נגמר נייר הטואלט? השתמשו בקלאסיקה ספרותית

שיתוף הפעולה השיווקי של שופרסל והוצאת הקיבוץ המאוחד עושה שימוש ביצירות ספרות ילדים קאנוניות כדי למתג חבילות של מגבונים לחים. ברשתות החברתיות מגיבים: "מרים רות, תרצה אתר ולאה גולדברג עושות שמיניות בקבר"

"ספריית המגבונים" של שופרסל. צילום: מתוך אתר שופרסל
"ספריית המגבונים" של שופרסל. צילום: מתוך אתר שופרסל
17 באוגוסט 2014

שיתוף הפעולה השיווקי חסר הטאקט של הרגע הוא ככל הנראה של שופרסל והוצאת הקיבוץ המאוחד, שהחליטו לשווק את חבילת המגבונים (סליחה, "ספריית המגבונים") של שופרסל תוך שימוש בקלאסיקות מספרות הילדים העברית. עיצובי הכריכות של ספרים מכוננים כדוגמת "איה פלוטו" של לאה גולדברג ו"תירס חם" של מרים רות הושאלו עבור עיצוב חבילות המגבונים, ככל הנראה במטרה להעניק נופך חינוכי לפרקטיקת ניגוב התחת, שאם נודה באמת, אין בה יותר מדי מקום לערך מוסף.

הקמפיין הספיק לעורר תגובות מעורבות בפייסבוק. ביום שישי (17.8) פרסמה העיתונאית נועה אסטרייכר בדף הפייסבוק שלה תמונה של חבילת המגבונים וכתבה כי "מרים רות, תרצה אתר ולאה גולדברג עושות שמיניות בקבר". בתגובה לסטטוס, שזכה ליותר מ-50 שיתופים, רבים הביעו סלידה מהקמפיין ("הזוי", "לא ייאמן" ואפילו – "שימותו"), לצד גולשים שלא הבינו על מה המהומה ("מגבונים לא משמשים רק לניגוב תחת, ואולי החיבור הזה יכול להיות חיובי דווקא בשביל הילדים", כתב אור ברנע). אמיר בן דוד, עורך מדור הכלכלה של I24news, כתב בפוסט שפרסם בדף שלו: "בכל פעם שנדמה שהגענו לקרקעית ושיותר נמוך מזה אין, נשמעים קולות חפירה ולמרבה האימה מתברר שממש מתחתינו נחפרת עוד מנהרת טרור תרבותי".

מתאגיד כמו שופרסל אי אפשר לצפות להרבה, אבל גם לפני שממהרים להשתלח בהוצאת הקיבוץ המאוחד יש לקחת בחשבון את המצב הקשה שבו נמצא שוק הספרים בשנים האחרונות. על אף שספרות הילדים דווקא נחשבת לצד הרווחי יותר של התעשייה, האם הזילות בסופרים וביצירות לא החלה במחירים הנמוכים שבהם נדרשות ההוצאות לשווק את ספריהן, מה שלא מותיר להן ברירה אלא להיגרר לשיתופי פעולה מהסוג הזה? כך או כך, מעניין שבהוצאה בחרו למכור את הזכויות לשימוש בספרים שמחברותיהן כבר לא בחיים. לאה גולדברג, תרצה אתר ומרים רות לא יוכלו להתקומם.

בהוצאת הקיבוץ המאוחד סירבו להגיב לדברים, ומשופרסל טרם נמסרה תגובה.