קדישמן בכל בית: מעמד הביניים נוהר לגלריות באוטובוסים

גלריית "פחות מאלף" שבשכונת פלורנטין מחוללת מהפכה בעולם האומנות המקומי, ומציגה יצירות מקוריות של אמנים ישראלים וותיקים וצעירים במחיר נגיש שמחזיר את מעמד הביניים לגלריות

ציור של אומאי שטרית. צילום: יח"צ
ציור של אומאי שטרית. צילום: יח"צ
16 באפריל 2019

תוכן שיווקי

עולם האומנות מאז ומתמיד סבל מדימוי מתנשא ונתפש כזכות השמורה לחוגים סגורים ועשירים יותר בחברה הישראלית. אותו דימוי הלך ודחק את מעמד הביניים עד לכדי רתיעה מוחלטת. במקביל,  אמנים צעירים ומבטיחים שלא הצליחו לחדור אל תוך המעטפת השמורה נותרו מחוסרי עבודה ולעתים נאלצו לנטוש את החלום ממניעים כלכליים וקיומיים. המיזם "פחות מאלף", מצליח לחולל מהפכה ולשנות את החוקים בזירה האומנותית.

מדובר בלא פחות משליחות שדוגלת בהנגשה של עולם האומנות לקהל הרחב, בעיקר זה שנמנע ממפגש ישיר עם עולם הגלריות האליטיסטי. בגלריה שממוקמת בשכונת פלורנטין, מוצגות כיום אלפי יצירות שהן פרי עמלם של יותר מ-150 אמנים ישראלים. הסגנון מגוון, אקלקטי ומשווק בקונספט של תמחור הוגן: עד אלף דולר ליצירה מקורית.

ציור של לימור שטרית. צילום: יח"צ
ציור של לימור שטרית. צילום: יח"צ

בעלי הגלריה, אלי אדרי וישראל פרץ חברו לאוצר יועד בר נוי. השלושה זיהו את הצורך לקדם זרם אומנותי שפונה לזרמים נוספים בחברה ובמקביל – לאפשר לאמנים צעירים להתפרנס. הגלריה שנפתחה לפני כחמש שנים סומנה כסיפור הצלחה וכיום היא מחזיקה כבר שלושה סניפים במרכז הארץ. ויש גם תוכניות התרחבות אל מעבר לים, עם חמש גלריות נוספות שייפתחו בארצות הברית. הראשונה תיחנך בקרוב בסן פרנסיסקו.

כאמור, הגישה לא מתבטאת רק בהנגשת המחיר. עבודות רבות תלויות על קירות הגלריה בסגנון של סלון צרפתי לצד שם האמן והמחיר. ללא טקסט ופרשנויות מילוליות. הבחירה בדרך ההצגה הזו נובעת מתוך אמונה בקשר הבלתי אמצעי שבין המתבונן ליצירה ללא תיווך, הבהרה או פרשנות. מה שמאפשר לכל אחד ואחת למצוא יצירה שקרובה לליבם.

האנשים שמאחורי הגלריה. צילום: יח"צ
האנשים שמאחורי הגלריה. צילום: יח"צ

"היתרון הגדול שלנו, הוא שאנחנו באים מחוץ לשוק האמנות", מסביר אדרי. "הבנתי שלכל אמן גדול יש גם יצירות קטנות שיכולות להימכר במחירית נוחים יותר. כך שהאמנים הצעירים יכולים להציג את היצירות הגדולות שלהם לצד עבודות קטנות יותר של קדישמן שלרוב מוחבאות. מי שמוכר עבודות של אמנים מוכרים מעדיפים לא להתעסק איתן ולמכור יצירות שכרוכות בהוצאה כספית רצינית. אנחנו עושים בדיוק את ההפך ומציגים אותן למכירה".

"כשפתחתי את הגלריה, ידעתי שאני רוצה להביא את מעמד הביניים למקום לא שיפוטי, שמאפשר לו לבחור אמנות מתוך אהבה". מוסיף  אדרי. "זו חנות ממתקים המיועדת לנפשם של המבוגרים ובאמת אפשר לקנות פה משהו אישי. כל היצירות מקוריות ומגיעות ישירות מהאמנים. אנחנו מציגים רק אמנים ישראלים מבלי להתפשר על האיכות. כך יכולים הלקוחות שלנו לבנות אוסף בלי הרבה ידע מקצועי ובתקציב שפוי".

ציור של הילה גנור. צילום: יח"צ
ציור של הילה גנור. צילום: יח"צ

"תהליך הבחירה מאוד מוקפד", מוסיף האוצר יועד בר נוי. " המטרה היא להבטיח ללקוחות שלנו את הטוב והאיכותי ביותר. האמנים הם בוגרי בתי הספר המובילים לאמנות בארץ או אוטודידקטים בעלי עתיד מבטיח. התמיכה שלנו בקהילת האמנים הישראלית היא עצומה ומתפתחת והשאיפה היא לשלב סגנונות שונים, החל מאמנות רחוב דרך יצירות ריאליסטיות ועד מופשט". יש לציין, שלצד האמנים הצעירים, מוצגות גם יצירותיהם של אמנים מובילים כמו יאיר גרבוז, מנשה קדישמן, יגאל תומרקין, פמלה לוי ולאה ניקל.

"עד היום, כדי שגלריה תתייחס אליך, היית צריך להיות כוכב", מציין ישראל פרץ, שותפו של אדרי למיזם. "אנחנו מייצגים משהו שונה. אם אתה מוכשר, חרוץ ואמן פעיל, נעבוד איתך. כלומר, המהפכה היא גם מול האמנים, שסוף סוף זוכים לבמה ולפרנסה מהאמנות שלהם. הקהל מרוויח אמנות טובה שמונגשת גם באמצעות המחיר וגם באמצעות הגישה הייחודית".

ציור של שי כץ. צילום: יח"צ
ציור של שי כץ. צילום: יח"צ

 

כיום, קיימים שלושה סניפים לגלריות של "פחות מאלף": בשכונת פלורנטין, בנמל תל אביב ובדן דיזיין סנטר שבבני ברק. בכל אחת מהן מוצגות למעלה מ-1000 יצירות של אמנים ישראלים.