"אושן 8" לא עורר את הגברים הטרולים – ויש פה נבואה הוליוודית

בניגוד לחידושים הנשיים של "מקס הזועם" ו"מכסחות השדים", נגד "אושן 8" לא קמו זעקות שבר. ייתכן והסיבה קשורה לז'אנר, אך הצלחת הסרט רומזת על העתיד בהוליווד

"אושן 8"
"אושן 8"
21 ביוני 2018

ב־2015, כשהתברר שמקס הוא בעצם דמות משנה ב"מקס הזועם: כביש הזעם" ושפיוריוסה (שרליז ת'רון) היא הזועמת שמכתיבה את העלילה, טרולים המתכנים "פעילים לזכויות גברים" קראו להחרים את הסרט. האשמה: "תעמולה פמיניסטית". האתר האמריקאי "שובם של המלכים", הפונה ל"גברים גבריים והטרוסקסואלים, שמאמינים שגברים צריכים להיות גבריים ונשים צריכות להיות נשיות", פרסם טקסט זועם של כותב שצפה בטריילר: "הדמות של ת'רון נובחת פקודות למקס הזועם. אף אחד לא נובח פקודות למקס". בסופו של דבר הסרט, שגרף את שבחי המבקרים והיה מועמד לאוסקר, זכה להצלחה קופתית בינונית.

כסרט המשך מאוחר בפרנצ'ייז גברי, "מקס הזועם: כביש הזעם" שימש סנונית לתופעה מתרחבת של סרטים מהפכי מגדר. כשעלה ליוטיוב במרץ ב־2016 הטריילר של "מכסחות השדים", רימייק כל נשי ללהיט הקאלט הכל גברי מ־1984, הוא קיבל יותר מפי שלושה תגובות של אצבע מורדת ביחס לאצבע מורמת. זו הייתה רק תחילתה של מתקפת אונליין אגרסיבית על הסרט שבעצם הליהוק העז לדרוך על קודש הקודשים של אוהדי הסרט המקורי (והמשכו מ־1989). לזלי ג'ונס השחורה אף זכתה לעלבונות גזעניים. טינת האוהדים התחברה לקבלת הפנים הקרירה מצד המבקרים, והסרט כשל בקופות (ביחס לתקציב הגדול שהושקע בו). כרגע אין תוכניות לסרט המשך. להתקפות מיזוגיניות דומות זכה גם "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" כשהתגלה שהפעם הגיבורה היא אישה (דייזי רידלי), אבל הן לא מנעו ממנו לגרוף יותר מ־2 מיליארד דולר.

"אושן 8"
"אושן 8"

עוד כתבות מעניינות:
הסרטים הכי טובים שמגיעים הקיץ לקולנוע
הסרט "הפמיניסטי" שהפך למופע מיזוגיני
נשים עושות סרטים על גברים טוב יותר מגברים

בדצמבר 2017, חצי שנה לפני ש"אושן 8" יצא למסכים, סנדרה בולוק התכוננה למתקפה פוטנציאלית. בריאיון לאנטרטיינמנט וויקלי היא אמרה: "אנחנו לא ריבוט. אנחנו רק 'זה מה שקורה ב־2017'. זה אפילו לא העברת הלפיד. זה סיפור מקביל על קרובת משפחה של דני אושן. אני אומרת לכם, יש לנו כמה נשים לוחמניות שיחזירו מלחמה". בינתיים הסרט הכל נשי בהפקת סטיבן סודרברג (שביים את שלושת סרטי אושן הקודמים) יצא למסכים, הרביץ פתיחה נאה בקופות ולא נתקל בהתנגדות יתרה.

בהוליווד רפורטר יצאו לבחון מדוע הטרולים למיניהם דממו הפעם, והגיעו למסקנה שההבדל העיקרי הוא ככל הנראה בז'אנר. "אושן 8", פרי עטם של אוליביה מילץ' והבמאי גארי רוס, הוא מותחן פשע קומי על שמונה נשים שמתכננות ומבצעות שוד תכשיטים מתוחכם במהלך נשף הגאלה השנתי במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק. הסרט נישא על כתפיהן של בולוק, קייט בלאנשט, אן האתאוויי וריהאנה (וגם הלנה בונהם קרטר, מינדי קיילינג ושרה פולסון), כל אחת מהן סטארית מהשורה הראשונה, והדינמיקה ביניהן נינוחה ומבדרת (האתאוויי טובה במיוחד).

"אושן 8"
"אושן 8"

לדברי שרה באנט־ווייזר, שכתבה את הספר "מועצמות: פמיניזם פופולרי ומיזוגיניה פופולרית", הסרטים שנוטים להרגיז טרולים אינטרנטיים הם מז'אנרים גיקיים שלהם יש "אוהדים אינטנסיביים שתוקפים נשים שמעזות להיכנס לטריטוריות שנשלטו בעבר על ידי גברים, למשל טכנולוגיה". כתבה ב"פורבס" מכנה את האוהדים האלה manbabies – גברים תינוקות.

גם הנוסטלגיה משחקת כאן תפקיד. "מקס הזועם", "מלחמת הכוכבים" ו"מכסחי השדים" באו לעולם בשנות ה־70־80, והילדים והנערים שצפו בהם והושפעו מהם בנעוריהם הם עכשיו גברים מבוגרים. לעומתם, סרטי "אושן" עם ג'ורג' קלוני ובראד פיט נוצרו בשנות ה־2000 ומראש פנו לקהל בוגר יותר. הסרט הראשון אמנם לקח את שמו ואת השראתו מסרט של פרנק סינטרה והראט פאק מ־1960, אבל "האחד עשר של דני אושן" לא זכה למעמד תרבותי כלשהו מעבר להנצחת חבורה מצ'ואיסטית שעבר זמנה.

יהיה רטוב

ההצלחה הנוכחית של "אושן 8" היא רוח במפרשים של פרויקטים מחליפי מגדר נוספים. ב־2019 אן האתאוויי ורבל ווילסון יירשו את מקומם של סטיב מרטין ומייקל קיין ב"The Hustle", רימייק של "נוכלים עם סגנון" מ־1988. את התסריט לסרט החדש כתבה ג'ק שייפר, בעלת השם הגברי, שכותבת עבור מארוול את התסריט ל"אלמנה שחורה" בכיכובה של סקרלט ג'והנסון. ואילו אולפני וורנר הכריזו על תוכנית להפיק גרסה נשית של "בעל זבוב" – עיבוד לספרו של וויליאם גולדינג מ־1954 על חבורת נערים הנלכדים על אי אחרי התרסקות מטוס. את הסרט יכתבו ויביימו שני גברים, סקוט מקגי ודיוויד סיגל, והוא כבר עורר תהיות משום שהספר עוסק בגבריות רעילה ומתאר מה קורה כשהיא מתפרצת בטריטוריה פראית. האם צמד היוצרים יצליחו להיות נאמנים לספר – כמו שהם טוענים – בלי לבגוד באמינות הפסיכולוגית של נערות?

כי העניין הוא לא רק מי מופיעה על המסך אלא בעיקר – כמו שהוכיח "וונדר וומן" – מי מביימת אותה. ויוצרות, כך מתברר, יוזמות גם היפוכים מגדריים הפוכים. בדיסני מתכננים רימייק (פרי עטה של מרג'ה־לואיס ראיין) לפנטזיה הרומנטית "ספלאש" עם ג'יליאן בל בתפקיד שגילם טום הנקס וצ'נינג טייטום בתפקיד בן הים. יהיה רטוב.

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד