אפקט ויינסטין: המפורסמים שנטען שהטרידו ותקפו מינית

מאז שהתפוצצה פרשת הארווי ויינסטין, עוד ועוד עדויות לגבי גברים בעמדות מפתח נחשפות. מי ברשימה?

קייסי ובן אפלק (צילום: Getty Images)
קייסי ובן אפלק (צילום: Getty Images)
8 בנובמבר 2017

החל מחודש אוקטובר, מיליוני נשים (וגברים) ברחבי העולם מצייצות בטוויטר, מפרסמות פוסטים בפייסבוק וכותבות מכתבים וכתבות לכלי התקשורת שבהן מספרות על הטרדות ותקיפות מיניות והתנהגות מיזוגנית באופן כללי שחוו במהלך חייהן. מה שהתחיל עם מספר מצומצם של נשים הפך למבול של כמעט 80 נשים שסיפרו שהמפיק ההוליוודי הארווי ויינסטין הטריד או תקף אותן מינית ועוד 12 נשים שסיפרו שאנס אותן. מאז, הפכו ההאשטג #MeToo (או #גםאני) ופרשת ויינסטין לטריגר שפתח תיבת פנדורה. בשבועות האחרונים נחשפו סיפורים אודות עשרות רבות, אם לא מאות, גברים בעמדות מפתח בתרבות, בתקשורת ובפוליטיקה – בעולם וגם בישראל – שלפי הטענות ביצעו הטרדות מיניות, תקיפות מיניות ואונס. אלה הבולטים שבהם:

אלכס גלעדי

העיתונאית אושרת קוטלר סיפרה בשידור חי בחדשות 10 שלפני 25 שנים, כשהייתה עיתונאית צעירה שניסתה להתקבל לתפקיד מגישת תוכנית בוקר בערוץ 2, הציע לה מנכ"ל קשת דאז אלכס גלעדי לאכול איתו ארוחת ערב ו"לפנות את הערב", מכיוון ש"כך מתקדמים בתקשורת". לכך מצטרפת עדותה של העיתונאית נרי ליבנה, שכתבה בהארץ שגלעדי הזמין אותה לביתו, ירד בחלוק משי, חשף בפניה את איבר מינו ואמר לה: "דברי אליו".

לכתבה זו הגיב גלעדי: "דבריה של נרי נכונים בעיקרם. לא הייתי אז בתפקיד בקשת ולא מזכירתי התקשרה אליה אלא אני. מה שאנשים מבוגרים עושים בחייהם, בבתיהם הפרטיים במסגרת מערכת יחסים אישית, זה עניינם הפרטי. באשר לטענותיה של אשרת קוטלר, בשנת 94' לא היתה לקשת תוכנית בוקר וגם לא ב-95' כשעזבתי את תפקידי, כמנכ"ל קשת. לא ערכתי לה אודישן ואיני זוכר ששוחחנו, כפי שציינה. בכל המקרים, לא היתה כוונה לפגוע ואם התנהגותי גרמה לעגמת נפש, אני מצטער מעומק ליבי".

לאחר מכן פורסמו ב"הארץ" טענות של שתי נשים על כך שגלעדי אנס אותן. אחת מהן, שעבדה תחתיו, טענה שגלעדי אנס אותה בביתו בסוף שנות השבעים. אישה נוספת העידה שלפני כ-20 שנה, כשהייתה אמורה להגיש תוכנית טלוויזיה, הזמין אותה גלעדי לביתו ושם אנס אותה.

לכך מסר גלעדי בתגובה: "מדובר בפרסום שקרי משולל כל יסוד, שבא כחלק מעלילת דם מתוזמרת ומתוכננת. אני מכחיש את הדברים מכל וכל. מעולם לא כפיתי עצמי על אשה כלשהי והדברים המתוארים לא ארעו מעולם. פרסום הדברים מהווה דיבה ולשון הרע ועל כן פניתי לעורכי דיני בישראל בבקשה לנקוט בכל הצעדים הנדרשים מול גל הפרסומים המכפיש הזה".

