מנועים קדימה: המהפכה הספרותית של המוסך

"המוסך" הוא כתב עת ספרותי חדש, פמיניסטי ורענן, שהוציא ממש מתחת לאף שלכם כבר שישה גיליונות. כעת הגיעה העת להשקה הרשמית של הפרויקט הזה

טל ניצן
טל ניצן
21 ביוני 2017

הלא ייאמן קרה: נולד בישראל מוסף ספרותי עם שיק. לא מעט עקרונות בוערים הובילו ליצירת המגזין האינטרנטי "המוסך", אבל עוד לפני ההתעמקות בהם ראוי להסתכל בקנקן. בעיצוב קלאסי ועדין, עם תמונת וינטג' אופנתית בלוגו, "המוסך" עושה חשק לצלול לתוכו.

יצירות חזקות של נשים, בלי שום העדפה מתקנת. לוגו "המוסך"
יצירות חזקות של נשים, בלי שום העדפה מתקנת. לוגו "המוסך"

ששת גיליונותיו של כתב העת, שיושק בשבוע הבא בפלורנטין, משלבים בין טקסטים חדשים של כותבים בולטים, ניתוחים מעמיקים ליצירות מקור ותרגום, וכן מדורים המוקדשים לשירה מולחנת ומוסרטת.

היבול המרשים של "המוסך" שמתפרסם מדי שבועיים ונשלח בניוזלטר לעוקביו, מרשים במיוחד בהתחשב בעובדה שכל המלאכה עליו נעשית בהתנדבות מלאה. הוא נפרש על פני שמונה מדורים הכוללים הצצות לכותרים שטרם ראו אור, שירים ממגירותיהם של משוררים ותיקים וחדשים ומסות ספרותיות, ועמלות עליו אושיות ספרות עסוקות כגיא פרל, ד"ר דורית שילה, ריקי כהן, לי ממן ואחרות. אבל ייתכן שכל השפע הספרותי הזה לא היה בא לעולם אילולא קלקוליו של שוק הספרות המקומי, שאותם בא "המוסך" לתקן.

"הסצנה הספרותית בארץ רחוקה מהמצב התקין שאנחנו שואפות לו", מעידה המשוררת והעורכת טל ניצן, ממקימות "המוסך". "הבמות לנשים עדיין מצומצמות, ותקרת הזכוכית בעינה עומדת – בפרסים, בפאנלים, במוספים, בכתבי עת. שוב ושוב ייצוג סמלי של יוצרת או שתיים או בכלל לא, וכשאת תוהה איך זה ייתכן עונים לך: 'הקריטריון היחיד הוא איכות'. והנה ששת גיליונות 'המוסך' שפרסמנו בינתיים מלאים יצירות חזקות של נשים, בלי שום העדפה מתקנת. תופעה מטרידה נוספת היא הקו האלים שמאפיין במות ספרות מרכזיות, פרסומים שמזיעים ממאמץ לפרובוקציה. 'המוסך' מציע מרחב ספרותי נקי מאלימות, מתוקפנות, ממדון לשם מדון. הפסקנו לחכות לבמות תקינות, אנחנו מקימות אותן בעצמנו".

אני מניח ש"המוסך" לא מוגדר רק על דרך השלילה, כאלטרנטיבה למצב הנוכחי, אלא שהוא שואף גם לבטא איזשהו קול ייחודי. אילו יצירות יתאימו למוסך? מה לא תסכימו לפרסם?

"'המוסך' בכלל לא מוגדר על דרך השלילה. הקו הערכי שלו הומניסטי ופמיניסטי, והתשוקה שלנו היא לספרות טובה. נפרסם יצירות מגרות ומפרות, חדשניות וגם קלאסיות, קאנוניות ומאתגרות קאנון. לא נפרסם טקסטים גזעניים או מיזוגניים, לא נלבין פנים, לא נעלה קורבנות על מוקד הרייטינג".

הבחירה של צוות "המוסך" להתבטא ולפנות אל קהל הקוראות בלשון נקבה הציתה לאחרונה סמי ויכוח בדף הפייסבוק שלך. מה את לומדת מהאמוציות שהתעוררו?

"אנחנו פונות אל כל המינים או בלשון נקבה וזכר לסירוגין, אבל גם זו חריגה מהמשטר הלשוני הזכרי הישן והטוב. מתברר שלפעמים די בהגמשה המזערית הזאת להקפיץ את שומרי הסף של הפטריארכיה", מחייכת ניצן. "זאת עוד המחשה לדרך הארוכה שלפנינו, אבל גם לחשיבות של מה שאנחנו עושות".

פשוט ספרות טובה. מתוך "המוסך" (צילום: Graziella Sidoli)
פשוט ספרות טובה. מתוך "המוסך" (צילום: Graziella Sidoli)

כגוף שנועד לבטא סוג של מרד, הרגשתן שהאג'נדה שלכן מאיימת על המוסדות הספרותיים הקיימים? קיבלתן מהם איזשהם הדים?

"המרד שלנו הוא לא של שלילה אלא של פתיחות והרחבה והכלה, וההדים משמחים מאוד", מספרת העורכת. "הרבה סקרנות ועניין ותגובות ערות, יש דיבור. לגבי מוסדות הספרות המבוססים, ידוע לנו שעוקבים אחרינו ואנחנו מאחלות להם קריאה נעימה – כמו לשאר הקוראות והקוראים".

גם את הדימוי של ערבי שירה יבשושיים ומשמימים מבקשות עורכות "המוסך" לנפץ, כשאת השקת הבשורה שלהן הן מגדירות כנשף, לא פחות. "יהיו מוזיקה, אלכוהול ושירה מולחנת, שירה ופרוזה בעברית ובערבית, מוסכניקית אחת על תקן די.ג'יי ובעיקר מפגש בין כותבות לקוראים ולהפך", מבטיחה ניצן.

בתרחיש האופטימי – איך הייתן רוצות לראות את השיח הספרותי בארץ בעוד חמש שנים?

"נקי ממיזוגניה וקליקות, פתוח ורב קולי, משוחרר מהמועדון ההגמוני של העורכים המרכזיים שמשמרים בקנאות את מוקדי הכוח ומכתיבים את הנוסח השליט. עידוד כישרונות חדשים שלא יבוא יד ביד עם רצח אב ושחיטת פרות קדושות. כמו שכתבנו ב'אני מאמינה' של 'המוסך': פשוט ספרות טובה".

"המוסך" יושק במסיבה בסטודיו קנטי, אברבנאל 57 תל אביב, רביעי (28.6) 20:00, בהשתתפות נעה ידלין, יונתן קונדה, איריס אליה כהן ואחרות. הכניסה חופשית