חנויות הספרים העצמאיות הכי טובות בתל אביב

הרכישה של סטימצקי והתספורת שבעקבותיה היא הקש ששבר את גב הגמל - הגיע הזמן לעבור לרכוש ספרים בחנויות העצמאיות. אספנו בשבילכם את החנויות המומלצות לקנות בהן ספרים בלי לרושש את הסופרים

29 ביוני 2014

השבוע יצאו מו"לים ואנשי ספרות רבים בישראל בקריאה נרגשת ברשתות החברתיות ועל גבי העיתונים, להפסיק לרכוש ספרים ברשתות ולחזור לקנות בחנויות העצמאיות. הסיבה לכך היא החרפת המשבר בין המו"לים לרשתות הספרים, בעקבות התנאים שהציבה חברת ג. יפית להוצאות הספרים בהסכם הרכישה שלה את סטימצקי. פרט לתספורת של 30% מהחוב ופריסת התשלום על שישה חודשים, דורשת ג.יפית בהסכם הרכישה לשנות את תנאי התשלום לשוטף+ 120. במונחים של הוצאות הספרים שבקושי מצליחות להתקיים במצב הנוכחי זה די שווה ערך לשוטף+ אף פעם. בעוד שהמו"לים מתלבטים אם לחתום על ההסכם או להפסיק לספק סחורה לסטימצקי, גם מנכ"ל צומת ספרים, אבי שומר, הודיע כבר שתנאי התשלום שהעמידה סטימצקי נשמעים לא רעים. סביר להניח כי אם המו"לים יכנעו לדרישות סטימצקי, הם יאלצו לעשות זאת גם עם צומת ספרים.

אם בעבר הבחירה לרכוש ספרים ברשתות נבעה בעיקר מההנחות הגדולות שהן הציעו, חוק הספרים שמגביל את ההנחות יצר מצב של שוויון עבור הרוכש בין סניפי הרשתות לחנויות העצמאיות. אז למה להעדיף את החנויות העצמאיות? כי הן לא משחקות מלוכלך, כי הן מושתתות על אהבה לספרות ולא על אהבה לכסף וכי הן הרבה יותר מגניבות. אבל ממש. הכנו עבורכם מדריך לחנויות העצמאיות השוות בתל אביב, וניצלנו את ההזדמנות כדי להכניס גם קצת יד־שניה. שניים במחיר אחד.

תולעת ספרים

כבר שלושה עשורים ש"תולעת ספרים" היא אחת מחנויות הספרים הבולטות בעיר. מה שהתחיל כחנות ספרים קטנה בכיכר רבין הפך כבר לשתי חנויות שמפעילות בשטחן בית קפה. בשלב מסוים ייסדו בעלות החנות גם הוצאה לאור של ספרות מתורגמת בתחום הפסיכולוגיה שהצטרפה למבחר הספרות המקצועית המעודכנת שמחזיקה החנות בנוסף לספרי שירה, סיפורת וילדים. בתולעת מזא"ה אפשר למצוא גם עושר של ספרי אמנות ומגוון רחב של ספרי יד שנייה נדירים.

מזא"ה 7, מלכי ישראל 9

ספר טוב לצד הקפה. תולעת ספרים
ספר טוב לצד הקפה. תולעת ספרים

המגדלור

כנראה אחת מחנויות הספרים הקוליות ביותר בתל אביב, עם מדפים עמוסים ששמים דגש על הוצאות עצמאיות מהארץ ומחו"ל ואווירה כללית של קמדן טאון, לונדון. על אף הניחוח הבינלאומי תרגישו שם לגמרי בבית, בייחוד בשל העובדה שבעלות החנות נמצאות שם תמיד כדי לקלוט את הטעם שלכם ולהצמיד אתכם לספר שיתאים לכם בול.

לבונטין 1

קמדן טאון בתל אביב. המגדלור
קמדן טאון בתל אביב. המגדלור

האחים גרין

בעוד שברשתות כמעט בלתי אפשרי למצוא ספרים שעברו את העשור הראשון לחייהם, חנויות הספרים המשומשים אמורות להיות גן עדן למי שמעוניינים להרחיב את רשימת הקריאה שלהם מעבר לטבלת רבי־המכר הנוכחית. למרבה הצער גן העדן הזה הוא לרוב מעופש ואפרורי למדי. כך היה גם במקרה של חנות הספרים הותיקה "ויקרא", אלא שלפני כשנתיים מסר בעל החנות את העסק לבניו, התאומים אלון־לי ועילאי גרין, ואת מה שקרה שם מאז צריך ללמוד כל מי שרוצה להחיות עסק; פרט לקוסמטיקה הרצינית שעברה החנות ושינוי שמה, החליטו הבנים להנהיג מדיניות חברתית של סחר חליפין בסגנון תן־קח, לעורר עניין בעמוד הפייסבוק שלהם באמצעות מכירות פומביות של ספרי יד שניה נדירים, שמוצעים בסכום שנע סביב השקל, ולמשוך קהל גדול לחנות באירועי מכירות מיוחדים.

