יובש כזה מזמן לא היה: האם קיץ 2018 יסתיים ללא להיט רשמי?

קיץ שחון כזה מזמן לא ראינו - האלבומים בינוניים, האמנים החמים מבריזים ועדיין אין להיט רשמי. אבל ייתכן שעוד אפשר להציל את הקיץ הזה

ביונסה מופיעה בפסטיבל קואצ'לה 2018. צילום: גטי אימג'ס
ביונסה מופיעה בפסטיבל קואצ'לה 2018. צילום: גטי אימג'ס
22 באוגוסט 2018

הקיץ הזה לוהט ללא ספק, ואלה לא רק הטמפרטורות. גל של מסעדות חדשות שוטף את תל אביב, תור הזהב של הטלוויזיה עוד נמשך איכשהו, ודווקא סצנת המוזיקה קפאה על השמרים.

אוגוסט האיום עומד להיגמר ועדיין לא נמצא השיר שיוכתר כלהיט הקיץ הרשמי. בשנה שעברה היה זה "דספסיטו" – הלהיט הענקי של לואיס פונסי ודדי יאנקי ששיגע את העולם ושבר שיאים בכל המצעדים האפשריים. באותו קיץ פרצו לחיינו בסערה גם קארדי בי ודואה ליפה, וריהאנה רכבה על הגל הלטיני עם "Wild Thoughts".

עוד כתבות מעניינות:
מדריך ההופעות השלם לקיץ 2018
לנה דל ריי תופיע בפסטיבל מטאור
האיש שפיצח את נוסחת הקסם ללהיטי על

השנה קיבלנו את דרייק עם "In My Feelings" והריקוד הוויראלי שלו, ובעיקר את אריאנה גרנדה שהתאוששה מההופעה הטראומטית ההיא במנצ'סטר וחזרה עם "No Tears Left To Cry" – שיר קאמבק ראוי אך לא ממש צועק "להיט קיץ". בגזרת הפופ המקומית סטטיק ובן אל עוד מנסים לסחוט את השטיק שלהם עם "גומיגם" המתאמץ, ואפילו "טוי" לא הצליח לכבוש את התואר.

גם בגזרת האלבומים אין ריגושים גדולים. בניגוד לשנה שעברה, אז יצאו כמה אלבומים בולטים – בהם של SZA, לורד, ג'יי זי, ארקייד פייר ו־LCD סאונדסיסטם – הקיץ הזה לא מרשים בכלל. קניה ווסט ודרייק הוציאו את "Ye" ו"Scorpion" הפושרים משהו, בעוד ג'יי זי וביונסה התאחדו לאלבום משותף שבעיקר העצים את האגו הזוגי הענקי שלהם. ארקטיק מאנקיז פילגו את המעריצים עם אלבומם האחרון, והנחמה הגדולה באה מכיוונם של קמאסי וושינגטון ודי ג'יי קוצה.

מופעי שקיעה

מצב ההופעות אינו שונה בהרבה. בקיץ 2017 שרתה על תל אביב תחושה של נורמטיביות יחסית, ופארק הירקון היה מלא בהופעות גדולות. הן התאימו לקהל הישראלי כמו כפפה ליד, בייחוד למעריצים חובבי נוסטלגיה שצמאים לביקורים של אלילי MTV שעליהם גדלו (אבל לא רק) – ג'סטין ביבר, אירוסמית' והפט שופ בויז באו לעבוד, בריטני ספירס שרפה את הבמה וגאנז אנד רוזס ריגשו רבבות בפארק. ה־הופעה של הקיץ הקודם הייתה כמובן רדיוהד, ותום יורק אפילו פרגן עם "Creep" – שיר שבדרך כלל הוא אינו מבצע בהופעות חיות. אפשר ללכת אחורה גם לקיץ 2016 שהיה שייך לדי אנטוורד, טיים אימפלה ואביצ'י ז"ל שמילאו את לייב פארק. גם ההופעה של סיה בפארק הירקון עשתה כותרות, אם כי לא מהסיבות הנכונות.