לאחר מכן הבהיר גלעדי שהוא "זז הצידה" מתפקידו בקשת ושיילחם להוכחת חפותו.

יורם זק

העיתונאית הדס שטייף הציפה מייל מטריד, גס ובוטה ששלח מפיק "האח הגדול" יורם זק לעובדי קשת לפני 7 שנים. בתגובה דרשה מקשת קואליציית שותפות, המאגדת 15 ארגוני נשים, את פיטוריו של זק. זק עצמו שלח לעובדי החברה מייל שבו כתב: "חשבתי בזמנו שזה מצחיק, חשבתי שזה מגבש, חשבתי חלק מאווירת הכייף שלנו. כשהעירו לי הפסקתי".

מאיה פז, כתבת Time Out, סיפרה שבזמן שעבדה בקשת "הייתי קוראת את המיילים של זק ומפחדת מהיום שבו אתקל בו במסדרונות. השפה, האופן שבו הוא – ואחרים – הרשו לעצמם להתבטא, יצרו סביבת עבודה מאיימת".

טומי לפיד

העיתונאית סילבי קשת סיפרה בפייסבוק כיצד תקף אותה טומי לפיד ז"ל בדירה ששכרה בלונדון ב-1963. לדבריה, היא פגשה את לפיד, שהיה אז כתב מעריב בלונדון, במסיבה בעיר, ולאחר שחלקו מונית ביקש לעלות אליה לדירה, הפיל אותה על השטיח וקרע את שמלתה, ואילו היא בתגובה בעטה בו וגירשה אותו מהמקום.

גבי גזית

לאחר שהעיתונאי גבי גזית התייחס בתוכנית הרדיו שלו ב-103FM לחשיפת ההטרדות המיניות לאחרונה ואמר: "אני מניח שגם אני ליטפתי ישבן של אישה לפני 50 שנה", צייצה העיתונאית דנה ויס בחשבון הטוויטר שלה: "תחשוב טוב גבי גזית. גם לפני 15 שנה עשית. ויותר. כמו למשל להתעקש לנשק על הפה כשנפגשים ככה סתם במסדרון במערכת. למה. ככה. כי אתה יכול. בשגרה". על כך הגיב גזית בתוכנית שלו: "לא היה ולא נברא".

קווין ספייסי

הפרשייה בעלת ההד התקשורתי הגדול ביותר מאז התפוצצת פרשיית ויינסטין. העניין התחיל עם ריאיון של השחקן אנתוני ראפ, שבו סיפר שספייסי תקף אותו מינית ב-1986, כשהיה בן 14 בלבד. לאחר מכן פרסם ספייסי התנצלות, שאותה ניצל כדי לצאת מהארון, במה שהצטייר כניסיון להסיט את האש מההאשמה החמורה. לאחר מכן סיפרו עובדים על הסט של "בית הקלפים", עיתונאית, שחקנים ואנשי קולנוע נוספים שגם הם הותקפו או הוטרדו על ידו. בתגובה, נטפליקס הודיעה שהיא מורידה את "בית הקלפים", סיימה את החוזה איתו וכך גם הסוכנות שלו, וערב הוקרה שהיה אמור להתקיים לכבודו בוטל.

ניסה להסיט את האש. קווין ספייסי (צילום: Getty Images)
ניסה להסיט את האש. קווין ספייסי (צילום: Getty Images)

בן אפלק

השחקנית הילרי ברטון טענה שבמהלך תוכנית של MTV ב-2003, כשאפלק היה בן 31 והיא הייתה בת 21, הוא מישש את חזה, וסיפרה: "הייתי ילדה, הייתי חייבת לצחוק איתו כדי לא לבכות". אפלק השיב בציוץ: "התנהגתי באופן לא ראוי כלפי ברטון, ואני מתנצל בכנות".