פרישמן 90

המקום לפשפש. האחים גרין
המקום לפשפש. האחים גרין

סיפור פשוט

מכירים את הכתבות בסגנון "עשר חנויות הספרים שאתם חייבים לראות"? אז סיפור פשוט. העיצוב בחנות, לו אחראית בריז'יט קרטייה, כל כך מוצלח שאפשר להעביר שם ימים שלמים. השטיחים והמעקות הצבעוניים, כיסאות העץ, המדפים הגבוהים, פינות הקריאה והחצר הקסומה יוצרים תפאורה של ספרייה מהאגדות עם נינוחות של בית. חוץ מהעיצוב יש בה כמובן גם ספרים. מגוון רחב, מוקפד ויוצא דופן של ספרים.

שבזי 36

לא רק בגלל הגינה המקסימה. סיפור פשוט
לא רק בגלל הגינה המקסימה. סיפור פשוט

ספרים בבזל

חנות הספרים בבזל היא גרסה גדולה (רק במעט) של התיק של מרי פופינס. איכשהו אין שום קשר בין השטח הקטנטן של החנות לבין כמות הספרים הלא הגיונית שהיא מכילה. פרט לקטלוג הסטנדרטי ניתן למצוא בחנות ספרים שאזלו מזמן ברשתות הגדולות וכתבי עת שבעל החנות מייבא בעצמו מחו"ל. העיצוב נקי ומוקפד, מודרני במידה רבה, ועם זאת מכיל שנים על גבי שנים ושכבות רבות של תרבות ואהבה לספרים.

בזל 32

התיק של מרי פופינס, גרסת החנות. ספרים בבזל
התיק של מרי פופינס, גרסת החנות. ספרים בבזל

הנסיך הקטן

כשפתחו את "הנסיך הקטן" המקורי אי אז בשנת 2001 המילה וינטג' רק התחילה להישמע, ובקרב חוג מצומצם, ושוק הפשפשים עוד לא חלם על מה שהולך לקרות לו. מהר מאוד התרחב המקום מחנות פצפונת של ספרי יד שניה בקינג ג'ורג' לחלל נוסף בסמטה פלונית עם מדפים עמוסי קלאסיקות ובית קפה מרוהט בענתיקות, שהפך מיד למעוז הבוהמה החדש. ב-2010 נאלצו הבעלים לסגור ולאחר אתנחתא ארוכה הם חזרו לאחרונה לקינג ג'ורג' ופתחו בו שוב את החנות ובית הקפה. בתפריט- ספרים רבותי, ספרים. וגם ארוחות בוקר.

 קינג ג'ורג' 19

יאללה, עושים 20 שאלות? הנסיך הקטן. צילום: יולי גורודינסקי
יאללה, עושים 20 שאלות? הנסיך הקטן. צילום: יולי גורודינסקי

כשאורפאוס שר

חנות הספרים הזו נפתחה ממש לאחרונה ועושה רושם שידובר בה רבות בזמן הקרוב. על רחוב דיזנגוף ניצב השלט עם שם החנות וכדי להגיע אליה צריך לרדת כמה מדרגות למטה, מה שכבר הופך אותה למסתורית ומחתרתית, כיאה לחנות ספרים. הסיבה השנייה להגיע דווקא לשם היא המגוון הרחב של ספרי העיון, חדשים ומשומשים, שעוסקים בתרבות, בנשים ובמגדר.

דיזנגוף 75

אינדיבוק

יש אנשים שנהנים בעיקר מהדרך- המטרה היא לא להגיע אל ספר מסוים, אלא דווקא ליהנות מהמסע הארוך בין המדפים, כשהם מוציאים ספר אחר ספר ומרחרחים את ניחוח הדפוס. מי שבכל זאת מעדיפים לרכוש ספרים בשיטה הרווחת בכל שאר התחומים- בלי לזוז מהספה, יכולים להיכנס לאינדיבוק, שהיא חנות ספרים עצמאית ברשת, לדפדף בקטלוג בין מבחר של ספרים שמגיעים בעותקים מודפסים, דיגיטליים או מותאמים לקינדל ולחכות שהספר יעשה את דרכו אליהם.

http://indiebook.co.il/

אינדיבוק-לוגו-צילום-מסך_H