2014 – השנה של ספקי התוכן האלטרנטיביים

רשתות טלוויזה גדולות? מיותר. כבלים? הצחקתם אותנו. מנטפליקס ועד אמזון – 2014 הייתה השנה של ספקי התוכן הלא שגרתיים

מתוך העונה השנייה של "כתום זה השחור החדש"
מתוך העונה השנייה של "כתום זה השחור החדש"
25 בדצמבר 2014

לפני שבועיים קיבלה אמזון את המועמדות הראשונה שלה לגלובוס הזהב. האתר, שהחל את דרכו כחנות מקוונת, השלים ב־2014 טרנספורמציה לתחום יצירת תוכן מקורי – מעבר שעשו לפניו שירותי וידאו אינטרנטיים דוגמת נטפליקס ("בית הקלפים", "כתום זה השחור החדש") והולו (שלל סדרות לא מעניינות במיוחד). יאהו – עוד אתר אינטרנט שלא היה מזוהה עד כה עם יצירת תוכן טלוויזיוני, ישדר בשנה הבאה את העונה החדשה של ״קומיוניטי״, זאת לאחר שגם רכש זכויות שידור ל״סאטרדיי נייט לייב״, בעוד האח הקטן של יוטיוב, וימאו, החל גם הוא מציע לצפייה סרטים וסדרות שונות.

המדריך המלא להפעלת הולו ונטפליקס בישראל

בזכות פס רחב וקלות צריכה על שלל מכשירים – מטלפונים סלולריים ועד טלוויזיות חכמות – פרדיגמות צריכת התוכן משתנות. בזמן שרשתות הטלוויזיה מתקשות להתקדם לעולם האינטרנטי ללא פגיעה במודל הרווחים הקלאסי שמחזיק אותן כבר עשורים, חברות אינטרנט החלו להבין כי הן יכולות, בקלות יחסית, להפוך לספקיות תוכן מתקדמות וחכמות יותר.

לספקיות התוכן הלא שגרתיות יש דבר שרשתות טלוויזיה משתוקקות להשיג – כמויות ענק של מידע על אודות הצרכן. כשנטפליקס הימרה על "בית הקלפים", היא עשתה זאת על בסיס מחקר שהראה לה מה הצרכנים רוצים. הצרכנים רצו סדרה של דייוויד פינצ׳ר, בכיכובו של קווין ספייסי, עם מתח ופוליטיקה. אמזון הלכה צעד קדימה והחלה להציע למשתמשיה פיילוטים של סדרות בהפקתה, עם אפשרות הצבעה. אז מה אם רוב הפיילוטים נכשלים – מי שכן מצליח, יכול להצליח בגדול.

השנה יותר מתמיד הלכו יצרני התוכן החדשים על הקו הדק הזה בין הכרת הצרכן ותפירת תוכן עבורו, לבין שימוש מפחיד קמעה בנתונים סטטיסטיים כדי לפגוע לטעמם של רבים. ההצלחות בתחום מובילות לכך שהטלוויזיה ב־2015 תהיה כנראה עוד יותר מותאמת אישית. אתם תצפו במה שחברות הענק החליטו שתאהבו, עם פרסומות שמותאמות לצרכים שלכם ולחולשות שלכם.

השינוי מחלחל גם לספקיות התוכן המסורתיות יותר. אחרי סירוב עיקש בן עשור, הודיעה HBO כי היא עתידה להפעיל שירות צפייה אינטרנטי נפרד מהמנוי לשידור הטלוויזיוני שלה. ההתעקשות של הרשת המוערכת לבקש תשלום נוסף על הערוץ הובילה להפצה פיראטית בקנה מידה לא רגיל של להיטים דוגמת ״משחקי הכס״. נראה שאנשי הרשת הבינו שחלק משמעותי מהמורידים הלא חוקיים היו שמחים לשלם כדי לקבל את התכנים שלה באיכות גבוהה.

שירותים כאלה, אגב, מהווים מכה קשה יותר לפיראטיות מכל יוזמה ״לוחמנית״ של איגודי האולפנים. אנשים תמיד ירצו לקבל תכנים בחינם, אבל אם יציעו ללקוח הסביר שירות בתשלום שמאפשר צפייה קלה ונוחה יותר מהפיראטית, הוא יקפוץ על ההזדמנות, גם במחיר של מספר דולרים בחודש.

ומה עם ישראל? אנחנו עדיין לא שם. נטפליקס, הולו, אמזון אינסטנט וידאו – אף אחת עוד לא הגיעה אלינו באופן רשמי. אנחנו שוק קטן, והטרחה שבפתיחת הסכמי השידור היא חסם כניסה משמעותי. אולי הבשורה תגיע דווקא מגופים מקומיים, דוגמת סלקום, שמתכננים להיכנס לשוק במהלך 2015. עוד לא אבדה תקוותנו.