבורך. כמובן, ישנם המצקצקים. "הן לא הולכות לעשות מוזיקה חדשה", "למה רק עכשיו?", "מל בי נראית בהירה יותר", "יש לנו זין קטן". ובכן, חשוב להבהיר: אם ספייס גירלז היו מתאחדות להוצאת אלבום חדש, המוזיקה שלהן הייתה זוכה כנראה לקיתונות של בוז ושלל הערות מתחכמות. את מנת הנוסטלגיה האמיתית קיבלנו בסיבוב ההופעות ב-2007 ובמיוחד באיחוד הפומפוזי באולימפיאדת לונדון ב-2012, אז הפציעה חמישיית המחץ לצד סמלים בריטיים איקוניים נוספים כגון קייט מוס, פול מקרטני, נעמי קמפבל ופאט בוי סלים.

אז מה משמעות הקאמבק הנוכחי של ויקטוריה אדמס, מלאני בראון, מלאני צ'יסהולם, ג'רי האליוול ואמה בנטון? מבחינת יחסי ציבור, כמובן שמדובר בעיתוי מתבקש לצד כותרות מתפרצות ברוח ה-Me Too. זוכרים שג'ניפר לופז הייתה הדוברת הראשית של נשות הישבן העצום הרבה לפני שנשים הזריקו לשם סיליקון? הדבר הזה מחייה לה את הקריירה גם היום (לא בצחוק). דבר דומה אפשר להניח לגבי ספייס גירלז, שעם כל הכבוד לכולם, הפכו את הגירל פאוור לסלוגן של הקריירה שלהן הרבה לפני ש"העצמה נשית" הפך לביטוי שגור אול אובר.

במקרה דנן, חשוב לציין שלא היה זה סלוגן בלבד. בנות הספייס זכו בקריירה הקצרה שלהן לפטר שני (!) מנהלים זכרים. הראשון היה בוב הרברט, שרצה לנהל אותן אחרי שהקים את הלהקה. לאחר התעניינות מצד חברות התקליטים, החליטו הבנות שהרברט פחות מתאים לתפקיד, לקחו את הדמואים שהקליטו ועזבו אותו. הן הגיעו לסיימון פולר, שהשיג להן חוזה עם חברת הענק דאז וירג'ין. הקטע הבאמת יפה בסיפור הזה הוא שפולר היה המנהל השני שפוטר בבושת פנים ב-1997, בעקבות חשד שבחש להן בכספים. הן הבינו שעדיף להן לנהל את עצמן, וגם להעביר את הטיפול הכספי לננסי פיליפס. (ונקודה למחשבה: גם במקרה של דסטניז צ'יילד הועף מניהול הלהקה מת'יו נואלס, אביה של ביונסה, לאחר שנמצא אשם בלקיחת כספים לא לו).

ספייס גירלז (צילום: שאטרסטוק)
ספייס גירלז (צילום: שאטרסטוק)

בכל מקרה, האריזה של הבנות הייתה מושלמת. הלהקה הפכה למכת מחץ מעוררת התפעלות אל מול להקות הבנים ששלטו אז בעולם – חבורה של גברים בני 30 ששרו על אהבה ברמה של ילד בן 7. ספייס גירלז לא רק שרו טקסטים שלא מעליבים את האינטילגנציה, הן גם עשו זאת בחן וסקסיות שהטיסו אותן לחלל ויתרה מכך – הכניסו את סינגל הבכורה שלהן, "Wannabe", למקום הראשון במצעד הבילבורד האמריקאי – הישג פסיכי לכל דבר ועניין.

זה היה עידן אחר, שבו ישבנו עם עטיפת האלבום, קראנו את המילים הקטנטנות שהודפסו בבוקלט וחיפשנו במילון אוקספורד מילים שלא הכרנו. זה היה עידן של לעשות ליפ סינק מול המראה, לחכות לקליפים שלהן ב-MTV ולחשוב שהן חבורת הבנות הכי מדהימה שמתהלכת על הפלנטה.

הכל בהן היה נשגב – הבגדים, התסרוקת של סקרי ספייס, החוצפה המתפרצת של ג'ינג'ר/סקסי ספייס, הפלטפורמות של בייבי ספייס, הסלטה לאחור של ספורטי ספייס (וקעקוע הצלב על הזרוע) והבעות הפנים הלא ברורות של פוש ספייס. קליפ הבכורה ל-"Wannabe" הניח פיגומים מושלמים ללהקה שהפכה את החוצפה והתעוזה הנשית לדבר שיש להתגאות בו. נכון, הן לא היו מכוערות, אבל הנראות לא הייתה חזות הכל בלהקה. הלהיטים אכן היו מדבקים ועל כך יעיד אלבום הבכורה "Spice", שנחשב לאלבום הנמכר ביותר של שנת 1997 בבריטניה וקטף הישג דומה בארה"ב. מחקר שנערך על "Wannabe" קבע כי הוא הלהיט הקליט והממכר ביותר שנוצר מאז שנות ה-40 של המאה הקודמת.

האלבום השני, "Spiceworld", זכה גם הוא להצלחה מסחררת בכל העולם וכלל סינגלים מוצלחים כמו "Spice Up Your Life" ו-"Stop" (באווירת מארק רונסון). נדמה היה שלא נולד הקיר שמסוגל לבלום את ההוריקן העוצמתי הזה. יחסית ללהקה שחברותיה לא מתפקדות על תקן סמלי סקס ואלבומיה כוללים גם שירים שלא עוסקים במערכות יחסים – מדובר בעניין פנומנלי.

ספייס גירלז (צילום: שאטרסטוק)
ספייס גירלז (צילום: שאטרסטוק)

סיבוב הופעות מטורף, היסטריה כללית בבריטניה וסרט קולנוע היו תוצרים היקפיים של חבורת הבנות הכי מצליחה בהיסטוריה. לא הייתה בחורה בעולם שלא התחבטה בשאלה מי היא מבין חמשת הבנות ואיזה תכונת אופי היא הבולטת ביותר אצלה (ומי שרוצה לטעון עכשיו שהבנות הגבילו את המין הנשי לחמישה מאפיינים נשיים בלבד – שבו בשקט).

בל נשכח – הבנות נשאו את החרמנות בגאון. אז אולי לא הבנו את זה, אבל היום אנחנו מוקירות את זה. שירים כמו "Last Time Lover" או "Saturday Night Divas" דיברו באופן חד משמעי על יחסי מין ועודדו גברים לרדת לבחורות שלהן. הפזמון של "Wannabe" מתאר פעילות שנקראת "זיגי זיג אה" ומתחיל בשורה "אם אתה רוצה את העתיד שלי, שכח מהעבר שלי". את החגיגה המשיך הסינגל "Say You'll Be There" עם תלבושות מעולם הסאדו מאזו ושיר שעוסק בהצבת תנאים למערכת יחסים נאותה.

השירים של ספייס גירלז, משלושת האלבומים, עומדים במבחן הזמן. מלבד מין, אלבום הבכורה שלהן כולל שיר תודה לאמא שלהן, עוד סממן של העצמה נשית שפעם היה חלק צנוע יותר בפופ (לשם השוואה – אלבום הבכורה של ביונסה כולל שיר הלל לאביה).

זו הסיבה שהספייס לא צריכות לחזור לאולפן כמו בימים הטובים. זוהי רק קוסמטיקה. הכוח של החמש ביחד, הפאן, הכריזמה המיוחדת הזאת שמשפריצה זין על כל העולם – הם העיקר באיחוד הזה, 20 שנים אחרי שהכל התחיל. ומי שלא טוב לו – יום טוב לו.