בן וקייסי אפלק (צילום: Getty Images)
בן וקייסי אפלק (צילום: Getty Images)

קייסי אפלק

ב-2010 הוגשו נגד האח הצעיר לבין אפלק שתי תביעות בגין הטרדות מיניות שהסתיימו בכך ששילם לתובעות סכומים לא ידועים. עקב כך, אלפי אנשים חותמים בימים האחרונים על עצומה שקוראת לא לתת לו להגיש פרס בטקס האוסקר הבא (אפלק זכה בפרס השחקן הטוב ביותר, ועל פי המסורת הזוכה בפרס זה מגיש את פרס השחקנית הטובה ביותר).

דאסטין הופמן

בטור שהתפרסם בהוליווד ריפורטר, טענה אנה גראהם האנטר שהופמן חיבק אותה באופן מיני ודיבר בנוכחותה על סקס באופן מכוון כשהייתה בת 17 ומתלמדת על הסט של "מותו של סוכן". הופמן הגיב לכך ואמר: "אני מכבד נשים ומרגיש נורא שמשהו שעשיתי שם אותה בסיטואציה לא נוחה. זה לא משקף את מי שאני". יום לאחר מכן האשימה אותו אישה נוספת שהציע לה הצעה מגונה כשהייתה בשנות העשרים שלה.

לא מאוד בוגר. דאסטין הופמן (צילום: Getty Images)
לא מאוד בוגר. דאסטין הופמן (צילום: Getty Images)

דיויד בליין

הקוסם האמריקאי המפורסם הואשם לאחרונה על ידי דוגמנית בריטית שאנס אותה ב-2004, כשהייתה בת 21, במהלך מסיבת בית בלונדון. עורך הדין שלו הצהיר שבליין מכחיש את הדבר מכל וכל.

עבור הקסם הבא אזדקק לאנס (לכאורה) ומתנדבת. דיוויד בליין (צילום: Getty Images)
עבור הקסם הבא אזדקק לאנס (לכאורה) ומתנדבת. דיוויד בליין (צילום: Getty Images)

ג'ורג' בוש האב

ארבע נשים שונות האשימו לאחרונה את הנשיא ה-41 של ארה"ב בעיקר בכך שנהג ללטף את אחוריהן. בעקבות ההאשמות פורסמה הצהרה מטעמו בזו הלשון: "הנשיא נהג ללטף את הישבן של נשים באופן שהוא התכוון שיהיה נעים".

רק התכוון שיהיה נעים. ג'ורג' בוש האב (צילום: Getty Images)
רק התכוון שיהיה נעים. ג'ורג' בוש האב (צילום: Getty Images)

אנדי דיק

השחקן ההוליוודי הואשם על ידי מספר אנשים על הסט של הסרט העתידי "Raising Buchanan" שהוא תפס אותם, נישק אותם, ליקק אותם או הציע להם הצעות מגונות. דיק מצידו הכחיש שתפס אותם, אבל הודה שליקק והציע הצעות מגונות. בתגובה הוא פוטר מהסרט.

שמו הולך לפניו. אנדי דיק (צילום: Getty Images)
שמו הולך לפניו. אנדי דיק (צילום: Getty Images)

אר. קלי

בת הזוג לשעבר של הזמר, קיטי ג'ונס, סיפרה בראיון במגזין רולינג סטון שמערכת היחסים ביניהם הייתה מבוססת בעיקר על התעללות מצידו, כולל אלימות פיזית ומינית. זאת, חודשים בלבד אחרי התחקיר של באזפיד שטען שקלי החזיק בכוח בחורות צעירות במעין כת סקס שניהל.