רדיוהד בפארק הירקון, בשנה שעברה (צילום: לירון שניידר, אריאל עפרון)
רדיוהד בפארק הירקון, בשנה שעברה (צילום: לירון שניידר, אריאל עפרון)

השפע המבורך של השנתיים האחרונות לא הכין אותנו ליובש הנוכחי. במקום רכבת אווירית של שמות איכותיים קיבלנו – להוציא את אלט ג'יי – שמות חלשים וכאלה שהיו גדולים בעיקר באייטיז ובניינטיז. אלאניס מוריסט קיבלה עוד חותמת ישראלית בדרכון, א־הא הגיעו באיחור של 30 שנה לרעננה, אליס אין צ'יינס הזכירה נשכחות לחובבי הגראנג' ואוזי אוסבורן הגיע לסיבוב פרידה, רגע לפני שיירד סופית מהבמות. גולת הכותרת העצובה הייתה רינגו סטאר האגדי, שבהופעתו השנייה בתל אביב הופיע מול אולם כמעט ריק.

וזה עוד בלי שהזכרנו את האמנים שביטלו את ביקורם בישראל. אגף ההיפ הופ ספג פגיעה קשה במיוחד: חלוץ ההיפ הופ גרנדמאסטר פלאש, שהופיע בעבר בתל אביב, ביטל את ביקורו בגלל המצב הביטחוני, גם הראפרים טייגה ופאט ג'ו הבריזו מפסטיבל שאקה מאותה סיבה. דה לה סול וארסטד דיבלופמנט כבר לא יגיעו לפסטיבל היפ הופ רוסט, שהיה אמור להתקיים ברעננה ובוטל בשל מכירת כרטיסים דלה.

Arrested Development (צילום: יח"צ)
Arrested Development (צילום: יח"צ)

המעריצים בישראל כבר התרגלו לביטולים מטעמי ביטחון, אבל מוצדק ככל שיהיה – התירוץ הזה הוא חלק ממגמה כוללת של חוסר הרצון לבוא לישראל, כי מי רוצה לטבול בביצה הפוליטית הרוחשת הזאת, ועוד בשוק הופעות קטן כמו זה של ישראל? מי שאפילו לא התאמץ לצאת הוגן הוא מארק אלמונד – חצי מהצמד האייטיזי האגדי סופט סל – שביטל את ההופעה בהיכל התרבות יומיים לפני שהייתה אמורה להתקיים. הסיבה הרשמית הייתה מופע החימום הבעייתי של טאטו (חבר הלהקה יובל מסנר הורשע בשנות ה־90 באונס קטינה וריצה עונש מאסר), אבל מאחורי הקלעים מכירת הכרטיסים הייתה דלה והוא החליט לוותר.

אבל ייתכן שעוד אפשר להציל את הקיץ הזה: עכשיו כולם נושאים עיניים לפסטיבל מטאור, שנתוני הקיץ הבעייתיים מציפים שאלות גדולות על סיכויי הצלחתו. הפסטיבל, שיתקיים בספטמבר בלהבות הבשן, מנסה להיות מעין גרסה מקומית לפרימוורה ומקבילותיה. בינתיים זה נראה מבטיח מבחינת איכות ההופעות והשמות, שבדרך כלל צריך לטוס כדי לראות, וסביר להניח שהמפיקי הפסטיבל מרגישים היטב את כובד המשקל על הכתפיים. השבוע הם קיבלו את החותמת שלה נזקקו עם ההכרזה על בואה של לנה דל ריי, שגם טרחה להבהיר כי הגעתה לתל אביב היא אינה נקיטת עמדה פוליטית ונאלצה להגן על החלטתה. צרכני המוזיקה זקוקים לנחמה ואפשר רק לקוות שדבר לא ישתבש עד הפסטיבל, שאולי יציל את הקיץ השחון הזה.

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד