אתגר קרת זכה בפרס ספיר על ספרו "תקלה בקצה הגלקסיה"

קרת גבר על ארבעה מועמדים לפרס ויקבל 150 אלף ש"ח לצד תרגום ספרו לערבית ולשפה נוספת לבחירתו. איה קניוק זכתה בפרס לספר הביכורים על "ממלכת האי רצון"

אתגר קרת בטקס פרס ספיר, הערב (צילום: שוקה כהן)
אתגר קרת בטקס פרס ספיר, הערב (צילום: שוקה כהן)

אתגר קרת זכה הערב (שני) בפרס ספיר על ספרו "תקלה בקצה הגלקסיה", בטקס שקיים מפעל הפיס בתל אביב. הוא יקבל פרס כספי בסך 150 אלף ש"ח, ובנוסף הספר יתורגם לערבית ולשפה זרה נוספת לבחירתו. "תקלה בקצה הגלקסיה" הוא קובץ הסיפורים הקצרים השישי של קרת.

בטקס הוכרזה הזוכה בפרס לספר הביכורים – איה קניוק על "ממלכת האי רצון". הספר מספר על פסיכיאטר שנשכר כדי לאבחן את כשירותה המשפטית של נערה שרצחה את אמה.

אתגר קרת בטקס פרס ספיר, הערב (צילום: שוקה כהן)
אתגר קרת בטקס פרס ספיר, הערב (צילום: שוקה כהן)

עוד כתבות מעניינות:
הוצאת רסלינג, הגרסה הימנית
קראו את הפרק הראשון מתוך "הבוזזים"של פוקנר
איך הפך פסיכולוג קנדי לגיבורם של הגברים המדוכאים?

קרת גבר על "יקיצה" של ניר ברעם, "להתראות עכו" של עלא חליחל, "היה היתה" של יעל נאמן ו"סמאדר" של מירב נקר־סדי. כל אחד מהמתמודדים שהפסידו יקבל פרס כספי בסך 40 אלף ש"ח.

בנימוקיהם כתבו השופטים כי בתוך הכתיבה האופיינית לקרת הם זיהו דבר חדש: "בתרכובת עדינה וייחודית של אסופת סיפורים, שניתן לקרוא גם כרומן מפורק מבפנים, מצליח 'תקלה בקצה הגלקסיה' לגעת בנימי הנימים של ההוויה העכשווית ולמצוא לה שפה חדשה. ספר זה הוא גולת כותרת של דרך ארוכת שנים של סופר, אך אולי אף יותר מכך, מהווה נקודת מפנה. מבעד לטביעת האצבע המוכרת של אתגר קרת ניתן לחוש ביסוד אחר, חדש, המפוצל משפתו הקלילה לכאורה ורוחש תחתיה. זהו יסוד המציף עצב עמוק לאין שיעור, שקט ולא מרפה, והוא מספר סיפור של התפוררות, ארעיות ונזילות של קשרים אנושיים. הטקסט חותר תחת קול מונוליטי ומוגדר במקום ובזמן. הוא מבקש אחר ביטוי של קיום נומדי ועקור, ומרחיק אל עבר מרחבים גלקטיים שאינם מתבררים עד תומם. מתוך פרספקטיבות אלו נבחנות מחדש חוויות יסוד כחברות, הורות ואהבה. בד בבד, הכול מתקדם לעבר אבולוציה של פרידה: 'לא, משהו נשבר, משהו רוסק, משהו שלעולם לא נוכל לרפא או לתקן'".

בראש ועדת השופטים ישבה פרופ' ארנה בן נפתלי ולצדה פרופ' איריס מילנר, פרופ' צבי טריגר, ד"ר נעמה צאל,  ד"ר רומי מיקולינסקי, ורד לב כנען ורפאל בלולו.

טקס פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס מתקיים מדי שנה, והוא הפרס הספרותי היקר ביותר בישראל. הוא נוסד לזכרו של פנחס ספיר ומוענק מאז שנת 2000 כדי לעודד את הספרות העברית, וייחודו בכך שהוא מוענק לספר ולא למפעלותיו של סופר או סופרת.