חובב כתות. אר. קלי (צילום: Getty Images)
חובב כתות. אר. קלי (צילום: Getty Images)

ג'רמי פיבן

כוכב "הפמליה" הואשם על ידי השחקנית וכוכבת הריאליטי אריאן בלמאר שתפס וחיבק אותה בניגוד לרצונה בשני מקרים, אחד מהם בטריילר שלו על הסט של הסדרה. פיבן הכחיש את ההאשמה, אולם לכך הצטרפה גם השחקנית קסידי פרימן שהאשימה אותו ב"התנהגות של טורף" וטענה שניסה לנצל אותה כשהייתה "צעירה מדי".

"התנהגות של טורף". ג'רמי פיבן (צילום: Getty Images)
"התנהגות של טורף". ג'רמי פיבן (צילום: Getty Images)

ואל קילמר

השחקן שגילם את ג'ים מוריסון בסרט "הדלתות" של אוליבר סטון הואשם על ידי השחקנית קייטלין אוהיני שהכה אותה בזמן אודישן לתפקיד של פמלה מוריסון, שהלך בסוף למג ריאן. לדבריה, במהלך האודישן, קילמר הטיח אותה ברצפה, בזמן שסטון עמד בצד וצחק.

מה מוריסון היה אומר? ואל קילמר (צילום: Getty Images)
מה מוריסון היה אומר? ואל קילמר (צילום: Getty Images)

אוליבר סטון

אגב סטון, הוא עצמו הואשם שתפס בחזה של דוגמנית פלייבוי במהלך מסיבה בשנות התשעים בזמן שחלף על פניה. הדוגמנית, קרי סטיבנס, חשפה את התקרית שעות לאחר שסטון יצא להגנתו של ויינסטין.

אוליבר סטון (צילום: Getty Images)
אוליבר סטון (צילום: Getty Images)

סטיבן סיגל

שחקן סרטי האקשן סוחב היסטוריה מלאה בהאשמות ותביעות על הטרדות מיניות. האחרונה בשרשרת היא השחקנית ג'וליאנה מרגוליס, שסיפרה לאחרונה שכשהייתה שחקנית צעירה בת 23 סיגל ביקש לפגוש אותה בחדר המלון שלו כדי לעבוד על סצנה בתסריט. לטענתה, הוא פתח לה את הדלת תוך שהוא מראה שהוא מחזיק אקדח, והיא ברחה משם בצרחות.

גם אקשן צריך להיות ברצון שני הצדדים. סטיבן סיגל (צילום: Getty Images)
גם אקשן צריך להיות ברצון שני הצדדים. סטיבן סיגל (צילום: Getty Images)

רומן פולנסקי

הבמאי, שהוא עבריין נמלט מאז 1977 לאחר שהודה בעסקת טיעון בבעילת קטינה, הואשם השנה על ידי שלוש נשים נוספות שתקף אותן. אחת מהן היא האמנית מריאן ברנרד, שטענה בחודש שעבר שפולנסקי תקף אותה ב-1975 כשהייתה בת 10 בלבד. לדבריה, הוא צילם אותה בחוף הים למה שהיא חשבה שהוא סשן צילומים למגזין, אולם לאחר מכן ביקש ממנה להתפשט ואז תקף אותה.

אין מילים. רומן פולנסקי (צילום: Getty Images)
אין מילים. רומן פולנסקי (צילום: Getty Images)

טרי ריצ'רדסון

צלם האופנה הסופר-מצליח, שהכינוי "פרובוקטיבי" כבר לא מתקרב למוניטין האמיתי שלו, ידוע כבר שנים בהתנהגות נצלנית והואשם לא פעם בהטרדות מיניות. בין היתר, נטען לגביו שהכריח דוגמניות צעירות להצטלם בתנוחות משפילות ובפוזות מיניות איתו. בסוף אוקטובר החליטו בתי האופנה הגדולים, בהם ולנטינו ובולגארי, ומגזיני אופנה נחשבים כ"ווג" ו"ואניטי פייר", להפסיק לעבוד איתו.

על מה הלייק? טרי ריצ'רדסון (צילום: Getty Images)
על מה הלייק? טרי ריצ'רדסון (צילום: Getty Images)