ריג'ויסר הגשים חלום – ועומד להוציא אלבום בלייבל האגדי Stones Throw

יובי חבקין יוציא בסוף החודש אלבום בלייבל המשפיע, הראשון שלו כריג'ויסר. ההשקה תהיה בלוס אנג'לס, לשם הוא מגיע הרבה - אבל בינתיים הוא לא מוותר על הסצנה הישראלית

יובי חבקין (צילום: דין אהרוני רולנד)
יובי חבקין (צילום: דין אהרוני רולנד)
16 באוגוסט 2018

סצנת הביטים צמחה בעשור הקודם בלוס אנג'לס, והיא משלבת השפעות של היפ הופ וג'אז לצד אלקטרוניקה ניסיונית. מהסצנה הזו פרצו שמות מוכרים כמו ת'אנדרקאט ופליינג לוטוס, שאותו יהיה ניתן לתפוס בפסטיבל מטאור המתקרב. מאותה העיר צמח גם הלייבל האגדי Stones Throw, שמאז 1996 נחשב למשפיע ביותר ולתו תקן של איכות.

בישראל סצנת הביטים הקטנה הצמיחה כמה שמות בולטים, בהם רייסקינדר, דיגיטל מי, התפוחים, גארדן סיטי מובמנט והלייבל Raw Tapes. מייסד הלייבל והכוח המניע שלה הוא המפיק יובי חבקין, שפעל בעבר בשם גוואדלופ ומוכר היום בשם הבמה Rejoicer. חבקין, שחבר גם בלהקת באטרינג טריו, הגשים חלום אישי של שנים ויוציא בסוף החודש בסטונס ת'רו את "Energy Dreams", אלבומו הראשון כריג'ויסר.

יובי חבקין (צילום: דין אהרוני רולנד)
יובי חבקין (צילום: דין אהרוני רולנד)

עוד כתבות מעניינות:
לנה דל ריי תופיע בפסטיבל מטאור
די.ג'יי סיינפלד מטפס לפסגה – וקצת מתחרט על השם שבחר
הקולקטיב, שי צברי וגלעד כהנא: הליינאפ של אינדינגב 2018

ספר לי על הדרך שהביאה אותך לסטונס ת'רו.
"ראו טייפס התחיל ב־2008, וכבר לפני כן הקשבנו לסטונס ת'רו. אנחנו מושפעים מהסאונד שם, וכל המעגל הראשון שהתחיל את ראו טייפס היה מאוד בעניין של הלייבל. שנים אחרי זה יצא לנו באמת להכיר את האנשים, והיה ברור שהם אוהבים את המוזיקה שלנו".

ההיכרות עם סטונס ת'רו קיבלה גוון אישי בעקבות מפגש עם כריסטופר מאנק, מייסד הלייבל, שגם מוכר כדי.ג'יי Peanut Butter Wolf. "פגשנו את וולף כשהוא תקלט בתל אביב ב־2013", מספר חבקין. "גיא 'חיליס' גליקשטיין, מעצב הבית של ראו טייפס, עבר לאל.איי ועשה איתם כמה עבודות, והמעגל גדל. הגעתי ללוס אנג'לס ב־2015 והסתובבתי הרבה עם הראפר והמפיק Oh No והוא אמר לי, 'תגיש אלבום לסטונס ת'רו, הם ייקחו את זה'. גם מיכאל כהן אמר שהוא מרגיש שזה יקרה, שלח אלבום והם באמת לקחו. וולף שמע קטעים שלי, ביקש שאפיק כמה בשבילו והרגשתי טוב להגיש לו אלבום. יש לו אוזן, וכשהוא שומע דברים שהוא אוהב הוא מיד רוצה לקחת בהם חלק. אני מרגיש שהיה לי הרבה מזל, הם אנשים מדהימים שנפלא לעבוד איתם".

אתה חושב שההחתמה של כהן עזרה לך להגיע לאלבום בלייבל?
"זה קשור ולא קשור. הכרנו את וולף בתל אביב באותה התקופה, והוא מאוד אהב את המוזיקה של שנינו. וולף ניגן בתוכנית רדיו בבנדקמפ את הריג'ויסר החדש והוא מאוד אוהב את ראו טייפס ואת באטרינג טריו. 95 אחוז מהאמנים בסטונס ת'רו הם אמריקאים, ואני חושב שהם שמחים לעבוד עם אנשים מחוץ לארצות הברית".

לא לחינם חבקין מזכיר את ראו טייפס ובאטרינג טריו, שמסמנים עבורו מקום של התפתחות אישית לצד משפחתיות. הלהקה, שכוללת מלבדו את קרן דוניץ ובנו הנדלר, פעילה מ־2011 וזוכה להערכה רבה בעולם. חבקין מספר כי הם עובדים על אלבום רביעי שיכיל חומרים בעברית. "זה מהלך טבעי", הוא מסביר. "כיף שיהיו ברפרטואר יותר שירים בעברית, וזה נכון להופעות בארץ – כיף לשיר שירים בעברית, משהו שיותר קרוב לקהל, מאשר סט באנגלית".

אבל לאלבום של ריג'ויסר יש כיוון מוזיקלי שונה. "Energy Dreams" אינסטרומנטלי לחלוטין ומכיל שמות שמצביעים על פסיכדליה קלה. ניתן לזהות באלבום את ההשפעות השונות על חבקין כגון מוזיקה הודית ואפריקאית ("אני שומע המון מוזיקה אפריקאית, כמו הקלטות של שבטים. זה כיף להאזנה, אבל זה גם יכול לחרפן אנשים"). הסאונד העמוק והבשל של האלבום, שבאופן מפתיע הופק בתל אביב ולא בקליפורניה, יכול היה להשתלב בקלות בזה של סצנת הביטים בלוס אנג'לס.

הידיים של יובי חבקין (צילום: דין אהרוני רולנד)
הידיים של יובי חבקין (צילום: דין אהרוני רולנד)

"הרגשתי שאני רוצה אלבום אינסטרומנטלי, וסטונס ת'רו זה לייבל שהרבה מהאלבומים שלו כאלה. אני מרגיש שהשקעתי ולקחתי את הזמן עם הקטעים. בניתי את השלדים ואז הבאתי חברים". עמם ניתן למנות את המפיק Mndsgn, בן בית בסטונס ת'רו, וכמה ממיטב השמות של סצנות הביטים והג'אז הישראליות, בהם נועם חבקין, אחיו של ריג'ויסר שפועל בשם נומוק, הפסנתרן ניתאי הרשקוביץ, הבסיסט יוגב "יוגי" גלוסמן, המתופפים אמיר ברסלר וטל כוכבי, וכן החצוצרן ספי ציזלינג. חבקין עצמו הפיק להרשקוביץ וציזלינג את האלבומים "I Asked You a Question" ו"Beyond the Things I Know" במסגרת Time Grove Selections – סדרת מפגשים שלו עם מוזיקאים המחברת אותו לעולמות הג'אז.

ריג'ויסר ישיק את האלבום החדש בסוף החודש במועדון ההיי הט בלוס אנג'לס, במופע אודיו ויזואלי שבנה עם חיליס. אף שהוא מבלה זמן ניכר בחוף המערבי, בינתיים הוא לא שוקל להחליף את השמש והחופים התל אביביים, ובייחוד את סצנת הביטים המקומית שהוא חלק אינטגרלי ממנה כבר עשור. "אני נמצא יותר ויותר בלוס אנג'לס, ובשנים הקרובות זה יהיה יותר תכוף. לעבור לשם לגמרי? כרגע אני לא רואה סיבה".